Sida 2 av 2
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-20, 21:53
av Qrt
Eke skrev:Har egentligen en hastighetsmätarvagn för detta men den behagade inte dyka upp efter en flytt för ett antal år sedan så därför kör jag med denna metoden för att få lite känsla för farten just nu!
Ja ESU presenterade i år en trevlig (men tysk och epokIII) hastighetsmätarvagn. Problemet för mig med denna vanliga (enda?) typen av mätarvagnar är att vid mätning i realtid är det obekvämt att springa utmed tåget och läsa av vagnens display. Jag vill kunna läsa av det rörliga tågets fysiska momentana hastighet (inte datorns beräknade) i en handfån eller på en padda.
Hade inte Märklin en mätarvagn som radiosände till en extern "displaystation"?
Eke skrev:Ett godståg i skalenliga 90-100 km/h går inte speciellt fort så att det blir problem i våra kurvradier, men TGV däremot....!
Det beror ju på. Med ett stabilt lok (t ex Roco Nohab) och några vagnar(här 9 4axl Roco+4 2axl Piko) med stabila koppelfickor, lättrullande hjul och låg tyngdpunkt (t ex Rocos gjutna semitrailervagnar som i tåget ovan med gjutet underrede och lasten i ihålig plast) så går det att köra fort (skalenliga 130km/tim) utan urspåring även med loket sist och Kadeekoppel. Även över modulskarvar och i stationernas växelgator. Förutsatt att växlarna är lagda rätt.

Men släta containrar som inte är säkrade med annat än de små piggarna riskerar att ramla av i kurvorna.
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-20, 22:35
av Nicke
Missuppfatta mig rätt
Jag menar inte att vi ska blåköra runt banan, "på två hjul" i kurvorna, sansat är nog bäst,
men jag upplever ibland att det går vääääldigt lååååångsamt,
vilket resulterar i köer och trafikstockning (precis som i verkligheten.......)
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-21, 00:37
av LLJ
Qrt skrev:Eke skrev:Har egentligen en hastighetsmätarvagn för detta men den behagade inte dyka upp efter en flytt för ett antal år sedan så därför kör jag med denna metoden för att få lite känsla för farten just nu!
Ja ESU presenterade i år en trevlig (men tysk och epokIII) hastighetsmätarvagn. Problemet för mig med denna vanliga (enda?) typen av mätarvagnar är att vid mätning i realtid är det obekvämt att springa utmed tåget och läsa av vagnens display. Jag vill kunna läsa av det rörliga tågets fysiska momentana hastighet (inte datorns beräknade) i en handfån eller på en padda.
Vagnen kommer även i olika målningar för modernare epoker (men den är ju ändå tysk).
Men framför allt så kan den skicka hastighetsinformationen via RailCom tillbaka till centralen. Så du kan se hastigheten i en smartphone.
Enda problemet är att vid modulkörning så har vi för vana att stänga av RailCom i boostrarna, för att vissa dekodrar slutar att fungera om RailCom är påslaget.
/Lars
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-21, 00:38
av StaffanWiman
Positivt tycker jag det är att de flesta som kör så långsamma tåg låter snabbare tåg köra förbi dem på stationerna precis som i verkligheten.
Sedan kan man ju gå och ta en fika eller titta på övriga utställningar på TM när det verkar vara stopp på banan.
En rundbana har vissa fördelar och den här är så fint gjord att man inte direkt upplever den som en rundbana men en punkt-till-punktbana tvingar fram en intressantare trafik. I morgon ska jag nog vara flitigare med att försöka köra åt andra hållet.
Staffan
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-21, 12:10
av IngvarÖsterberg
Vi får väl inte glömma att det finns två sorters åskådare också.
De som vill se många tåg köra på spåren och
de som vill titta närmare på tågen-
Jag har träffat på båda sorterna beroende på vad för sorts tåg jag kör.
Och alla åskådare måste ju få sitt intresse uppfyllt.
Hälsar Ingvar
Re: Max H0 tåglängd 2½m: "jösses"
Postat: 2014-02-21, 13:40
av Qrt
IngvarÖsterberg skrev:...alla åskådare måste ju få sitt intresse uppfyllt.
Hej Ingvar.
Jag håller med. Jag kör för publiken när den är där. Visar de intresse och vill titta närmare eller ta bilder så saktar jag ner eller till och med stannar, även verklighetsfrämmande på linjen. Visar det sig att de hellre ser tåget fara fram genom landskapet så bjuder jag på det.
Jag skrev skalenliga 130km/tim. Det är inte buskörning. Systemtåg och semitrailertåg tåg far ofta fram i sådana hastigheter numera.
På årets bana har vi också flera långa vackra partier med slanka kurvor att sträcka ut på.
/Curt
Güterzüge fahren in der Regel mit einer Höchstgeschwindigkeit von 90–120 km/h. Dadurch harmoniert ihre Geschwindigkeit gut mit den Zügen des Personenregionalverkehrs, die aufgrund der zahlreichen Halte auf ähnliche Durchschnittsgeschwindigkeiten kommen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schieneng%C3%BCterverkehr