28 eller 128 körsteg
Re: 28 eller 128 körsteg
Ett förhållande som kanske inte är uppenbart för alla som läser detta är att DCC-telegrammen skickas kontinuerligt. Det är alltså endast innehållet som varierar. Det blir inte "fler" telegram för att man ändrar hastigheten t ex. I normalfallet är den övervägande majoriteten telegram en upprepning av tidigare sända telegram.
Det som sänds ut som DCC-telegram påverkas förstås av handtagsbussens funktion. I Loconetfallet gäller att om man ökar hastigheten snabbt så hoppas ett antal fartsteg över när man vrider. Ju snabbare man ökar hastigheten, desto fler fartsteg hoppas över. Så en snabb ökning av hastigheten på handtaget medför att flera fartsteg hoppas över. Detta innebär i det fallet att antalet fartändringar blir detsamma oavsett om centralen skickar 28 eller 128 steg.
Om man däremot vrider långsamt så kommer innehållet att variera mellan de olika telegrammen till loket i fråga. Men antalet telegram påverkas inte.
(Sedan har olika centraler en varierande grad av optimering, där poängen är att prioritera förandringar framför statisk information. Men detta kanske inte behöver utredas i detalj i detta sammanhang)
Det som sänds ut som DCC-telegram påverkas förstås av handtagsbussens funktion. I Loconetfallet gäller att om man ökar hastigheten snabbt så hoppas ett antal fartsteg över när man vrider. Ju snabbare man ökar hastigheten, desto fler fartsteg hoppas över. Så en snabb ökning av hastigheten på handtaget medför att flera fartsteg hoppas över. Detta innebär i det fallet att antalet fartändringar blir detsamma oavsett om centralen skickar 28 eller 128 steg.
Om man däremot vrider långsamt så kommer innehållet att variera mellan de olika telegrammen till loket i fråga. Men antalet telegram påverkas inte.
(Sedan har olika centraler en varierande grad av optimering, där poängen är att prioritera förandringar framför statisk information. Men detta kanske inte behöver utredas i detalj i detta sammanhang)
- pcederstrand
så när många håller på och rangerar i 128 steg samtidigt är det det priorieterat och (nästan) enda som kommer ut på rälsen?
(oavsett hur det funkar, att det kommer för många paket i följd (ev. prioriterade) i teoretiskt obegränsad miljö eller att de begränsade antal paketen fylls med ett fåtals information (ev. prioriterade ja) kan det teoretiskt bli ett problem vilket diskussionen handlar om)
(oavsett hur det funkar, att det kommer för många paket i följd (ev. prioriterade) i teoretiskt obegränsad miljö eller att de begränsade antal paketen fylls med ett fåtals information (ev. prioriterade ja) kan det teoretiskt bli ett problem vilket diskussionen handlar om)
mvh /peterc
Senast jag gjorde en djupanalys med en Lenzcentral var under Dreamtrack 2012. Loklistan var tämligen omfattande, runt hundra lok vill jag minnas. I det fallet uppdaterades samtliga lok cykliskt med såväl fart som funktioner, så även de lok som inte rördes öht uppdaterades med korta mellanrum. Kan möjligen ha filen med de monitorerade telegrammen sparad någonstans.
- pcederstrand
Eke
Du som har kontakt med programmerare till Z21, kan Du inte genom dem ta reda på hur många aktiva lok lok som kan lagras och om automatisk purgning till denna nivå sker. Helst också efter vilka kriterier.
Otto BvL
Du som har kontakt med programmerare till Z21, kan Du inte genom dem ta reda på hur många aktiva lok lok som kan lagras och om automatisk purgning till denna nivå sker. Helst också efter vilka kriterier.
Otto BvL
Otto BvL skrev:Eke
Otto BvL
Javisst, drar iväg ett mail i kväll!
Mvh. Eke
Mail skickat, återkommer när jag fått svar!Eke skrev:Otto BvL skrev:Eke
Otto BvL
Javisst, drar iväg ett mail i kväll!
