Sida 3 av 3

Re: "Problem" med BATTERIdrivna R/C lok på modulbanor

Postat: 2015-02-07, 22:31
av hakang
Jag ser den här tråden som ett exempel på att de mest animerade diskussionerna alltid uppkommer när det som diskuteras är ett icke-problem.

En egen fundering är hur många gånger sen starten för typ 10 år sen som vi har nödstoppat?

Re: "Problem" med BATTERIdrivna R/C lok på modulbanor

Postat: 2015-02-09, 10:06
av Arne Ivan
hakang skrev:Jag ser den här tråden som ett exempel på att de mest animerade diskussionerna alltid uppkommer när det som diskuteras är ett icke-problem.

En egen fundering är hur många gånger sen starten för typ 10 år sen som vi har nödstoppat?
Vi har väl alltid en ansvarig på plats. Jag tror att vi ska ha en logg, gärna en sån där inbunden A4 anteckningsbok, där alla extraordinära händelse ska skrivas in.
T.ex. nödstopp. och kollisioner. Problem med 21w-lampor som säkerhet och liknande.
Moduler som orsakar utspårningar och hur många (sätt ett streck för varje).
Då kan vi alltid gå tillbaka och hitta fakta.
Troligen är nödstoppen ganska få och vi kan få en statistik över vad som verkligen hänt.
Minnet störs lätt av potentiell känsla av allvar i det som händer.
Bra tanke, hakang.

/Arne

Re: "Problem" med BATTERIdrivna R/C lok på modulbanor

Postat: 2015-02-09, 12:41
av pcederstrand
verkar som om jag får lösa delar av problematiken själv.

Får installera skyddsväxlar utanför min station som automatiskt endast lägger växel rätt OM spårledning upptäcks. Allt annat får gå "åt skogen" ;-)

Så backar man in ett tågsätt bör iallafall slutvagnen för säkerhetsskull ha motståndsaxlar ;-)



Om vi ska ha någon form av spårledning i framtiden (vilket vore bra) så finns en enkel lösning för BATTERIdrivna fordon. enkelt 12v relä som hålls av rälsström och annars bryter batterimatningen och då reagerar dom på strömstopp sen också
INTE något stort problem att kräva att stoppa i de ännu fåtal batterilok som finns nu och som löser två "problem"


peterc

Re: "Problem" med BATTERIdrivna R/C lok på modulbanor

Postat: 2015-02-09, 15:01
av Arne Ivan
pcederstrand skrev:Får installera skyddsväxlar utanför min station som automatiskt endast lägger växel rätt OM spårledning upptäcks. Allt annat får gå "åt skogen" ;-)
peterc
Det planerade jag på Abbonnerad (det är därför det är två S-kurvor, det skulle varit en station i mitten) men fick en så rejäl verbal örfil att jag släppte stationen helt och hållet.
Men jag håller med, det här är en rejäl riskfaktor, mycket beroende på att så många är ovana vid ett fordon som styrs på ett så annorlunda sätt.
Brytreläet är en bättre läsning än en talsyntes-sensor som reagerar på ropet "NÖDSTOPP!".
/Arne Ivan den förskräcklige)

Re: "Problem" med BATTERIdrivna R/C lok på modulbanor

Postat: 2015-02-09, 21:25
av Nicke
Jag tycker det var mycket fokus på andra problem i början av tråden.
Om det är spårledning som du absolut vill ha stöd för så fixar jag motståndshjul på första och sista boggie, löser problemet på 2R men tyvärr inte på 3R.
Sen vill jag gärna se fler moduler med spårledning också :-)