Hur funkar det med korta och långa adresser?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Re: Hur funkar det med korta och långa adresser?

Inlägg av StefanFjällemark »

När man skall försöka förstå hur våra digitalsystem hanterar korta/långa adresser måste man diskutera systemets olika delar var för sig, ungefär så här:
  • Adresshanteringen på LocoNet och XPressNet handlar om hur adresser överförs från t.ex. körhantag till centralen. Detta har inget att göra med hur adressen ställts in i lokets dekoder.
  • Centralen bestämmer vilket format på adress (kort/lång) som sänds ut i rälsen (DCC-signalen). Vissa centraler kan ställas om för att hantera varianter på adresser, t.ex. Z21 där man kan ställa in intervallen 100-127 för som skall vara kort respektive lång adress.
  • Dekodern lyssnar på all DCC-signalering som sänds ut i spåret, men skall bara reagera på det som avser "sin" adress. Rätt implementation i dekodern är att reagera på sin adress oavsett om DCC-signalen sänder kort eller lång adress och oavsett om dekodern är inställd med kort eller lång adress, bara det är samma värde på adressen. Dekodrar med kort adress kan då reagera på adress 0-127, oavsett om adresserna 100-127 sänds ut från centralen som kort eller lång adress. Det finns inget tekniskt som hindrar att en dekoder kan programmeras på detta sätt. En helt annan fråga är om dekodertillverkarna verkligen skriver sina dekoderprogram på detta sätt, vilket man troligen inte gör.
Så problemet med adresser i intervallet 100-127 när man använder DCC är en begräsning (eller brist) i dekoderns sätt att tolka DCC-signalen från rälsen.

Resultat från experiment på hemmabanan med Z21 med ett lok med ESU V4.0:
  • Lokets adress lång 127 (går ej att sätta med ESUs LokProgrammer, utan petades in via CV-värden). I detta fall fungerar loket inte alls, oavsett om Z21 konfigurerats att skicka kort eller lång adress för intervallet 100-127.
  • Lokets adress kort 127. Loket fungerar endast då Z21 är konfigurerat att skicka korta adresser 100-127.
Slutsatsen är att ESU V4.0 är en dekoder som endast fungerar med korta adresser 100-127. Ställer man in en lång adress 100-127 för denna dekoder så fungerar det inte, även om Z21 skickar ut långa adresser 100-127. Slutsatsen stöds även av att det inte går att ställa in lång adress 100-127 via ESUs LokProgrammer. Så det skulle bara fungera på modulkörningar där Z21 ställts in att skicka korta adresser 100-127.

Själv använder jag endast långa adresser (adress > 127) för att undvika problem. Adresser upp till 1-127 använder jag endast till konsist (CV19) för att hantera multipelkörning. På modulkörningar vore det bra att reservera ett intervall för multipelkörning, och varför inte 100-127 som verkar vara problem för vanliga lokadresser. TMZ 108 är ursprungligen MZ 1423, så jag använder 1423 för detta lok.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Tompa

Inlägg av Tompa »

Bra test av ESU dekodern och intressant resultat.

Vi 3Rare tar även hänsyn till att rena MM (Märklin) dekodrar bara kan använda adr 1-80 och därför är rekommentationen att använda långa adresser i dekodrar som kan DCC. På det sättet har vi i princip dedicerat de korta adresserna till MM protokollet.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

När man skall försöka förstå hur våra digitalsystem hanterar korta/långa adresser måste man diskutera systemets olika delar var för sig, ungefär så här:
  • Adresshanteringen på LocoNet och XPressNet handlar om hur adresser överförs från t.ex. körhantag till centralen. Detta har inget att göra med hur adressen ställts in i lokets dekoder.
  • Centralen bestämmer vilket format på adress (kort/lång) som sänds ut i rälsen (DCC-signalen). Vissa centraler kan ställas om för att hantera varianter på adresser, t.ex. Z21 där man kan ställa in intervallen 100-127 för som skall vara kort respektive lång adress.
  • Dekodern lyssnar på all DCC-signalering som sänds ut i spåret, men skall bara reagera på det som avser "sin" adress. Rätt implementation i dekodern är att reagera på sin adress oavsett om DCC-signalen sänder kort eller lång adress och oavsett om dekodern är inställd med kort eller lång adress, bara det är samma värde på adressen. Dekodrar med kort adress kan då reagera på adress 0-127, oavsett om adresserna 100-127 sänds ut från centralen som kort eller lång adress. Det finns inget tekniskt som hindrar att en dekoder kan programmeras på detta sätt. En helt annan fråga är om dekodertillverkarna verkligen skriver sina dekoderprogram på detta sätt, vilket man troligen inte gör.
Så problemet med adresser i intervallet 100-127 när man använder DCC är en begräsning (eller brist) i dekoderns sätt att tolka DCC-signalen från rälsen.