Mvh. Eke
Mvh. Eke
Hej, har fått svar nu!
Här är vad jag frågade och därefter svaret!
Hallo Gerhard!
Wir haben ein diskussion im unsere modulvereins hier im Schweden um
der funktion der Z21 und andere zentraleinheiten. Roco haben im
informationsmaterial geschreibt dass der Z21 eine dynamische
lokspeicher hat, aber wie funktioniert es?
Ich verstehe es so dass der Z21 "Purge" machen, demnach sollte der
loks dass inaktiv sind nicht am DCC updatiert werden!
Da wir normalweisse eine grosse menge loks dass passiert am anlage hat
ist es ein vorteil ob der menge loks dass updatieren werden nicht zu
gross sein so der Z21 nicht im kapacitetsdach geht!
Ob der Z21 "purge" machen, welche kriterium hat diese funktion? z.B.
Ist es der zeit der lok inaktiv ist dass der purge diese lok aktiviert
oder vielleicht wann ein lokadress von ein handregler kein kontakt
hat?
Und wieviele lok kann im lokspeicher der Z21 sein vor der
"purge" funktion aktiviert ist?
Mit freundlichen Grüßen,
Peter
Hallo,
da gibt es ein kleines Missverständnis.
Bisher war es so, dass die Loks im dynamischen Speicher(Heap) anglegt werden.
Das hat aber nichts mit Purging und zeitlichem Verhalten zu tun, sondern nur mit der Art und Weise der Speicherverwaltung.
Ab V1.24 ist das anders, denn in einem Embedded System soll man eigentlich keinen dynamischen Speicher verwenden (Speicherfragmentierung!).
Deswegen gibt nun einen fest definierten Speicherbereich für die Loks, wo Platz für bis zu 100 Loks ist.
In der Z21 gibt es noch kein Purging, sondern es werden alle vorhandenen Loks ausgegeben.
Aber nicht in einer festen Reihenfolge, sondern mit Priorisierung: bekommt eine Lok z.B. durch einen Handregler einen neuen Befehl (Stop, ...), dann wird sie für die Ausgabe am Gleis priorisiert.
Dadurch wird die neue Änderung so schnell wie möglich an den Lokdecoder geschickt.
Die Loks mit niedriger Priorität werden dann später am Gleis ausgegeben.
Purging ist aber trotzdem ein interessantes Feature, welches ich später unbedingt einmal einbauen möchte.
Ich vermute, bei noch größeren Clubtreffen könnten es in einer längeren Session schon mal mehr als 100 Loks werden.
Da wäre Purging sehr nützlich.
Mit freundlichen Grüßen,
Gerhard
Hmm....alltså ingen purging, än i alla fall!
Hade varit intressant att ha kollat på DT14 hur många lok som uppdaterades på banan!
Hade 132 lok i adresslistan då men det är ju inte säkert att alla kördes, åtminstone körde jag själv bara 3 av alla lok som jag själv anmält eftersom jag hade lite annnat at pyssla med!
Dock så var det också några adressintervall upptagna i listan som jag inte vet hur dom utnyttjades så det kanske jämnar ut sig lite i alla fall för jag räknade bara adressintervallen som 1 lok var!
Jag får inte riktigt pejl på vad som händer när loklistan blir större än 100 lok! Kan någon som kan bättre tyska än jag tolka det bättre kanske?
Annars får jag mejla och fråga igen!
Hoppfullt dock att purging finns på agendan för framtiden!
Mvh. Peter
Här är vad jag frågade och därefter svaret!
Hallo Gerhard!
Wir haben ein diskussion im unsere modulvereins hier im Schweden um
der funktion der Z21 und andere zentraleinheiten. Roco haben im
informationsmaterial geschreibt dass der Z21 eine dynamische
lokspeicher hat, aber wie funktioniert es?
Ich verstehe es so dass der Z21 "Purge" machen, demnach sollte der
loks dass inaktiv sind nicht am DCC updatiert werden!
Da wir normalweisse eine grosse menge loks dass passiert am anlage hat
ist es ein vorteil ob der menge loks dass updatieren werden nicht zu
gross sein so der Z21 nicht im kapacitetsdach geht!
Ob der Z21 "purge" machen, welche kriterium hat diese funktion? z.B.
Ist es der zeit der lok inaktiv ist dass der purge diese lok aktiviert
oder vielleicht wann ein lokadress von ein handregler kein kontakt
hat?
Und wieviele lok kann im lokspeicher der Z21 sein vor der
"purge" funktion aktiviert ist?
Mit freundlichen Grüßen,
Peter
Hallo,
da gibt es ein kleines Missverständnis.
Bisher war es so, dass die Loks im dynamischen Speicher(Heap) anglegt werden.
Das hat aber nichts mit Purging und zeitlichem Verhalten zu tun, sondern nur mit der Art und Weise der Speicherverwaltung.
Ab V1.24 ist das anders, denn in einem Embedded System soll man eigentlich keinen dynamischen Speicher verwenden (Speicherfragmentierung!).
Deswegen gibt nun einen fest definierten Speicherbereich für die Loks, wo Platz für bis zu 100 Loks ist.
In der Z21 gibt es noch kein Purging, sondern es werden alle vorhandenen Loks ausgegeben.
Aber nicht in einer festen Reihenfolge, sondern mit Priorisierung: bekommt eine Lok z.B. durch einen Handregler einen neuen Befehl (Stop, ...), dann wird sie für die Ausgabe am Gleis priorisiert.
Dadurch wird die neue Änderung so schnell wie möglich an den Lokdecoder geschickt.
Die Loks mit niedriger Priorität werden dann später am Gleis ausgegeben.
Purging ist aber trotzdem ein interessantes Feature, welches ich später unbedingt einmal einbauen möchte.
Ich vermute, bei noch größeren Clubtreffen könnten es in einer längeren Session schon mal mehr als 100 Loks werden.
Da wäre Purging sehr nützlich.
Mit freundlichen Grüßen,
Gerhard
Hmm....alltså ingen purging, än i alla fall!
Hade varit intressant att ha kollat på DT14 hur många lok som uppdaterades på banan!
Hade 132 lok i adresslistan då men det är ju inte säkert att alla kördes, åtminstone körde jag själv bara 3 av alla lok som jag själv anmält eftersom jag hade lite annnat at pyssla med!
Dock så var det också några adressintervall upptagna i listan som jag inte vet hur dom utnyttjades så det kanske jämnar ut sig lite i alla fall för jag räknade bara adressintervallen som 1 lok var!
Jag får inte riktigt pejl på vad som händer när loklistan blir större än 100 lok! Kan någon som kan bättre tyska än jag tolka det bättre kanske?
Annars får jag mejla och fråga igen!
Hoppfullt dock att purging finns på agendan för framtiden!
Mvh. Peter
Tack Peter!
Skulle vara intressant att veta vad som händer när försök till inmatning av lok 101 sker? Får man något svar i körhandtaget? Är det olika på de olika bussarna? Eller händer något i Z21? Vilken åtgärd måste man göra för att byta ut något lok? Hard reset?
Otto BvL
Skulle vara intressant att veta vad som händer när försök till inmatning av lok 101 sker? Får man något svar i körhandtaget? Är det olika på de olika bussarna? Eller händer något i Z21? Vilken åtgärd måste man göra för att byta ut något lok? Hard reset?
Otto BvL
Otto BvL skrev:Tack Peter!
Otto BvL
Jo, undrar lite själv hur man ska hantera det tills dom får in purge i programvaran så jag skickade lite frågor om detta i går kväll!
Vi får säkert svar på detta efter helgen!
Att något meddelas i handagen tror jag inte riktigt på utom kanske möjligtvis någon felkod i multimössen som ju är en Rocoprodukt i samma system som Z21!
Mvh. Eke