Arduino: RUT klock-generator?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av AndersB »

Man behöver väl inte fundera på om Analoga klockor, Digitala eller t.o.m telefonklockor är bäst...
Vi har nu en arkitektur som tillåter att allt används om vartannat och efter behag!
Med det vi skissade på i våras så kan ju t.o.m. analoga klockor användas utan en fullständig RUT-buss (som inte finns hos Nskalan)!

mvh/anders

PS. Såg någon form av "armbandsversion" av Arduino. Skulle kunna bli en fasclock-klienet i form av armbandsur (om nu wifi eller blåtand går att knö in i den) :lol:
DS.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Som RUT växel ägare så kan jag informera om läget och dom tidigare diskusioner som funnits..

Just nu finns en mjukvara RUT-Clock v0.3 - den styr ett I/O kort från Kealler ( K850 ). Kortet matas via USB som med lite traditionel reläteknik pulsar så kallade impulsur med 24 VDC via den 25 DSUB bus som hanterar telefonväxel och clockimpulser.

Just "ta med dator" är ett bra projekt att ta bort, men kostnader att ta fram lösningar måste också lösas.
Mitt önskemål i våras är just att RUT-Clock och FastClock (FCP) skulle kunna samköras vilket innebär att vår växel kan erbjuda alla lösningar, vill man köra med analoga klockor och höra "djonket" men också samtidigt se digital siffor i telefon eller på en PC så kan man detta.

I fallet analoga klockor eller digital mjukvarutid , tror jag att just den mekaniska inställning vid justering av tid etc måste vara master och digitaltiden slav. Att ställa om analoga klockor till aktuell start tid måste takta fram, digital klock endast justera fram. Därav "snabbstegning vid justering till utgångs klockslag"

Om sedan Arduino kan handtera/styra båda utan större inställningar vore kanon.

Jag ser det så här i en lösning:
-Arduino är RUT- master med en enkel inställningpanel med angiven starttid samt utgångstid ( dvs det klockslag som analoga klockor står på) sedan knappar eller vred för start/stopp/snabbstegning samt hastighetsval ( 4, 5 eller 6 ggr realtid, jag har aldrig kört fotare eller långsammare på de 10 tal träffar jag deltagit i).

- Arduino kommunicerar via TCP/IP eller LAN och agerar alltid master om den är med. Datorer och mobiler justeras till slavar.

På detta sätt kommer dom tillfällen när analoga klockor används även styra dom digitala. Att låta Arduino styra PC via ingångar mm verka "overkill".
Om jag ändå måste ta med dator kan jag lika gärna styra RUT-Clock via PC med då är funktionen "RUT-Clock och FastClock (FCP) skulle kunna samköras " lika intresant!

Detta var min tillägg till denna diskusion
Växeln finns tillgänglig för eventuella tester och utvärderingar.

Med RUTiga hälsningar
Fredrik "Televerket" Pettersson
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av Nicke »

Att ta med en PC kan väl inte vara något stort bekymmer, de flesta verkar ju numer ha både en och två laptops.

Visst användes RUT på DT12, men inte till klockorna, det var 2-3 PCs i nätverk samt min analoga som gick (ungefär) likadant med egen tidbas. (förutsätter att det är H0-banan som avses).


Nåväl, den smidigaste lösningen enligt ming ringa åsikt:
Trafikledaren har en mobil med klock-app, som alltså är styrande tidbas, och kan därmed enkelt starta/stoppa/justera klockan.
Lämpligt antal PCs (utefter lokalens storlek) visar tiden digitalt.
Någon av dessa PCs skapar RUT-klockimpulser via USB-kortet ni byggt.
Övriga (troligen analoga) klockor lyssnar på RUT-signalen och rättar sig därefter.

Jag bygger gärna om min stora analoga klocka till att lyssna på RUT, om det är någon som tycker det är en bra idé.

Ingen som funderat på LocoNet-fastclock?


För övrigt kan jag bara konstatera att till snurrande klockor så fungerar en Propeller lika bra som en Arduino :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av LLJ »

Nicke, det vore intressant med RUT interface på din stora klocka.

