LENZ->Z21
Re: LENZ->Z21
Det borde finnas fler i Stockholm som har en Z21:a. Kolla om du kan låna en Z21:a av någon och prova. En viktig fråga är om det bara är din Z21:a som beter sig så här, eller om alla Z21:or beter sig så i SMJ:s bana.
Ett tips är att ta en skärmdump på alla inställningar i verktyget för Z21:an. Det är ju bra att ha i vilket fall.
Med vänlig hälsning
Daniel
Ett tips är att ta en skärmdump på alla inställningar i verktyget för Z21:an. Det är ju bra att ha i vilket fall.
Med vänlig hälsning
Daniel
Motsvarar förmodligen den RSCLD som vi använder till EKE-bus och LocoNet. RSCLD=RailSync Current Limiting Device. Används just till att driva ett antal handtag och boostrar med en kontrollerad maxström.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Adressförskjutningen (+4) är inget specifikt för Z21, det gäller Roco generellt, hur de har tolkat DCC-specen jämfört med hur alla andra tolkat den.
Att växlar läggs åt fel håll (och troligen signaler visar fel rött/grönt) var inget jag märkte när jag testade Z21 för några år sedan, men å andra sidan har jag ingen Lenz-utrustning hemma. MMM har ju en klubbägd Z21:a som någon borde kunna ta med till SMJ, finns ju flera som är medlemmar i båda föreningarna. Skulle det visa sig att det blir fel även med andra Z21:or så kanske vi kan prova att via Eke få Roco att lägga till ett val i Maintenance-programmet, de har varit lyhörda förr.
Att växlar läggs åt fel håll (och troligen signaler visar fel rött/grönt) var inget jag märkte när jag testade Z21 för några år sedan, men å andra sidan har jag ingen Lenz-utrustning hemma. MMM har ju en klubbägd Z21:a som någon borde kunna ta med till SMJ, finns ju flera som är medlemmar i båda föreningarna. Skulle det visa sig att det blir fel även med andra Z21:or så kanske vi kan prova att via Eke få Roco att lägga till ett val i Maintenance-programmet, de har varit lyhörda förr.
Verkar mysko det där med växellägena, det finns ingen inställning i Lenz-centralen som kan invertera? Jag menar att det kanske egentligen var avigt från början och sedan blev rätt då!
Har haft lite mycket att göra så det har inte blivit så mycket skrivet till Roco på ett tag men jag får skärpa mig!
Mvh. Eke
Har haft lite mycket att göra så det har inte blivit så mycket skrivet till Roco på ett tag men jag får skärpa mig!

Mvh. Eke
Några felsökningsidéer:
Om du har en padda/tablet och på den kör Z21-appen, skapar en växel i panelen och sedan provar att lägga om växeln från paddan/tableten resp TC, blir det fel i båda fallen?
Det som skickas på boosterbussutgången lär ju vara samma information som skickas ut som körström (dock med annan spänning/strömstyrka), om du kopplar en växeldekoder direkt på körströmsuttagen, blir det fortfarande felvänt? (alternativt en DCC-sniffer som visar vad som faktiskt skickas ut)
Om du har en padda/tablet och på den kör Z21-appen, skapar en växel i panelen och sedan provar att lägga om växeln från paddan/tableten resp TC, blir det fel i båda fallen?
Det som skickas på boosterbussutgången lär ju vara samma information som skickas ut som körström (dock med annan spänning/strömstyrka), om du kopplar en växeldekoder direkt på körströmsuttagen, blir det fortfarande felvänt? (alternativt en DCC-sniffer som visar vad som faktiskt skickas ut)
Tack för allt engagemang!
1) Alltså, det blir fel oavsett om växelmanövrering sker från TC via LAN eller ett LENZ-körhandtag anslutet till X-Bussen. Det borde utesluta fel i TC tycker jag, eller hur?
2) Kan "felet" bero på skillnad mellan X-BUS och Xpressnet? Tvivlar på det också eftersom vår anläggning ursprungligen digitaliserades på den tiden när LENZ också använde X-BUS. Och vi borde då ha märkt det vid uppdateringen till högre version.
3) Återstår Z21 och CDE-konvertern, om felet ligger hos konverten borde inte lokmanövreringen och manövreringen av lokfunktionerna också ha påverkats då?
3) Alltså borde felet ligga i Z21 eller hur?
Tacksam för om någon kunde slå hål på det här resonemanget!
Otto
1) Alltså, det blir fel oavsett om växelmanövrering sker från TC via LAN eller ett LENZ-körhandtag anslutet till X-Bussen. Det borde utesluta fel i TC tycker jag, eller hur?
2) Kan "felet" bero på skillnad mellan X-BUS och Xpressnet? Tvivlar på det också eftersom vår anläggning ursprungligen digitaliserades på den tiden när LENZ också använde X-BUS. Och vi borde då ha märkt det vid uppdateringen till högre version.
3) Återstår Z21 och CDE-konvertern, om felet ligger hos konverten borde inte lokmanövreringen och manövreringen av lokfunktionerna också ha påverkats då?
3) Alltså borde felet ligga i Z21 eller hur?
Tacksam för om någon kunde slå hål på det här resonemanget!
Otto
Jag tror helt klart att felet ligger i Z21:an. Be någon i MMM som har tillgång till MMM:s Z21:a ta med den så ni kan prova att byta.
CDE-konvertern lär inte ha någon nämnvärd intelligens så den kan du utesluta.
TC kan du utesluta om du har samma fel med Lenz-handtag.
Med vänlig hälsning
Daniel
CDE-konvertern lär inte ha någon nämnvärd intelligens så den kan du utesluta.
TC kan du utesluta om du har samma fel med Lenz-handtag.
Med vänlig hälsning
Daniel
Under tiden har jag anslutit spår utgången på Z21 direkt till ett av booster distrikten och då var problemet borta! Men detta löser inte mitt problem som vi behöver alla boostrarna! Enligt min mening nu måste det finnas en skillnad i signalinnehållet mellan direkt spårutgång och booster utgången på Z21. Jag kommer dock att försöka verifiera detta på något annat sätt.
Otto
Otto
Jag skulle rekommendera er att bygga en enkel DCC-sniffer med en Arduino. Det är nog det bästa sättet att verkligen ta reda på vad som egentligen pågår. Jag har inte testat denna än, men ska nog bygga mig en sådan.
DCC Sniffer – Packet Analyser with Arduino
https://rudysmodelrailway.wordpress.com ... h-arduino/
Med vänlig hälsning
Daniel
DCC Sniffer – Packet Analyser with Arduino
https://rudysmodelrailway.wordpress.com ... h-arduino/
Med vänlig hälsning
Daniel
Detta låter ju än märkligare! Nog borde signalinformationen vara samma på både booster och spårutgången!Otto BvL skrev:Under tiden har jag anslutit spår utgången på Z21 direkt till ett av booster distrikten och då var problemet borta! Men detta löser inte mitt problem som vi behöver alla boostrarna! Enligt min mening nu måste det finnas en skillnad i signalinnehållet mellan direkt spårutgång och booster utgången på Z21. Jag kommer dock att försöka verifiera detta på något annat sätt.
Otto
Men ni kan ju använda spårutgången till boostrarna då via en RSCLD för att lösa problemet, helst med en extra booster mellan Z21 och RSCLD då spårutgången kan var lite ful i kurvformen!
Mvh. Eke