Hur funkar det med korta och långa adresser?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Hur funkar det med korta och långa adresser?

Inlägg av LLJ »

Går adress 100-127 att programmera på en LZV100? Den centralen var ju vanlig ganska länge vid körningarna hos både MMM och Modul Syd.
Man kan t.ex. inte programmera alla CV i "POM" mode på en LZV100.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Finns det något behov av att betrakta adress 100 - 127 som lång adress? Om jag tolkar diskussionen rätt så slipper man problemet om vi definierar att adress 100 - 127 är korta och att adress 100 - 127 bara får användas som korta adresser på träffar.

Mitt förslag är att MMM och ModulSyd beslutar att adress 1 - 127 alltid är korta och adress > 127 alltid är långa. Och att dekodrar som har adress 100-127 som lång adress behöver programmeras om inför körning alternativt lämnas hemma. På de flesta träffar finns ju ett programmeringsspår där detta kan göras.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
DanCarlsson

Inlägg av DanCarlsson »

Jag har programmerat adress i intervallet 100-127 med min Trix Mobile station (tidig version), och deltagit på ett antal modulräffar i Kil och Timmele utan att någon har "märkt" något.... :o
Dan.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:
Eke skrev:Det är något som inte stämmer här! Min erfarenhet åtminstone frånmitt TMZ som har ESU Loksound 3.5 är att den funkar både när jag programmerar med Lenz = 1-99 som kort adress samt med Intellibox = 1-127 som kort adress!
Vore konstigt om ESU har försämrad kompabilitet på nyare dekodrar!
Mitt test är enkelt, det borde du kunna testa själv:
  1. Sätt en kort adress 108 i ditt TMZ. Sätt Z21 att sända lång adress i intervallet 100-127. Går loket att köra? Mitt svar blev NEJ.
  2. Sätt en lång adress 108 i ditt TMZ. Sätt Z21 att sända kort adress i intervallet 100-127. Går loket att köra? Mitt svar blev NEJ.
Jag testade med ESU Loksound 4.0.
Jag ser att jag skrev lite otydligt i början, skulle ha kompletterat där att man också måste låta centralen sända ut adressen på det viset som den är programmerad!
(Skrev det lite längre ner i min text men det är inte med i ditt citat)
Som du gjorde i ditt test så funkar det ju naturligtvis inte, helt naturligt eftersom dekodern endast kan svara på sin adress om den sänds ut korrekt lång eller kort!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Angående ett intervall för multadresser, varför då?
Jag själv gillar att köra mult och väljer oftast en adress som känns logisk och lätt att komma ihåg. Ex. Mina Rc 1309 och 1318 (Green och Cargo) brukar alltid få multadress 13, gissa varför! ;) och den anmäler jag alltid i lokadresslistan inför träffen!
Tror inte att antalet multadresser kommer bli så stort att dom konkurrerar ut MM och övriga korta adresser!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Lite OT: hur ser det ut med stödet för mult i centralen för de digitalcentraler som vi använder? Istället för att använda CV19 i dekodrarna.
LZV100 och Digitrax DCS100 / DCS200 stödjer det, z21/Z21 vet jag inte, Inte heller om IB/IBII stödjer det.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev:Finns det något behov av att betrakta adress 100 - 127 som lång adress? Om jag tolkar diskussionen rätt så slipper man problemet om vi definierar att adress 100 - 127 är korta och att adress 100 - 127 bara får användas som korta adresser på träffar.

Mitt förslag är att MMM och ModulSyd beslutar att adress 1 - 127 alltid är korta och adress > 127 alltid är långa. Och att dekodrar som har adress 100-127 som lång adress behöver programmeras om inför körning alternativt lämnas hemma. På de flesta träffar finns ju ett programmeringsspår där detta kan göras.
Låter som ett bra förslag, av flera anledningar:
  • I DCC-sammanhang verkar det som man normalt programmerar dekoderadresserna 1-127 som korta.
  • Genom att ha en standard vet alla förutsättningarna - både deltagare med lok och Elansvarig som ställer in centralen.
Detta kommer att fungera fint för oss med ESU-dekodrar. Med LokProgrammer kan man inte lägga in långa adresser i intervallet 1-127.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

Eke skrev:Angående ett intervall för multadresser, varför då?
Det skulle bara vara aktuellt om man "förbjöd" adresserna 100-127 som lokadresser (som Peter C och MMM verkar göra). Då var min tanke att de fortfarande kan användas som konsistadresser.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

På SMJ använder vi inte 100 till 127 för att inte krångla till det!

De flesta dekodrar kan väl ändå ställas in så att alla adresser kan vara fyrställiga ner till adress 0001 (om inte annat så med CV-inställningar)?
Men man förlorar de 100 dedicerade platserna för tvåställiga adresser i LZ(V)100 och har bara kvar 128 för fyrställiga.

Mvh Otto BvL
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Ska man sätta en lång adress i intervallet 1 - 127 på en ESU-dekoder så måste man göra det genom att skriva till CV-registren direkt. Och att göra det när man har tillgång till en ESU-programmerare anser jag är fullständigt idiotiskt. Sannolikheten att man gör något fel är mångdubbelt större om man skriver direkt till CV-register istället för att använda ESU-programmerarens användargränssnitt. Och dessutom går man då miste om möjligheten att spara dekoder-konfigurationen på fil.

Finns det någon situation då man faktiskt vinner något på att ha en lång adress i intervallet 1 - 127 ? Jag har mycket svårt att tro det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"