Sida 2 av 2

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-10, 13:29
av IngvarÖsterberg
Hej!

Konstaterar på Stefan Nilssons film från träffen i Kil i helgen att boostergränsskyltarna syns mycket tydligt
på filmen.
Och som LLJ säger ovan, gäller det för oss som har vagnsbelysning att vara observanta på var
våra vagnar stannat.

Ingvar. :)

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-10, 14:09
av plj
Att man inte får stanna ett fordon på en boostergräns var något nytt för mig trots att jag varit aktiv i på modulkörningar i flera år. Vad blir följden om det blir ett stopp över en sådan skarv? Löser boostern ut för överström/överhettning efter en stund? Jag antar att spänningarna är synkroniserade men att det kan vara viss spänningsskillnad mellan boostrarna som kan bilda en utjämningsström (precis som vid gränserna mellan matningsområden i skala 1:1).
PLj

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-11, 15:15
av Qrt
Jag har bara tittat på några minuter av filmen och sett två skyltar.
(Mycket trevlig verkar filmen vara. tack så mycket.)
https://www.youtube.com/watch?v=vA7oXdi ... e=youtu.be

Den första skylten såg jag efter 1:56 just efter skärningen, den andra efter 3:48 just vid broräckets kant.
Visst är skyltarna trevligt stora och syns tydligt.
För dem som kör med kameralok.
Men alla andra, såg de verkligen skyltarna där de stod med kanten mot föraren och från ena hållet dolda av berg eller broräcke ?

En idé:
I modulsammanhang handlar det inte om någon sträcka där man inte får stanna utan om en skarp gräns som man inte ska grensla med sitt tåg. Om man vänder skyltarna mot föraren och inte mot loket så kanske skyltarna då ska peka rakt ner ?

/Curt

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-11, 15:18
av LLJ
Skyltarna bör kanske sitta både vid spåret och på var sin sida om modulskarven?

/Lars

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-11, 15:32
av daniel
Jag som var med i Kil hade inga som helst problem att se skyltarna. Så jag tror inte det är något problem.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-11, 16:13
av RickardNordström
Gäller detta även diesellok?
Troligtvis.
Kanske någon wiki på detta. Alltså ett redigt förtydligande om varför och konsekvens.
Mvh Rickard

Re: Stoppförbud i boostergräns

Postat: 2016-05-11, 17:34
av daniel
plj skrev:Att man inte får stanna ett fordon på en boostergräns var något nytt för mig trots att jag varit aktiv i på modulkörningar i flera år. Vad blir följden om det blir ett stopp över en sådan skarv? Löser boostern ut för överström/överhettning efter en stund? Jag antar att spänningarna är synkroniserade men att det kan vara viss spänningsskillnad mellan boostrarna som kan bilda en utjämningsström (precis som vid gränserna mellan matningsområden i skala 1:1).
PLj
RickardNordström skrev:Gäller detta även diesellok?
Troligtvis.
Kanske någon wiki på detta. Alltså ett redigt förtydligande om varför och konsekvens.
Mvh Rickard
På den analoga tiden så skickade man ut likström till spåret, där spänningen avgjorde hur fort loket kör. Med DCC skickar man ut en fyrkantvåg, dvs spänningen skiftar mellan -15 volt och +15 volt. Centralenheten polvänder spänningen till spåret massor av gånger per sekund och detta används för att skicka kommandon till loken. Problemet är att när man polvänder spänningen så sker det inte ögonblickligen utan det tar en kort stund (nanosekunder). Och olika boostrar polvänder olika fort. Det gör att när polvändningen sker så kan ena boostern skicka ut -15 volt och den angränsande boostern skicka ut +15 volt till spåret. Det här sker under ett så kort ögonblick att boostrarna inte hinner detektera det och lösa ut, men om loket står kvar på boosterskarven under en tid så blir det många sådana här kortslutningar, vilket kan skada både dekoder och booster.

Att bara passera boostergränsen är inget problem, men om man stannar tåget en stund så är det olämpligt att stå så att loket eller tåget kortsluter boostergränsen. Ett lok har ofta strömupptagning på samtliga hjul, vilket gör att om ena boggin står på ena boostersektionen och andra boggin står på andra boostersektionen så har man en kortslutning mellan boostersektionerna genom loket. Har man ett motorvagnståg, t ex X2000, så kan tågsättet ha strömupptagning på första och sista vagn vilket gör att hela tåget kortsluter boostersektionen. Lika dant om man har ett persontåg med strömmatning mellan vagnarna.

Hur stort problemet är i praktiken får någon annan som är mer insatt i det elektriska svara på, t ex Johnny eller Eke. Men rent generellt så är det bra att undvika kortslutning mellan boosterdistrikt om möjligt.

Med vänlig hälsning
Daniel