Sida 2 av 3

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 19:16
av AndersB
LLJ skrev:
AndersB skrev:
LLJ skrev:Men varför inte använda telefoner?
/Lars
Finns ingen att prata med på en obemannad station ;)
mvh/anders
Men då funkar inte "Togmelder" heller. Den är också byggd för att det skall någon som "svarar" i andra änden.
/Lars
Förklaringen finns i första inlägget.
Vårt problem (och önskan om synpunkter) rörde alltså obemannade stationer.
Men gör man en pryttel så skulle den kunna göras så den kan ställas om för bemannad station. Stinsen kan då godkänna/neka en begäran. Och då kom frågan om norrmännens pryl.

mvh/anders

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-17, 19:37
av JanFrelin
Kör med §100! Då sköter tågpersonalen tåganmälan från obevakade stationer. Telefon behövs alltså.

http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Paragraf+100

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2013-05-18, 22:50
av StaffanWiman
Vi använde stafettpinnar på TM i vintras. Det fungerade alldeles utmärkt. Ska två tåg köra efter varandra så är det den som kör det sista tåget som ska ha pinnen. Om inga tåg finns på linjen kan man gå efter pinnen som ligger på målstationen. Huvudsaken är att det bara finns en pinne på varje sträcka och att bara den som har pinnen får köra.
Staffan

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-28, 19:27
av AndersB
Nicke skrev:Intrtessant, kan du inte (i den tråden...) beskriva mer vad det är ni bygger, hur långt ni kommit mm).
Status just nu är "skiss och rå prototyp".
Den bygger på en grupp av dekodrar som jag håller på med och delar programvara till 95% med dessa.
Maskinvaran är just nu samma som en "liten paneldekoder" och jag vet inte om det blir så eller det blir eget kort. Tänkte göra den i 4-6 exemplar (för skånskaNs behov) vilket talar mot specialkort. Skulle det däremot blir fler så lutar det åt ett specialkort (finns fler saker som talar för detta, kul om inte annat :oops: ).

Bild

Ta inte för hårt på knapparnas färger - det var dom som fanns hemma vid tillfället. Dioderna ska bli större och kanske placeras på ovansidan...

Funktionen är (kan komma att ändras):
Gult - ledigt. GRÖNT - klart för mig. RÖTT - upptagen.
Knapptryckning på gul knapp ger GRÖNT hos mig och RÖTT hos anslutna.
När jag kör iväg så trycker jag gul knapp igen, och det blir blinkande RÖTT hos samtliga.
När man kommer fram till nästa så trycker man gult igen och allt återgår till GULT
(den röda knappen har ingen funktion vid "obemannad drift")
Nicke skrev:Även vilka LocoNet-meddelanden som skickas i oika lägen, vid hopparning, normal användning etc.
Just nu har prylen två fasta adresser och det ett par olika "sensorstatusar" som skickas.
"hopp-parning" är också mycket enkel - alla lyssnar på alla :shock: - men tanken är att man ber burkarna lyssna och trycker därefter en gång på var och en av de inblandade burkarna.

Exakt hur kommunikationen ska se ut är mycket preliminär.
Egentligen är ju en sån här burk en form av upptagetsensor+signal. För maximalt med synergieffekter så borde den då fungera så likt övriga liknande loconet-prylar som möjligt...
Nicke skrev: Finns det något sätt att ansluta tågsignaler till boxen?
Ja, men inte fysiskt med tråd.
Däremot skickas ju helt vanliga loconetsignaler, så in/utfartssignaler baserad på loconet kan göras medvetna om detta om man vill.
Alltså om jag har en sådan burk vid utfarten på min station och jag har en utfartssignal, så kan den utfartssignalen visa grönt när burken visar grönt etc.

(för övrig anser jag att Carthago... nä, men att vi borde gå mot ett gemensamt signalnät baserat på loconet... )
Nicke skrev:Hur svårt skulle det vara att lägga till en RFID-läsare?
Istället för andra trycket (dvs "tåg ut") drar man sin tag och när man kommer fram drar man sin tag igen ("tåg in").
Detta minskar risken för att någon av misstag friger linjen (endast samma tag ska kunna frige linjen) och dessutom får man möjligheten att följa tågen från en central.
(en tag per tåg istället för en tag per förare)
Har inte tänkt tanken men det vore ju en spännande idé. Körkontrollen har en tag tejpad på baksidan...
Ingångar till processorn finns lediga så...
Har ingen spontan idé om vad det skulle betyda för loconetsignalering...
Man kan ju om inte annat förbereda kortet för inkoppling av extraprylar.

