Sida 2 av 2
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-10, 22:06
av Eke
Johnny skrev:Att Fremo generellt sett skulle byta koppel anser jag helt osannolikt, det finns tusentals vagnar med GFN-koppel!
Att Sverige skulle ha ett eget koppel skulle medföra svårigheter vid internationella utbyten, något som även norrmännen har fått erfara.
Möjligen skulle något lämpligt kortkoppel kunna bli standard för epok V-VI. Dock är GFN-koppel påbjudet vid modernträffen i Kolding 2014.
Nä, det är nog sant! Enda möjligheten är i så fall att det är kompatibelt med GFN, och det finns ju faktiskt några få koppel som funkar bra ihop med GFN.
Märklins kortkoppel tycker jag funkar ok med GFN om höjderna stämmer, men tyvärr funkar dom inte på personvagnar av andra fabrikat och ibland kan dom svårt att koppla med sig själva!

Men det går nog att fixa och justera bort om man vill och orkar!
Hmm....modernträffen i Kolding, kanske skulle planera in den, vilket datum är det?
Mvh. Peter
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-10, 22:11
av Johnny
Eke skrev:
Hmm....modernträffen i Kolding, kanske skulle planera in den, vilket datum är det?
Torsdag 2 - söndag 5 oktober 2014
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-11, 10:43
av StaffanWiman
Koppel koppel koppel:
Ja tyvärr har vartenda existerande koppel en eller flera svagheter som gör att man inte med fullständigt gott samvete skulle kunna rekommendera det generellt.
Minst nackdelar kanske Roco universal har. Kopplar lätt, är någorlunda kortkoppel. Fungerar alltid. Men om möjlig fulare än GFN där det sticker ut framtill på ett lok. Dessutom kompatibelt med GFN så länge det inte är tvära kurvor, för då kopplar det av.
/Staffan
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-11, 20:31
av UrbanJohansson
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-11, 22:11
av JanFrelin
Ett problem är att växlar för det mesta inte har konstant radie (vare sig i modell eller verkligheten), vilket gör den visade bilden till en approximation. Det är därför man vanligen anger växlar med växelvinkel i stället för radie.
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-12, 20:25
av ErikKuiper
JanFrelin skrev:Ett problem är att växlar för det mesta inte har konstant radie (vare sig i modell eller verkligheten), vilket gör den visade bilden till en approximation. Det är därför man vanligen anger växlar med växelvinkel i stället för radie.
Det stämmer att den exakta geometrin i de flesta fall inte är en ideal cirkelsektor, men att få fram en radieapproximation baserat på punkten då växeln övergår från kurva till rakt spår är mycket önskvärt. Om man inte har detta så går det inte att se skillnad på Pecos europeiska code 75-växlar då alla har en vinkel på 12 grader. Även riktiga växlar beskrivs med en radie* och en vinkel i BKS (eller egentligen kvot).
/Erik
*Med något undantag då det även finns växlar som beskrivs med två radier.
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-12, 20:33
av JanFrelin
Det enklaste är väl att mäta upp hur mycket rakspår man får med olika växlar och olika spåravstånd direkt? Beräkningarna verkar inte ge så mycket mer information.
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-13, 17:50
av ErikKuiper
JanFrelin skrev:Det enklaste är väl att mäta upp hur mycket rakspår man får med olika växlar och olika spåravstånd direkt? Beräkningarna verkar inte ge så mycket mer information.
Men då måste man ha alla växlar hemma, och det har jag inte. Att kunna räkna lite på geometrier under planeringsstadiet tycker jag är mycket användbart.
/Erik
Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen
Postat: 2013-08-13, 21:27
av JanFrelin
Absolut! Om beräkningarna stämmer. Men det vet man väl bara om har mätt på växlarna.