Lutar åt en vettig lösning. Jag vill inte heller riktigt slänga originalkartongerna. Å andra sidan är det oklart vad vagnarna är värda efter Fremoisering och väderbitning...
Förvaring och transport av rullande material
Re: Förvaring och transport av rullande material
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
@JanFrelin: Kanske värde än mer 
/Lars

/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- Bo Andersson
-
Ser ju mycket säkert och bra ut men om man deltar i modulträffar eller besöker sin mj-klubbana är det också viktigt att lok och i synnerhet vagnar går snabbt att plocka upp och ner. Skulle vilja se en lösning där man inte behöver extra plast runt om eller åtminstone bara som plockhjälp under och på sidorna.
Jag tycker att det är en fördel om väskan är av en typ som alltid är i samma läge så att modellerna alltid står på hjulen. Därför tycker jag att det är bra med verktygslådor men det finns även andra typer.
Staffan
Jag tycker att det är en fördel om väskan är av en typ som alltid är i samma läge så att modellerna alltid står på hjulen. Därför tycker jag att det är bra med verktygslådor men det finns även andra typer.
Staffan
- Bo Andersson
Om vi diskuterar mina plastfolieomslag, så är det för jag har en hel del byggda modeller som ska målas samt färdigställas, då vill jag inte få oxid, så av denna anledning så har jag en del sådana väskor för mitt ändamål.
Att låta tiden avgöra om det ska vara en snabb upplockning eller ett bra förvar får var och en bedöma.
kan inte avgöra tidsskillnaden i hantering kontra det jag har sett i tidigare inlägg.
Om sen vill att vagnarna ska stå upprätt vilket dessa gör, vill man bära väskan i ett annat läge så ändrar man mara sin placering av modellerna.
Att låta tiden avgöra om det ska vara en snabb upplockning eller ett bra förvar får var och en bedöma.
kan inte avgöra tidsskillnaden i hantering kontra det jag har sett i tidigare inlägg.
Om sen vill att vagnarna ska stå upprätt vilket dessa gör, vill man bära väskan i ett annat läge så ändrar man mara sin placering av modellerna.
Använder också Hobbytote. Lite dyr i förhållande till vad man får, men en billig investering om man ser till värdet man packar ner i den.
- Mikael
- Mikael
- RobertKlarén
- Kontakt:
De flesta AmN rallarna har sett mina plastlådor från Clas Ohlsson där jag skurit ut remsor av billigt liggunderlag och skapat en mjuk bädd för mina vagnar och lok. Har fungerat fint för mig. Man ska dock inte vara alltför snål på liggunderlaget, ett något tjockare än det jag använde sista gången är att rekommendera.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Jag har gjort såna insatster till unica-boxar. Sen började jag vika wellpapp som ett U, och limmade tunn skumplast på insidan.RobertKlarén skrev: ↑2017-07-22, 18:15 De flesta AmN rallarna har sett mina plastlådor från Clas Ohlsson där jag skurit ut remsor av billigt liggunderlag och skapat en mjuk bädd för mina vagnar och lok. Har fungerat fint för mig. Man ska dock inte vara alltför snål på liggunderlaget, ett något tjockare än det jag använde sista gången är att rekommendera.
Kolla gärna om vi ses på nån träff.
Fördelen är att en unicabox rymmer tre vagnar I bredd och två på höjden... Längden? Säg ett lok och en stor G-vagn på rad.
Det blir 12 vagnar I en box. Två boxar ryms på varandra I en Stadiumväska och man kan bära två väskor I en hand. 24 vagnar I en väska blir 64 per hand och 128 I en vända in på träffen. Halvera sifran för att räkna boggiepersonvagnar..
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län