Sida 3 av 4
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-03, 22:48
av Eke
Tycker det är lite spännande och bra med sådana här tester! Det är lite lockande med servon pga. storleken vid vissa installationer!
Har också köpt ett knippe servon av billigaste fulsort, och ett av dom fulade jag till lite extra! Jag rensade helt enkelt ut elektroniken och lödde två sladdar direkt på motorn!!!
Med ett 1,5 V batteri gick den ganska bra och stannade vid ändstoppet utan att bryta sönder sig själv! Men ändlägesbrytare är nog inte så dumt att ha vid långvarig drift! På detta sätt kan man styra servon traditionellt utan elektronik samtidigt som man drar nytta av dom små dimensionerna, det är bara att fixa en lagom låg och stabil strömförsörjning!
Fast det är ju då inget servo längre utan mer "motor med liten växellåda"
Men propellrar kan nog vara nog så kul så jag förstår nog det också!
Mvh. Eke "the servo stupidifier"
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 00:57
av Bengt Samuelsson
Svårigheten med RC-servos är att hitta vettig styrsystem till dom.
Det finns några ute på nätet, någon kommersiell, men dom flesta som jag har hittat är 'privata' konstruktioner anpassade får just den anläggningen.
Några få ansluter till DCC, ofta utan feedback möjlighet
Någon enstaka ansluter till LocoNet enbart.
Jag har hittat endast en(1) som kan manövreras direkt med knappar.
Men när det kommer något vettig styrkort som kan vara lite enklare och lyssnar på DCC + någon form av verklig feedback så är nog servon att föredra. Dom är tysta, rör sig exakt som dom styrs till, och i den hastighet jag vill. Plus att dom är små och billiga. När vi här i Växjö kommer en bit på väg så kanske vi börjar grunna på ett RC-interface som kan platsa på flera banor, t o m märklin
Tam Valley Depot
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 08:15
av LLJ
Många skriver att växlarna lägger om sakta. Men hur realistiskt är det egentligen?
En verklig växel flyttar tungorna, kanske 10 cm, ganska fort (gissar under 15 s).
Översätt denna förflyttning till H0 eller N, och den tid förflyttning skall ta med den snabbklocka som används vid trafikspelet som körs (om man nu kör trafikspel) så inser man ganska snabbt att långsam omläggning är både orealistisk och mindre bra vid trafikspel.
Att omläggningen skall ske tyst är en sak, men inte så värst långsam.
/Lars
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 09:15
av Johnny
Tror att det går betydligt fortare, 15 s är ganska lång tid. Skulle snarare gissa på i storleksordningen 3 s.
Se även sidan 5 i
http://ida8iext.banverket.se/bvdok_exte ... d05231ce84
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 10:20
av LLJ
Tack för informativ länk.
/Lars
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 10:51
av Lokstallslasse
LLJ skrev:Många skriver att växlarna lägger om sakta. Men hur realistiskt är det egentligen?
En verklig växel flyttar tungorna, kanske 10 cm, ganska fort (gissar under 15 s).
Översätt denna förflyttning till H0 eller N, och den tid förflyttning skall ta med den snabbklocka som används vid trafikspelet som körs (om man nu kör trafikspel) så inser man ganska snabbt att långsam omläggning är både orealistisk och mindre bra vid trafikspel.
Att omläggningen skall ske tyst är en sak, men inte så värst långsam.
/Lars
Nu har du väl tänkt lite för fort!
Snabbklockan har väl ingenting med skalförändringen att göra. Tiden i skala 1:1 och 1:87 skall ju vara densamma. Tiden för växelomläggning skall tas med en vanlig klocka. Orsaken till att vi använder snabbklockor är ju att det aldrig förekommer skalriktiga avstånd mellan stationer etc. på linjen, inget annat.
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 14:22
av daniel
Problemet är att tågen kommer fram alldeles för fort, medan växlingen tar lika lång tid som i fullskala. Så man får en obalans mellan tiden det tar för tågen mellan stationerna och tiden det tar att växla. Om växlarna dessutom läggs om långsamt så förvärrar det problematiken.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 14:43
av LLJ
Lokstallslasse skrev:LLJ skrev:Många skriver att växlarna lägger om sakta. Men hur realistiskt är det egentligen?
En verklig växel flyttar tungorna, kanske 10 cm, ganska fort (gissar under 15 s).
Översätt denna förflyttning till H0 eller N, och den tid förflyttning skall ta med den snabbklocka som används vid trafikspelet som körs (om man nu kör trafikspel) så inser man ganska snabbt att långsam omläggning är både orealistisk och mindre bra vid trafikspel.
Att omläggningen skall ske tyst är en sak, men inte så värst långsam.
/Lars
Nu har du väl tänkt lite för fort!
Snabbklockan har väl ingenting med skalförändringen att göra. Tiden i skala 1:1 och 1:87 skall ju vara densamma. Tiden för växelomläggning skall tas med en vanlig klocka. Orsaken till att vi använder snabbklockor är ju att det aldrig förekommer skalriktiga avstånd mellan stationer etc. på linjen, inget annat.
Ett tillägg till Daniel:s bra beskrivning på problemet:
Även om vi använder samma tid som in skala 1:1, så är sträckan 1:87 så lång, och därmed skall ta 1:87 så lång tid att förflytta, om man använder samma hastighet som i skala 1:1.
/Lars
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 16:01
av Nicke
"därmed skall ta 1:87 så lång tid att förflytta" ?
Menar du att om en växel i fullskala tar 3 sekunder så ska det ta 34ms i H0?
Om en växeltunga i fullskala rör sig 87mm på tre sekunder så bör den i H0 röra sig 1mm på tre sekunder, dvs kortare rörelse men samma tid.
Sen håller jag med om att Tortoise ofta är överdrivet långsamma, vilket i längden kan förvärra problemet med växlingar och snabbklocka.
Re: Val av växelmotor och elektronik.
Postat: 2015-02-04, 16:32
av kasoe
Den enda lösningen jag ser är att bygga betydligt fler linjemoduler...?

Eller köra avsevärt mycket saktare på de linjemoduler som finns, tidtabellen (oavsett hastighet) finns ju för att man ska hålla den. Det finns en angiven tid då man ska lämna en plats och en när man ska anlända nästa, det som går att anpassa är väl i princip bara hastigheten man håller på linjemodulerna, att lösa "problemet" genom att manipulera hastigheten på växlarnas omläggning tror jag bara kommer resultera i misslyckanden...
/Anders