- Adresshanteringen på LocoNet och XPressNet handlar om hur adresser överförs från t.ex. körhantag till centralen. Detta har inget att göra med hur adressen ställts in i lokets dekoder.
- Centralen bestämmer vilket format på adress (kort/lång) som sänds ut i rälsen (DCC-signalen). Vissa centraler kan ställas om för att hantera varianter på adresser, t.ex. Z21 där man kan ställa in intervallen 100-127 för som skall vara kort respektive lång adress.
- Dekodern lyssnar på all DCC-signalering som sänds ut i spåret, men skall bara reagera på det som avser "sin" adress. Rätt implementation i dekodern är att reagera på sin adress oavsett om DCC-signalen sänder kort eller lång adress och oavsett om dekodern är inställd med kort eller lång adress, bara det är samma värde på adressen. Dekodrar med kort adress kan då reagera på adress 0-127, oavsett om adresserna 100-127 sänds ut från centralen som kort eller lång adress. Det finns inget tekniskt som hindrar att en dekoder kan programmeras på detta sätt. En helt annan fråga är om dekodertillverkarna verkligen skriver sina dekoderprogram på detta sätt, vilket man troligen inte gör.
Resultat från experiment på hemmabanan med Z21 med ett lok med ESU V4.0:
- Lokets adress lång 127 (går ej att sätta med ESUs LokProgrammer, utan petades in via CV-värden). I detta fall fungerar loket inte alls, oavsett om Z21 konfigurerats att skicka kort eller lång adress för intervallet 100-127.
- Lokets adress kort 127. Loket fungerar endast då Z21 är konfigurerat att skicka korta adresser 100-127.
Själv använder jag endast långa adresser (adress > 127) för att undvika problem. Adresser upp till 1-127 använder jag endast till konsist (CV19) för att hantera multipelkörning. På modulkörningar vore det bra att reservera ett intervall för multipelkörning, och varför inte 100-127 som verkar vara problem för vanliga lokadresser. TMZ 108 är ursprungligen MZ 1423, så jag använder 1423 för detta lok.