Trådlös körkontroll
Re: Trådlös körkontroll
Intressant projekt.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
-
Skulle kunna bli en storsäljare.
Dum fråga: Ska kombineras med z21 gissar jag.
Staffan
Dum fråga: Ska kombineras med z21 gissar jag.
Staffan
Körkontrollen är tänkt att fungera på samma sätt som en mobiltelefon som kör appen WiThrottle. Så det som behövs är en dator som kör antingen JMRI eller WiThrottleServer och som i sin tur är ansluten till modelljärnvägen. JMRI kan prata med de flesta system, bl a XpressNet och LocoNet, och WiThrottleServer ska kunna prata med Z21 och LocoBufferUSB (LocoNet) även om ingen verkar ha testat det än.
För modulträffar finns det normalt redan datorer på plats inkopplade till banan, i vart fall för H0, och anledningen till att WiThrottleServer kom till var just för att kunna använda mobiltelefoner med WiThrottle med Z21.
Så för användning på H0-banan på modulträffar bör den här körkontrollen fungera på en gång utan att man behöver ha med sig några extra prylar, mer än de prylar som Eke, Jonas och andra ändå redan har med sig till träffen.
Med vänlig hälsning
Daniel
För modulträffar finns det normalt redan datorer på plats inkopplade till banan, i vart fall för H0, och anledningen till att WiThrottleServer kom till var just för att kunna använda mobiltelefoner med WiThrottle med Z21.
Så för användning på H0-banan på modulträffar bör den här körkontrollen fungera på en gång utan att man behöver ha med sig några extra prylar, mer än de prylar som Eke, Jonas och andra ändå redan har med sig till träffen.
Med vänlig hälsning
Daniel
En möjlighet är ju annars att den pratar direkt med Z21, men där finns ju begränsningen med max 10 enheter.
Hur som helst är jag intresserad !
Hur som helst är jag intresserad !
Z21:an saknar såvitt jag vet funktion för att stoppa loket om körkontrollen tappar kontakten med Z21:an, om t ex batteriet tar slut eller det blir störningar på WiFi-nätverket. JMRI och WiThrottleServer har inbyggd watchdog där WiThrottle hela tiden måste meddela att den lever, annars stoppas loket. Med tanke på de otrevligheter som kan hända på en modulbana om loket skenar så anser jag att den funktionen är viktig.Nicke skrev:En möjlighet är ju annars att den pratar direkt med Z21, men där finns ju begränsningen med max 10 enheter.
Jag tror för övrigt att Z21:ans egen mobilapp saknar den här funktionen, men om det finns stöd för watchdog i Z21:an så är jag beredd att överväga att ändra mig.
Begränsningen på 10 enheter är Stefan Fjällemark på väg att lösa genom att göra ett eget program som agerar mellanhand mellan klienterna och Z21:an så det är inget stort problem. Problemet är just att Z21:an måste stoppa loket om körkontrollen inte säger "Hej!" var femte sekund vilket jag inte tror att den gör.
Med vänlig hälsning
Daniel
Bra info Daniel, håller med om att watchdog är en viktig funktion.
Vore trevlig om koden blir tillgänglig, så man kan göra egna moddningar
Vore trevlig om koden blir tillgänglig, så man kan göra egna moddningar

Jag planerar att släppa både källkod, kretsschema och mönsterkort-layout fritt, av två skäl. Dels för att andra ska kunna ändra om man vill, dels för att projektet ska kunna leva vidare även om inte jag har tid att beställa nya kort.
Jag har börjat rita kretsschemat för tangentbordet och IC-kretsarna har jag fått till. Men jag vet inte vad det är för komponent som jag ska välja för tangenterna. Är det någon som har koll på det? Jag använder programmet Diptrace som jag är totalt nybörjare på. Och jag undrar vad det är för "komponent" man ska välja för stiftlist/hylslist.
Med vänlig hälsning
Daniel
Jag har börjat rita kretsschemat för tangentbordet och IC-kretsarna har jag fått till. Men jag vet inte vad det är för komponent som jag ska välja för tangenterna. Är det någon som har koll på det? Jag använder programmet Diptrace som jag är totalt nybörjare på. Och jag undrar vad det är för "komponent" man ska välja för stiftlist/hylslist.
Med vänlig hälsning
Daniel
Om man vill programmera körkontrollen eller någon annan pryl som innehåller mikrokontrollern Adafruit Feather HUZZAH ESP8266 så behöver man installera drivrutiner och utvecklingsmiljön:
Först behöver man installera drivrutinen för CP210x USB to UART Bridge VCP. Följ länken och ladda ner och installera drivrutinen för ditt operativsystem.
Sen behöver man se till att man har minst version 1.6.4 av Arduino IDE. Det rekommenderas att man har den senaste versionen. Har man Arduino ID installerad redan men är man osäker vilken version man har så startar man programmet och då står det i programfönstrets titelrad vad det är för version.
Därefter startar man Arduino IDE, klickar på "Fil" / "Inställningar" och klickar på lilla ikonen längst till höger om "Additional Boards Manager URL:s" och lägger till länken:
http://arduino.esp8266.com/stable/packa ... index.json
Därefter klickar man på OK och klickar sedan på "Verktyg" / "Kort: ?????????" och väljer sedan "Boards Manager...". Bläddra ner i listan till "esp8266 by ESP8266 Community" och klicka på den och därefter på "Installera". När det är klart, starta om Arduino IDE.