Rättelse 11:09: Resultat från experiment på hemmabanan med Z21 med ett lok med ESU V4.0:
  • Lokets adress lång 127 (går ej att sätta med ESUs LokProgrammer, utan petades in via CV-värden). I detta fungerar loket om Z21 konfigurerats att skicka lång adress för intervallet 100-127.
  • Lokets adress kort 127. Loket fungerar endast då Z21 är konfigurerat att skicka korta adresser 100-127.
Slutsatsen är att ESU V4.0 är en dekoder som endast fungerar med kort adress 100-127 om centralen skickar ut korta adresser, och lång adress 100-127 om Z21 skickar ut långa adresser 100-127.

En lösning är att lägga in en kort adress i både CV1 och som lång adress i CV17-18. Då räcker det med att flippa bit 5 i CV 29 för att byta mellan kort och lång adress på t.ex. en modulkörning. Det har jag testat här hemma och det fungerar. En kort adress som lång adress i CV17-18 är enkelt: CV17=192 CV18=CV1.

Själv använder jag endast långa adresser (adress > 127) för att undvika problem. Adresser upp till 1-127 använder jag endast till konsist (CV19) för att hantera multipelkörning. På modulkörningar vore det bra att reservera ett intervall för multipelkörning, och varför inte 100-127 som verkar vara problem för vanliga lokadresser. TMZ 108 är ursprungligen MZ 1423, så jag använder 1423 för detta lok.
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

Bra att det är testat på EN dekoder men om området området 100-127 ska få användas måste alla vanligare dekodrar, av de sista åtminstonde senast 15 årens modeller och SW versioner, testas !
Digitrax, Soundtraxx, ESU, Zimo, Uhlenbrock, Tran/CT, D&H
vem tusan vare sig kan eller orkar göra detta?

Det är ett problem som vi inte kan lösa, möjligtvis förhålla oss till
Men vad vi ändå bestämmer använda för inställning i CU på en körning kommer säkert någons dekoder behövas ändras eller värre kanske inte fungerar att ändra och då inte få/kunna köra

så mitt förslag är fortfarande undanta 100-127 på modulkörningar.
(vilket kommer gälla alla MMM körningar, som vanligt, så länge jag är dcc ansvarig)

peterc
mvh /peterc
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

pcederstrand skrev:Så mitt förslag är fortfarande undanta 100-127 på modulkörningar. Vilket kommer gälla alla MMM körningar, som vanligt, så länge jag är DCC ansvarig.
Varje träff och elansvarig har naturligvis frihet att besluta hur man vill ha det baserat på erfarenheter av hur man vill minimera strul. Kan man förädla alternativen så här?

Om lokadresser 100-127 inte är tillåtna
Föreslår att adresserna ändå får användas för konsistadresser (CV19) som alltid är korta. Detta kräver att centralen sänder adress 100-127 som korta. Inget problem med Z21 i alla fall.

Om lokadresser 100-127 är tillåtna
Man måste inför träffen ange om man kommer att köra med korta eller långa adresser i detta intervall.

Deltagare som har lokadresser i intervallet 100-127 kan förbereda sig genom att lägga in adressen både i CV1 och CV18, CV17 sätts alltid 192 i detta fall. Att byta till lång adress blir då en fråga om att slå på bit 5 i CV 29, och byte till kort adress med att slå av bit 5 i CV29. Detta bör fungera för alla dekodrar som stöder DCC.

Deltagare med lokadresser 100-127, som inte vill eller tycker det är krångligt att programmera CV, får välja att låta bli att ta med loket eller byta till en adress som inte ligger i intervallet 100-127.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

pcederstrand skrev:Bra att det är testat på EN dekoder men om området området 100-127 ska få användas måste alla vanligare dekodrar, av de sista åtminstonde senast 15 årens modeller och SW versioner, testas !
Digitrax, Soundtraxx, ESU, Zimo, Uhlenbrock, Tran/CT, D&H
vem tusan vare sig kan eller orkar göra detta?
Om man räknar varje variant som EN dekoder, ja då har jag testat EN dekoder. Men ESU-dekodrar är rätt vanliga, så genom att läsa dokumentationen och testa EN ESU-dekoder, så vill jag påstå att mitt test gäller för alla ESU LokSound och LokPilot version 4, och det är rätt vanliga typer av dekodrar. Skulle även påstå att det gäller för ESU version 3.5. Så frågan är då: hur stor andel av alla lok har jag då testat för? Min poäng är att genom att testa några av de vanligaste dekodrarna så täcker man in en stor del av lokparken.

