Sida 3 av 10
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-24, 16:44
av daniel
Intressant frågeställning. Frågan är hur stort problemet är, om dagens potentiometrar har bättre kvalité än dåtidens eller om problemet kvarstår. Och om det bara uppkommer ytterst korta perioder (millisec) eller längre. Är det ett problem som uppkommer bara under någon millisekund så kommer det lösa sig automatiskt då körkontrollen någon hundradels sekund senare korrigerar lokets hastighet på nytt.
Men det skulle vara väldigt intressant om någon har koll på om det här problemet finns kvar idag och i så fall hur stort det är.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-24, 19:24
av Eke
Jag har grunnat på ett liknande problem!
Har ju länge funderat på att bygga om en multimus med omkastning av körriktning via omkastare och körvred utan mittläge!
Men i omkastningsögonblicket blir ju insignalen till processorn frånvarande ett ögonblick, och eftersom nolläget ligger i mitten innebär det att körsteg noll ska ha ett specifierat mittvärde och då kommer det kommer det bli problem när den uteblir!
Hade tänkt prova att ha två högohmiga motstånd som spänningsdelare parallellt med körpotentiometern, frågan är om man kan ha så höga värden på dessa så att dom inte påverkar potentiometern för mycket men ändå kan ge tillräckligt med ström för insignalen till processorn i omkopplingsögonblicket!
Mvh. Eke
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-24, 19:43
av daniel
Mitt första försök att göra ett mönsterkort.
Om någon har koll på programmet Diptrace så får ni gärna förklara hur man flyttar "RefDef" till komponenten. T ex ligger RefDef för D1, D2, D3, D4 till vänster om dioderna, vilket gör att dioden D1 har RefDef för dioden D2. RefDef är varje komponents beteckning på elschemat, t ex IC2 och S15.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-24, 21:57
av daniel
Hjälp! Mönsterkort är beställda från Kina så nu väntar två veckor av ångest innan jag kan prova om jag tänkt rätt...
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-25, 13:27
av Nicke
Håller tummarna !
Angående ojämnheter i potentiometern så borde man kunna filtrera bort en del i mjukvara
(ungefär som mjukvaru-debounce av knappar)
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-27, 00:06
av Bengt Samuelsson
Jag hade nog prova att bygga prototyp #1 på ett expremetkort / labbplatta innan jag ritar kretskortet. Under tiden ändrar jag i schemat så det stämmer med prototypen. Och då kan du prova programmet också. Ska bli spännande att se hur det går.
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-27, 06:48
av Sunesson
Kul experiment, Daniel. Håller tummarna för att det går bra och blir bra!
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-27, 07:42
av daniel
Liten frågesport:
Jag har insett att användaren kan göra ett handhavandefel som kan få allvarliga konsekvenser. En liten ändring i schemat gör att jag kan nu kan detektera felet och varna användaren, så därför har jag beställt en ny uppsättning mönsterkort. Samtidigt kom jag på att det var lämpligt att komplettera mönsterkortet med mitt namn, namn på projektet samt versionsnummer, alltså "Daniel Bergqvist, Trådlös körkontroll, Version 2", vilket gör att det blir lättare att veta vad det är för kretskort och vilken version det är.
Nu till frågan: Kan någon komma på vad för handhavandefel användaren kan göra och hur jag har modifierat kretsschemat för att detektera detta? Kretsschemat finns i det här
inlägget.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-27, 14:36
av LLJ
Det är för enkelt att stänga av handtaget av misstag?
/Lars
Re: Trådlös körkontroll
Postat: 2016-06-27, 15:40
av daniel
Strömbrytaren är lite trög så det är nog inte så stor risk.
Men du är i närheten av problemet
Med vänlig hälsning
Daniel