Re: Vagnsöverföring 2R/3R
Postat: 2014-02-08, 17:45
Hej Thomas och alla andra,Fredman skrev:Vad kan bli fel angående bilden?
3R-lok eller 3R-vagn kommer in på 2R: Det blir kortis på 2R vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
2R-lok eller 2R-vagn kommer in på 3R: Det blir kortis på 2R om loket eller vagn står på skarven vilket kortslutningsskyddet tar hand om.
En snabb kretsbrytare tar hand om kortslutningarna.
Vid normal drift är Rött spår helt urkopplat och Blått och Orange spår 3R.
Vid överföringsdrift är Rött och Blått spår 2R och Orange spår urkopplat.
Överföringsdrift kan endast ske om en tryckknapp eller en återfjädrande vippbrytare hålls nere.
MVH Thomas
Hjefle
Det här känns precis som mina tankar och byggförsök när det gäller Larsaryd (MMM) men som pga. alla mothugg och all kritik från personer som varken har sett bygget eller mina ideéer/planer har avstannat en massa gånger.
Stationsbygget påbörjades för snart tio år sedan i och med att Urban Bratt under MMM´s allra första MMM-träffar i Fruängen hade vänligheten att ordna inköp av plywood och uppkapning i önskade mått från Byggma i Huddinge som redan då visade sig vara en utmärkt leverantör för oss MMMare.
Tanken var redan då att bygga en "övergångsstation" mellan 2R och 3R. 2R-delen är byggd med Peco 75 och 2R/3R-delen med Peco 100 + Erbert Herei PUKO mittpunktkontaktband.
Första gången/orsaken till att jag tröttnade var att man bestämde att vi inte skulle ha någon övergångstrafik mellan systemen, alltså ingen överföringsstation.
Därefter har det varit synpunkter bl.a. på mitt byggsätt med ”tyst banvall”, d.v.s. hela banunderbyggnaden limmad på liggunderlag. Man fick inte vara nytänkande!
Ett problem som bekymrade mig var kortslutningsrisken och användandet av ”kortslutningslamporna” vid övergången mellan 2R och 3R.
Senast har de ständiga påpekandena om vikten av att använda bara EN digitalcentral florerat.
Kan någon förklara för mig varifrån oron kommer?
Vad finns det för risker för sammankoppling av digitalcentralerna om det är separat boostrar mellan central och respektive spåravsnitt (2R alt. 3R)?
Hur skulle centralerna kunna bli ihopkopplade när det ena alltid matar båda rälerna + mittkontakterna och dem andra vardera rälen? Var skulle sammankopplingen (kunna) ske?
Jag kan inte inse att det MÅSTE finnas ett spänningslöst avsnitt mellan 2R och 3R. Förklara för mig varför?
Skyddar dessutom inte en booster den matande centralen vid problem på ”linjen” som dessutom är separerad med moderna kortslutningsskydd från boostern?
Det vore kul att få tillbaka bygglusten och kunna färdigställa stationsmodulen inom tioårsperioden! Alla seriösa kommentarer och synpunkter tas emot med tacksamhet.
Om den stationen någonsin blir färdigbyggd är tanken att komplettera den med en ranger-/uppställningsbangård framför stationen med samma fysiska mått och troligen med sju ev. åtta spår till i bredd.
För den som ev. är intresserad kan Larsaryd i längsta utförandet ta emot 3,10 meters tåg på övergångsspår (vid plattform).
Totallängden på stationsmodulen är då 5,6 meter.
Lars-Erik L