Nicke skrev:Intrtessant, kan du inte (i den tråden...) beskriva mer vad det är ni bygger, hur långt ni kommit mm).
Status just nu är "skiss och rå prototyp".
Den bygger på en grupp av dekodrar som jag håller på med och delar programvara till 95% med dessa.
Maskinvaran är just nu samma som en "liten paneldekoder" och jag vet inte om det blir så eller det blir eget kort. Tänkte göra den i 4-6 exemplar (för skånskaNs behov) vilket talar mot specialkort. Skulle det däremot blir fler så lutar det åt ett specialkort (finns fler saker som talar för detta, kul om inte annat

).
Ta inte för hårt på knapparnas färger - det var dom som fanns hemma vid tillfället. Dioderna ska bli större och kanske placeras på ovansidan...
Funktionen är (kan komma att ändras):
Gult - ledigt. GRÖNT - klart för mig. RÖTT - upptagen.
Knapptryckning på gul knapp ger GRÖNT hos mig och RÖTT hos anslutna.
När jag kör iväg så trycker jag gul knapp igen, och det blir blinkande RÖTT hos samtliga.
När man kommer fram till nästa så trycker man gult igen och allt återgår till GULT
(den röda knappen har ingen funktion vid "obemannad drift")
Nicke skrev:Även vilka LocoNet-meddelanden som skickas i oika lägen, vid hopparning, normal användning etc.
Just nu har prylen två fasta adresser och det ett par olika "sensorstatusar" som skickas.
"hopp-parning" är också mycket enkel - alla lyssnar på alla

- men tanken är att man ber burkarna lyssna och trycker därefter en gång på var och en av de inblandade burkarna.
Exakt hur kommunikationen ska se ut är mycket preliminär.
Egentligen är ju en sån här burk en form av upptagetsensor+signal. För maximalt med synergieffekter så borde den då fungera så likt övriga liknande loconet-prylar som möjligt...
Nicke skrev:
Finns det något sätt att ansluta tågsignaler till boxen?
Ja, men inte fysiskt med tråd.
Däremot skickas ju helt vanliga loconetsignaler, så in/utfartssignaler baserad på loconet kan göras medvetna om detta om man vill.
Alltså om jag har en sådan burk vid utfarten på min station och jag har en utfartssignal, så kan den utfartssignalen visa grönt när burken visar grönt etc.
(för övrig anser jag att Carthago... nä, men att vi borde gå mot ett gemensamt signalnät baserat på loconet... )
Nicke skrev:Hur svårt skulle det vara att lägga till en RFID-läsare?
Istället för andra trycket (dvs "tåg ut") drar man sin tag och när man kommer fram drar man sin tag igen ("tåg in").
Detta minskar risken för att någon av misstag friger linjen (endast samma tag ska kunna frige linjen) och dessutom får man möjligheten att följa tågen från en central.
(en tag per tåg istället för en tag per förare)
Har inte tänkt tanken men det vore ju en spännande idé. Körkontrollen har en tag tejpad på baksidan...
Ingångar till processorn finns lediga så...
Har ingen spontan idé om vad det skulle betyda för loconetsignalering...
Man kan ju om inte annat förbereda kortet för inkoppling av extraprylar.
Tanken är att det ska vara klart under innevarande halvår.
mvh/anders