På Timmeleträffen 2017 är Flm 6511 krav, det har styrelsen i ModulSyd beslutat. Detta för att komma till rätta med vagnar som inte har fungerande koppel. Vi har idag alltför många vagnar i trafikspelet vars koppel inte fungerar tillräckligt bra.
Till kommande träffar kan ett alternativ vara att ge vissa vagnar dispens, t ex att en flisvagn av ett visst märke får behålla sitt koppel om det är svårt att byta på just den modellen. Men det gäller alltså inte på Timmeleträffen. Styrelsen är medveten om att det innebär att vissa vagnstyper kanske inte kan vara med på Timmeleträffen 2017 pga svårigheter att byta koppel, men i de allra flesta fall går det att ersätta en vagnstyp med en annan.
För några år sedan började vi med trafikspel i ModulSyd och i början var det lite strul och diverse problem, men när alla har kommit in i det så tycker de flesta att det är riktigt roligt. Den här övergången, att byta till Flm 6511 koppel, kommer också innebära en del strul i början, men vi genomför övergången för att trafikspelen ska bli ännu roligare och trevligare.
Med vänlig hälsning
Daniel
Artikel om OBK-kopplet
Re: Artikel om OBK-kopplet
Om man skall komma till rätta med koppelproblemet måste även krav på att kopplen är monterade på rätt höjd införas. Alltför många koppelfickor hänger nedåt och ger en för låg koppelhöjd.
Jag kan hålla med Eke att de mindre radierna som används gör att man inte kan använda OBK på samma sätt som inom FREMO.
/Lars
Jag kan hålla med Eke att de mindre radierna som används gör att man inte kan använda OBK på samma sätt som inom FREMO.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Artikel om OBK-kopplet
Nu har jag uppdaterat OBK-artikeln:
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/OBK
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Artikel om OBK-kopplet
PS: Multipelkoppling har nog inte herr Weinert tänkt på. Man får sätta fasta vagnskoppel med ögla på loken i så fall.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- pcederstrand
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm