Sida 2 av 3

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-26, 22:33
av JoakimB
Lars, är du i Norrköping nästa helg? Du får förklara det där noga. Om man har växlar som inte är ledade i spårkorset är det väl en fråga om "lödkorv och lödning...?) Sen har de ledning överallt.

Var framgår detta med SIH0? En länk?

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-26, 22:36
av LLJ
Glödlampan i MMM standarden är tänkt att den tar hand om kortslutningen istället för att boostern bryter och påverkar andra fordon.
Problemet är just det att booster inte bryter utan man kan skada fordon istället då det kan bli varmt i samband med kortslutningen så plast smälter (har hänt!!).
Så skippa lampan. Bättre att boostern löser ut än att någons grejer blir skadade.

(Inom FREMO har man fler boostrar (en per station) istället så ett en ev kortslutning påverkar färre fordon)

/Lars

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-26, 22:38
av LLJ
Här hittar du SIH0

/Lars

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-26, 22:42
av Eke
Håller med Lasse, skippa lampan! Den ställer till med mer skada än nytta!
Tänk dig för om du har växelmotorn inbyggd i banvallen, den blir mycket svår att byta om det blir problem vilket många med märklins C-räls fått erfara då märklinmotorerna krånglar mycket! För dessa brukar man rekomendera att göra ett stort hål under växeln så att växelmotorn kan bytas underifrån utan att demontera växeln och förstöra banvallen, borde kunna funka med Roco också!

Mvh. Peter

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-26, 23:20
av daniel
joabod01 skrev:Lars, är du i Norrköping nästa helg? Du får förklara det där noga. Om man har växlar som inte är ledade i spårkorset är det väl en fråga om "lödkorv och lödning...?)
Insulfrog innebär att hjärtstycket är av plast, vilket gör att det inte är möjligt att få den att leda ström.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Växelval....

Postat: 2014-01-27, 08:09
av JoakimB
ok

Re: Växelval....

Postat: 2014-06-16, 15:48
av Mikael
vad har tillig och rocos växlar slanka för art nr som man ska han till MMM

Re: Växelval....

Postat: 2014-06-16, 16:57
av LLJ
Kan inte art.nr men för Tillig är det typ EW5 eller EW6 som gäller om man vill ha slanka växlar (radie 2000 mm), EW3 är närmast under med 1350 (?) mm radie. Lägre än 1000mm radie bör man inte gå i huvudspår.

/Lars

Re: Växelval....

Postat: 2014-06-16, 17:47
av daniel
Om du går in på t ex den här sidan och tittar på växlarna så står radien på dem:
http://modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=859

HaboHobby har också Tillig, men där framgår inte radien. Men du kan ju kolla upp radierna på länken ovan och sen handla av HaboHobby om du vill.
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... lite-cd83/
http://www.habohobby.se/sv/produkter/mo ... 83/vaxlar/

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Växelval....

Postat: 2014-06-16, 21:18
av Mikael
dom här är helt ok att ha alltså http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=42032