Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av LLJ »

Du bör ta upp andra dekodrar än ESU, som kanke inte default har in/urkoppling av acc och deacc men ändå har justerbara fartkurvor.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Du bör ta upp andra dekodrar än ESU, som kanke inte default har in/urkoppling av acc och deacc men ändå har justerbara fartkurvor.

/Lars
Jo, det är väl mest amerikanska dekodrar, men det har väl du pejl på Lasse och kan gå in och förklara när vi kommer i sådana lägen där det skiljer?
Det finns väl också någon finurlig bromsfunktion på dom som du pratat om?

Grundinställningar borde ju dock vara samma oberoende av dekodertyp tycker jag!
CV29 och hastighetskurvan är väl bland dom normerade cv-värdena som är lika i alla dekodrar!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av daniel »

En sak jag undrar över är funktionsknappar som är momentana kontra på/av. Och hur/var jag ställer in det, i centralen eller dekodern. Vissa funktioner vill man ju ha momentana (t ex tutan) och vissa funktioner vill man ha på/av (t ex hel/halvljus). Och att inställningen helst följer loket (dekodern) oavsett vilken central som används.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av daniel »

@Eke: Ett tips

Skriv ett långt första inlägg (eller flera) som innehåller informationen om dekoderprogrammering. Då gör det inte så mycket om det följs av en diskussion. Om man förbereder sig och skriver texten i förväg och samlar ihop bilder, dokument, m.m., så hinner inte folk blanda sig i innan man är klar.

Mvh Daniel
admin
Site Admin
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av admin »

Moderator

Tråden flyttad till kategorin "El och elektronik".

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

daniel skrev:En sak jag undrar över är funktionsknappar som är momentana kontra på/av. Och hur/var jag ställer in det, i centralen eller dekodern. Vissa funktioner vill man ju ha momentana (t ex tutan) och vissa funktioner vill man ha på/av (t ex hel/halvljus). Och att inställningen helst följer loket (dekodern) oavsett vilken central som används.

Mvh Daniel
Tyvärr så följer det normalt centralen! Möjligtvis att det finns vissa körhandtag som kan hantera det själv men det är jag osäker på!
Jag vet att det finns en inställning i Multimusen för det men jag har inte använt den någon gång än, återkommer när jag testat om det följer centralen eller handtaget!
Digitrax har jag för mig har en av funktionsknapparna som momentan, Lasse eller någon annan Digitraxägare vet säkert mer exakt!

Mvh. Peter
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Fredman »

Vissa Digitrax handtag kan man ändra funktionen på knappen märkt med signalhorn(2) genom att hålla in power och sedan trycka 2 och sen släppa samtidigt eller tvärtom hålla in 2 och trycka power.
MVH Thomas
Gävle
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av kasoe »

Vi får väl se hur det utvecklas, men det känns lite som ett hopp i djupa änden...? Funktionsmappning, hastighetskruvor (de stora) m.m. känns avancerat, finns det inte en mängd småsaker man bör ställa in först för att få koll på grunderna i dekodern och kanske främst dekoderns samfunktion med loket innan man ger sig på dessa rätt avancerade övningar...?

Jag får hålla mig och se vad det blir, ändra inte på något Eke utan det får koka upp under resans gång, men glöm inte det till synes enkla. Ibland tror jag att missar man där så kan man programmera halvt ihjäl sig på resten utan att få det att funka bra... Gissar att den dåligt ställd EMF kan sabba även den mest fintrimmade hastighetskurva...? (Jag har haft ett lok som hängde sig i fullfart, inte varje gång men vid en viss fart kunde loket själv acelerera och sen låsa sig på fullgas... Dålig harmoni mellan EMF och motorn var orsaken, ingen hastighetskurva i världen hade löst det.. ;) )

Och Berra, tjöta på! I en sådan här tråd är det ingen som helst fara att jag ska tröttna, värre är det i "referenstrådar"! :D Och då förstår jag var du menar med "sluten grupp" och jag kan inte annat än att hålla med! VMJF är i praktiken nästan en sådan även om alla är välkomna då alla inte kan komma dit. Bättre är att göra en Web Workshop med information sen kan man i olika grupper gå igenom och prova tillsammans och sen kommer nog frågorna och även lärdomen ganska automatiskt!

Ska bli spännande att följa, både pga ämnet men också att jag ser en lite ny och mycket lovande funktion för ModulSyd som sammanslutning i att hålla Workshops via nätet och samla erfarenheten i referenstrådar.

Får man önska så vore det oerhört trevligt om VMJF kunde ta bilder och skriva lite text om sina trädbyggen och lägga ut som en Workshop den också. Mycket finns väl redan men en referenstråd om trädbygge signerat VMJF skulle vara en lika intressant tråd som dekoderprogrammering tycker jag! Sprida goda erfarenheter genom forumet! :)

Vågar man föreslå en ny avdelning i forumet med "Referenstrådar" där en utsedd författare gör alla inlägg och diskussionerna förs under "allmänt"?

Hoppas på något spännande gör,
Anders Ö

Ett internt PS till Robban: Ovanstende användning av " borde väl vara korrekt? ;) Du ska veta att jag sliter med mitt löfte om bot och bättring angående "... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3561
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av daniel »

kasoe skrev:Vågar man föreslå en ny avdelning i forumet med "Referenstrådar" där en utsedd författare gör alla inlägg och diskussionerna förs under "allmänt"?
Föreslå går ju alltid, men personligen föredrar jag om trådar inom ett visst ämnesområde hamnar inom den avdelningen och inte i en avdelning Referenstrådar.

Tips till trådskapare: Skriv gärna överst i tråden om ni inte vill ha svar eller diskussion i den aktuella tråden. Det går att använda fetstil {b}Text{/b} och färg {color=red}Text{/color}. Byt ut krullparenteserna mot hakparenteser.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av kasoe »

OK, det är en mycket bra poäng Daniel... Men jag vill inte de försvinner ner i träsket med andra trådar... Kan man göra dom till "Stickys" så de ligger överst i resp avdelning? Om man lägger ner jobbet så vore det synd om de sjönk i träsket med annat...?

Ett annat alternativ är att man lyfter över dom i Svensk MJ-Wiki när de är fulländade: http://svenskmjwiki.wikispaces.com/

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"