När man har startat om Arduino IDE klickar man på "Verktyg" / "Kort" och väljer "Adafruit HUZZAH ESP8266". Därefter kontrollerar man att "CPU Frequency" är 80 MHz och att "Upload speed" är 115200. Välj sedan rätt port genom att välja "Verktyg" / "Port". Om det inte finns någon port att välja så är antingen inte drivrutinen korrekt installerad (se "CP210x USB to UART Bridge VCP" ovan), eller så är inte mikrokontrollern ansluten till datorn.
När detta är klart så ska det funka att ansluta till mikrokontrollern.
Använder man seriekonsolen så behöver man ställa om den för 115200 baud, annars får man bara konstiga tecken.
Senaste nytt om ESP8266, kretsen som är hjärnan i mikrokontrollern.
Med vänlig hälsning
Daniel
Först behöver man installera drivrutinen för CP210x USB to UART Bridge VCP. Följ länken och ladda ner och installera drivrutinen för ditt operativsystem.
Sen behöver man se till att man har minst version 1.6.4 av Arduino IDE. Det rekommenderas att man har den senaste versionen. Har man Arduino ID installerad redan men är man osäker vilken version man har så startar man programmet och då står det i programfönstrets titelrad vad det är för version.
Därefter startar man Arduino IDE, klickar på "Fil" / "Inställningar" och klickar på lilla ikonen längst till höger om "Additional Boards Manager URL:s" och lägger till länken:
http://arduino.esp8266.com/stable/packa ... index.json
Därefter klickar man på OK och klickar sedan på "Verktyg" / "Kort: ?????????" och väljer sedan "Boards Manager...". Bläddra ner i listan till "esp8266 by ESP8266 Community" och klicka på den och därefter på "Installera". När det är klart, starta om Arduino IDE.
När man har startat om Arduino IDE klickar man på "Verktyg" / "Kort" och väljer "Adafruit HUZZAH ESP8266". Därefter kontrollerar man att "CPU Frequency" är 80 MHz och att "Upload speed" är 115200. Välj sedan rätt port genom att välja "Verktyg" / "Port". Om det inte finns någon port att välja så är antingen inte drivrutinen korrekt installerad (se "CP210x USB to UART Bridge VCP" ovan), eller så är inte mikrokontrollern ansluten till datorn.
När detta är klart så ska det funka att ansluta till mikrokontrollern.
Använder man seriekonsolen så behöver man ställa om den för 115200 baud, annars får man bara konstiga tecken.
Senaste nytt om ESP8266, kretsen som är hjärnan i mikrokontrollern.
Med vänlig hälsning
Daniel
För första gången i mitt liv har jag ritat ett seriöst elschema för att sedan kunna ta fram ett mönsterkort. Här kommer första versionen. Synpunkter välkomnas.
Adafruit Feather HUZZAH ESP8266 är hjärnan i det hela, en mikrokontroller med WiFi.
R1 är potentiometern för hastigheten på loket.
S17 är en skjutströmbrytare on/off som bryter strömmen till körkontrollen.
S1 - S16 är tangentbordet.
IC1 är 8 GPIO via SPI-bussen
IC2 är 2-kanals A/D-omvandlare för SPI. Kanal 0 är körkontrollen. Kanal 1 är för att mäta batterispänningen.
IC3 är 64 kB RAM-minne. Det har även batteri-backup som håller minnet när strömmen är avslagen.
OLED1 är displayen.
R3 och R4 är spänningsdelare för att mäta batterispänningen.
R2 och R5 är spänningsdelare för att se om USB är anslutet för att ladda batteriet. USB ger 5 volt och kretsen tål bara 3,3 volt.
D1 - D4 är skyddsdioder ifall man trycker ner flera tangenter samtidigt.
C1 - C3 är avstörningskondensatorer för IC-kretsen ovanför kondensatorn.
J1 är anslutning för batteriet.
Tangentbordet är kopplat i en 4x4-matris.
Med vänlig hälsning
Daniel
Adafruit Feather HUZZAH ESP8266 är hjärnan i det hela, en mikrokontroller med WiFi.
R1 är potentiometern för hastigheten på loket.
S17 är en skjutströmbrytare on/off som bryter strömmen till körkontrollen.
S1 - S16 är tangentbordet.
IC1 är 8 GPIO via SPI-bussen
IC2 är 2-kanals A/D-omvandlare för SPI. Kanal 0 är körkontrollen. Kanal 1 är för att mäta batterispänningen.
IC3 är 64 kB RAM-minne. Det har även batteri-backup som håller minnet när strömmen är avslagen.
OLED1 är displayen.
R3 och R4 är spänningsdelare för att mäta batterispänningen.
R2 och R5 är spänningsdelare för att se om USB är anslutet för att ladda batteriet. USB ger 5 volt och kretsen tål bara 3,3 volt.
D1 - D4 är skyddsdioder ifall man trycker ner flera tangenter samtidigt.
C1 - C3 är avstörningskondensatorer för IC-kretsen ovanför kondensatorn.
J1 är anslutning för batteriet.
Tangentbordet är kopplat i en 4x4-matris.
Med vänlig hälsning
Daniel
- Bilagor
-
- DipTrace Schematic - WirelessThrottle 4.pdf
- (60.94 KiB) Nerladdad 213 gånger
En grej, som förr fanns på radioapparater mm, var en slags parallellkoppling vid volym potentiometern så att om den glappade så skulle inte ljudet skrapa utan kopplas via ett stort motstånd till jord.
Vet inte om detta är användbart vid en körkontroll, men skulle kunna förhindra att ett fordon temporärt rusar.
/Lars
Vet inte om detta är användbart vid en körkontroll, men skulle kunna förhindra att ett fordon temporärt rusar.
/Lars
FREMO
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam