Finns det bord på plats för vagnar vid magasinen???
Ska jag ta med mitt??
Får det plats??
Roco kopplen är svåra att få isär med grillpinne.
Hur gör en annan på ev fri körning...utan dessa fördömda handtag...
Tar med lådan med godsvagnar och T21.
// R
Du kan låna ett handtag av mig Rolle, och en vanlig avkopplare också så du slipper dina grillpinnar!
Grillpinnar är väl egentligen mest till Kadee tycker jag!!! (eller grillspett)
LLJ skrev:Roco:s gamla kortkoppel tycker jag är bättre som kortkoppel inom fasta personvagnssätt.
Men i ändarna får det bli Fleischmann 6511.
/Lars
Jo, det är väl inte så dumt till fasta vagnset typ förortståg, men när man vill växla in och ur sov och resgodsvagnar t.ex. så är det bra med något bygelkompatibelt kortkoppel!
Och bland vill man ju förändra vagnordningen mellan turerna också och det är jobbigt att behöva tänka på att ändvagnarna alltid ska ha olika koppel i varje ände! Det såg vi ju i Älmhult hur det strulade med något av tågseten!
Trevligt att se att det blev en diskussion om kortkoppel.
Mitt val av Fleischmann Profi var att jag tyckte att det är kompaktare än Rocos dito.
Men mina tåg står ju normalt stilla på dioramorna och då ser Profi "naturligare" ut.
Men jag accepterar att inte mina koppel passar i trafikspelen.
Men på öppet hus, då...
/Ingvar
Ja, det var det nog. Den utan bygel, alltså. De där små bygelkopplen som de testar inom Fremo verkade fungera lite halvdant. Gissar att byglarna var väl lätta. Alltid svårt när man gör saker väldigt små, att friktionen mellan delarna blir för stor i förhållande till tyngden. (att få en liten kedja att hänga rakt ner, t.ex.)
Mitt bruntågsätt är inte längre än att det går att koppla till några sovvagnar med bygelkoppel utan att dela på det. (eller inne i det om sovvagnarna skulle komma med profi-koppel)
Roco universal fungerade inte på Heljans 30-talsvagnar. De var för breda och fastnade på något sätt. Det som fungerar bäst där är Fleischmann profi, som också kopplar tätast enligt ett tyskt, mycket noggrant test. Ju tyvärr inte kompatibla med några andra...
Märklin kk är ju lite nättare än Roco universal, har hel bygel, är kompatibla med bygelkoppel men har osäker funktion: ibland vägrar de koppla och och de är nästan omöjliga att koppla isär.
En annan praktisk fråga inför morgondagen: Ska man ta med lakan eller inte?
Ska bli underbart att komma iväg: Suttit inne i nästan en vecka med feber som fångvaktare!
När jag skulle byta koppel upptäckte jag att jag visserligen har drivor med bygelkoppel som jag tagit av olika köpevagnar, men just Fleischmanns som jag hade köpt en del av var slut. Är det någon som har att sälja eller finns det att få tag i i Jönköping eller Habo?
De av andra märken kopplar inte alltid med 6511 märkte jag när jag testade.
Efter "provkörning" av spelet på mitt köksbord har vissa mindre ändringar gjorts i tidtabellen (se filen nedan). Innan spelet börjar kommer vi att förklara trafikupplägget så alla förstår tanken bakom trafiken. Första dygnet kommer vi dessutom att köra med en långsammare snabbklocka än den vanliga 1:6. Sedan får vi se vilken hastighet vi kör.