Och kom ihåg att problemet uppträder endast på lok med adresser 100-127, så hur stort är problemet egentligen? Kan hålla med om att det enklaste är att gå ut med information att adresser 100-127 inte får användas (till annat än konsistadresser då), då en sådan begränsning drabbar rätt få (de som vill ha TÅGABs loknummer som adresser ;) ).
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Det är något som inte stämmer här! Min erfarenhet åtminstone frånmitt TMZ som har ESU Loksound 3.5 är att den funkar både när jag programmerar med Lenz = 1-99 som kort adress samt med Intellibox = 1-127 som kort adress!
Vore konstigt om ESU har försämrad kompabilitet på nyare dekodrar!
Jag har ju inte testat alla dekodrar men alla jag råkat ut för har funkat på Lenz med 1-99 som kort adress. Och om vi frågar 3R-folket om dom råkat ut för någon dekoder som inte fungerade med Intellibox när dom använde den och får svaret att dom inte haft något sådant problem kan man nog sluta sig till att allt funkar bara man programmerar med för systemet rätt sätt!
Om det skulle visa sig att någon dekoder inte fungerar på bägge systemen så är det väl snarare en fråga för ägaren av den dekodern att välja rätt dekoder än för EA att förbjuda ett helt adressintervall!
Det jag kan tänka mig är att dekodrar från brytningstiden när fyrsiffriga dekodrar kom fram kan ha problem, men detta är alltså ca: 20 år gamla dekodrar, hur många använder sådana i dag?
Jag tror det är ett ickeproblem vi diskuterar!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Eke skrev:Det är något som inte stämmer här! Min erfarenhet åtminstone frånmitt TMZ som har ESU Loksound 3.5 är att den funkar både när jag programmerar med Lenz = 1-99 som kort adress samt med Intellibox = 1-127 som kort adress!
Vore konstigt om ESU har försämrad kompabilitet på nyare dekodrar!
Mitt test är enkelt, det borde du kunna testa själv:
  1. Sätt en kort adress 108 i ditt TMZ. Sätt Z21 att sända lång adress i intervallet 100-127. Går loket att köra? Mitt svar blev NEJ.
  2. Sätt en lång adress 108 i ditt TMZ. Sätt Z21 att sända kort adress i intervallet 100-127. Går loket att köra? Mitt svar blev NEJ.
Jag testade med ESU Loksound 4.0.
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

MMM körde med IB flera år i början och hade några problem med 100-127. Det är anledningen till att vi började exkludera det intervallet. Vilket vi fortsatt med bara för att det är enklast och hanterades så olika av olika dekodrar och CU

Om det bara var med IBs 100-127 användning eller hade med MM2 och DCC blandningen eller kanske speciella dekodrar att göra vet jag ej.

Och nu kör väl ModulSyd och MMM företrädesvis med Z21 men vad andra sammanslutningar/gäng har på träffar kan väl variera och vad ska vi rekommendera dom?
(annat än exkludera intervallet för säkerhets skull ;-) )

peterc
mvh /peterc
Nicke

Inlägg av Nicke »

Jag tror trasslet började med Rocos lokmöss.
Från början var 1-127 korta adresser. Det är logiskt då 127 är det högsta tal man kan skriva i en byte med första biten nollställd.
När så lokmaus 2 kom så hade den bara tvåsiffrigt fönster och förledde många att tro att en kort adress var tvåsiffrig och en lång adress fyrsiffrig.

Z21 har delvis löst detta genom att införa en valbarhet, men alla på den aktuella körningen måste fortfarande vara överens om vilket man väljer, det går inte att ha olika för olika adresser inom 100-127.
Enklast är nog helt enkelt att avråda från detta adressintervall även om det inte är omöjligt att få det att funka, men vi har olika kunskapsnivåer inom det digitala och på träffarna brukar prio vara att köra tåg med så lite trassel som möjligt.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"