LocoNet fastclock är nog bra men största anledningen till att det inte används är att 2R inte använder LocoNet vid de flesta icke FREMO träffar i Sverige.
Att FREMO inte använder det beror nog dels på att man vill hålla nere trafiken i LocoNet, samt att det förmodligen kräver extra åtgärder då man kör med mer än en central, vilket inte är så ovanligt.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Nicke, det vore intressant med RUT interface på din stora klocka.

LocoNet fastclock är nog bra men största anledningen till att det inte används är att 2R inte använder LocoNet vid de flesta icke FREMO träffar i Sverige.
Att FREMO inte använder det beror nog dels på att man vill hålla nere trafiken i LocoNet, samt att det förmodligen kräver extra åtgärder då man kör med mer än en central, vilket inte är så ovanligt.

/Lars

Om vi kunde få till en Loconet baserad signal och växelbuss kunde väl Loconet fastclock finnas med där om den är bra utan att öka trafiken på körbussen och även fungera dom gånger vi har Xpressnet som körbuss!

Mvh. Peter
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av AndersB »

FreddePettersson skrev: I fallet analoga klockor eller digital mjukvarutid , tror jag att just den mekaniska inställning vid justering av tid etc måste vara master och digitaltiden slav. Att ställa om analoga klockor till aktuell start tid måste takta fram, digital klock endast justera fram. Därav "snabbstegning vid justering till utgångs klockslag"
Jag kan lova att det inte är några problem!
Vore synd om man låste in sig i att det bara kan finnas ett kort som styr RUT/klocka. Det innebär att i en eller flera lokaler som ska ha RUT-klocka så måste det finnas RUT-nät mellan klockorna.
Det går då inte att t.ex. Nskala (utan RUT) har en Analog klocka i var ände på lokalen och hopkopplade via WIFI - eller att H0 och N kör gemensamt trafikspel på olika våningar i Habo (om analog klocka ska finns på bägge ställena).
Jag kan inte se någon anledning till att man skulle låsa sig vid ett enda "RUT-kort".
mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av LLJ »

@eke: Så länge som RUT kablaget används för telefoni ser jag ingen anledning att använda annat kablage för snabbtiden.

@AndersB och Fredde: Jag ser inget hinder att använda tcp/ip baserade klockor som klienter/brygga mellan två RUT nät. Det viktiga är att RUT servern måste vara master då den skall kunna snabbstega fram RUT-klockorna. Digitala klockorna får man ställa separat i "RUT->Digital" klienten.

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 774
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av FreddePettersson »

@Anders B
Det jag beskrev var min ide med mina begräsningar när det gäller programering.
Kunde bara konstatater vid Älmhult följande:
- något som tog tid är att " köra fram" analoga klockor till rätt tid utifrån givet utgångsläge på klockorna.

Men om Master mjukvaran kan hålla reda på att analoga klockorn är "med" så ser jag inget hinder alls med detta.

Varför RUT med analoga klockor- endast en anledning, kompabilitet vid större träffar med övriga FREMO.

Tycker själv att digitala klienten funkar mkt bra, såg versionen med text. Smart när man ska "hålla ihop" en träff som arrangör.

Jag är idel öra för nya ideer så länge det funkar med bägge systemen eller en kombination av dessa.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:@eke: Så länge som RUT kablaget används för telefoni ser jag ingen anledning att använda annat kablage för snabbtiden.


/Lars
Ok, fick intrycket att Loconet fastklock var något som var bra men som tyvärr inte kunde användas pga. dom skäl du angav!
Ett signal-loconet hade ju kunnat ändra på det!
Tycker också att RUT-systemet är bra, men det kanske kan kombineras med andra system ibland om det ger fördelar?
Men för min del duger RUT gott! Dock så önskar jag ändå ett signal-loconet, men av andra orsaker! ;)

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Arduino: RUT klock-generator?

Inlägg av LLJ »

Ett signal-loconet vore bra (och även användning av körhandags loconet) men det är väldigt OT så vi lämnar den diskussionen till en egen tråd.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"