Tanken är att det ska vara klart under innevarande halvår.

mvh/anders

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-28, 22:12
av Eke
Intressant burk, kan säkert bli jättebra! 8-)

AndersB skrev:
(för övrig anser jag att Carthago... nä, men att vi borde gå mot ett gemensamt signalnät baserat på loconet... )

Instämmer helt med detta, och vi som har separat boosterbuss kan dra med signal-loconet i samma kabel! :D


Mvh. Eke

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-29, 17:16
av LLJ
Trycker man på röd knapp för att svara att linjen är upptagen eller vad har den för funktion?

Hur vet man att det finns plats för mig på nästa station bara för att linjen är fri? T.ex kan två tåg redan stå där och vänta på att få köra vidare i samma körriktning som jag.

/Lars

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-29, 18:38
av ArneL
LLJ skrev:Trycker man på röd knapp för att svara att linjen är upptagen eller vad har den för funktion?

Hur vet man att det finns plats för mig på nästa station bara för att linjen är fri? T.ex kan två tåg redan stå där och vänta på att få köra vidare i samma körriktning som jag.

/Lars
Är det fullt får man stanna vid infarten och hoppas att inte alla tåg där är mötande. Ska bara något åt andra hållet ordnar det sig och under tiden är ju den egna linjen upptagen. Står det å andra sidan ett tåg också vid den andra infarten blir det lite knepigare. ;-)

/A

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-29, 20:14
av AndersB
LLJ skrev:Trycker man på röd knapp för att svara att linjen är upptagen eller vad har den för funktion?
Den har ingen funktion i "publikkörningsläge". Den tillhör just nu bara "trafikspelsläget" ("togmedler").
LLJ skrev:Hur vet man att det finns plats för mig på nästa station bara för att linjen är fri? T.ex kan två tåg redan stå där och vänta på att få köra vidare i samma körriktning som jag.
/Lars
Det vet man inte. Burken är alltså avsedd att stödja scenariot i första inlägget.

Men - fundering finns på att utnyttja "röd knapp" på så sätt att:
Om ett gäng tåg inkommit på en station så det är fullt - då skulle någon kunna trycka på röd knapp.
Detta skulle då ge blinkande röd på anslutna knappar. Blinkande röd betyder då att "linjen är tillfälligt otillgänglig" och gör att inte anslutande stationer kan skicka iväg tåg.
"Blinkande röd" kan då inte användas i tidigare scenario ("tåg på väg") men det är väl ingen större förlust?
Problemet är här snarare hur länge linjen skall vara "tillfälligt otillgänglig" - tills någon frisläpper den eller under en viss maxtid (om någon glömt bort det)?

Sen kan man naturligtvis tänka sig scenarior där stationen har spårindikering, så stationen vet att allt är upptaget och signaleringen då också vet detta och kan använda informationen - men då börjar det antagligen bli för komplext.
(men eftersom det är loconet så är det fullt möjligt ;) )

mvh/anders

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-29, 20:43
av plj
Finns förbikopplingsmöjlighet för obevakad station i detta koncept? Eller flyttas apparaten så att hela sträckan mellan två bemannade stationer blir =linjen oavsett om det finns mötesmöjlighet på den obemannade stationen?
PLj

Re: Linjen belagd vid publikkörning

Postat: 2014-03-29, 22:18
av AndersB
Grundkravet är publikkörning med obemannade stationer (se första inlägget).
Det är alltså ingen stins som bevakar och tänker.
Burken sitter vid utfarten till en obevakad sträcka - är det gult (ledigt) kan lokföraren trycka på knappen och få grönt. Är det rött får han/hon vänta.
I grunden samma funktion som "stafettpinnarna".

Men burken kan ställas om till "bevakade stationer" och får då likartad funktion som "togmeldern", dvs. sträckan kan begäras och motsatt station kan då godkänna eller avslå.

mvh/anders