Sida 2 av 2
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-18, 11:55
av JanFrelin
LLJ skrev: ↑2017-07-17, 19:59
@JanFrelin: Varje låda består av lock och botten. Så man kan stapla ganska många på varandra.
Originallådorna har jag sparat i andra större lådor, så att jag kan sälja fordonen inkl. originallåda (mer värd då) i framtiden om jag skulle vilja.
/Lars
Lutar åt en vettig lösning. Jag vill inte heller riktigt slänga originalkartongerna. Å andra sidan är det oklart vad vagnarna är värda efter Fremoisering och väderbitning...
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-18, 15:07
av LLJ
@JanFrelin: Kanske värde än mer
/Lars
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-20, 18:51
av Bo Andersson
Den här typen av förvarings låda ligger modellerna säkert förvarade.
Samt låsbara.

Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-20, 19:15
av StaffanWiman
Ser ju mycket säkert och bra ut men om man deltar i modulträffar eller besöker sin mj-klubbana är det också viktigt att lok och i synnerhet vagnar går snabbt att plocka upp och ner. Skulle vilja se en lösning där man inte behöver extra plast runt om eller åtminstone bara som plockhjälp under och på sidorna.
Jag tycker att det är en fördel om väskan är av en typ som alltid är i samma läge så att modellerna alltid står på hjulen. Därför tycker jag att det är bra med verktygslådor men det finns även andra typer.
Staffan
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-20, 19:33
av Bo Andersson
Om vi diskuterar mina plastfolieomslag, så är det för jag har en hel del byggda modeller som ska målas samt färdigställas, då vill jag inte få oxid, så av denna anledning så har jag en del sådana väskor för mitt ändamål.
Att låta tiden avgöra om det ska vara en snabb upplockning eller ett bra förvar får var och en bedöma.
kan inte avgöra tidsskillnaden i hantering kontra det jag har sett i tidigare inlägg.
Om sen vill att vagnarna ska stå upprätt vilket dessa gör, vill man bära väskan i ett annat läge så ändrar man mara sin placering av modellerna.
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-22, 15:39
av MikaelB
Använder också Hobbytote. Lite dyr i förhållande till vad man får, men en billig investering om man ser till värdet man packar ner i den.
- Mikael
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-22, 18:15
av RobertKlarén
De flesta AmN rallarna har sett mina plastlådor från Clas Ohlsson där jag skurit ut remsor av billigt liggunderlag och skapat en mjuk bädd för mina vagnar och lok. Har fungerat fint för mig. Man ska dock inte vara alltför snål på liggunderlaget, ett något tjockare än det jag använde sista gången är att rekommendera.
Re: Förvaring och transport av rullande material
Postat: 2017-07-28, 08:12
av Arne Ivan
RobertKlarén skrev: ↑2017-07-22, 18:15
De flesta AmN rallarna har sett mina plastlådor från Clas Ohlsson där jag skurit ut remsor av billigt liggunderlag och skapat en mjuk bädd för mina vagnar och lok. Har fungerat fint för mig. Man ska dock inte vara alltför snål på liggunderlaget, ett något tjockare än det jag använde sista gången är att rekommendera.
Jag har gjort såna insatster till unica-boxar. Sen började jag vika wellpapp som ett U, och limmade tunn skumplast på insidan.
Kolla gärna om vi ses på nån träff.
Fördelen är att en unicabox rymmer tre vagnar I bredd och två på höjden... Längden? Säg ett lok och en stor G-vagn på rad.
Det blir 12 vagnar I en box. Två boxar ryms på varandra I en Stadiumväska och man kan bära två väskor I en hand. 24 vagnar I en väska blir 64 per hand och 128 I en vända in på träffen. Halvera sifran för att räkna boggiepersonvagnar..