För att det ska bli bra, den plywood jag har köpt i bygghandeln har nästan alltid varit lite skev och vinn, men den "fina" plywooden är rak och stabil. Speciellt när man bygger moduler så är det skönt med material som är rakt. Sen är det inte en prisfråga, det är en precisionsfråga. Kapning av en skiva i bra material är inte så himla dyrt, tror vi betalade ca 150-200:- för allt trä, förutom gavlar, per modul sist, och då fick vi lite bitar över ändå...LarsRobert skrev: ↑2020-08-02, 18:32 ...
Nu ska jag svära i kyrkan... Har inte riktigt förstått varför man ska använda finaste plywooden (förutom nöjet att jobba med fina grejer).
Halva nöjet för mig är att använda så billiga grejer som möjligt. Använder helst mdf i gavlarna och tunnare och lite sämre plywood i sargerna. Dubbla masoniter om jag gör böjda moduler. Till reglarna tar jag vad jag haver. Det har funkat bra hittills.
En kvart av nöjet för mig är att använda bra material och jag har aldrig fattat varför man ska jaga det billigaste hela tiden. För mig är det roliga "byggandet" och att spendera tid på att "räta upp och korrigera" kostar tålamod och tid. Det är en helt annat sak än att klura ut lösningar, att börja med "reparationer" känns bakvänt...

Hälsar,
Anders Ö