LLJ skrev:Eke skrev:
Den bestämmelse som finns i Fremo och tidigare i ModulSyd som säger att all tröghet ska vara avstängd ser jag som mycket utvecklings och teknikfientlig och utesluter i princip dom som vill köra sina lok realistiskt! Vill man däremot köra sina lok realistiskt så finns det egentligen ingen möjlighet till detta om man ska följa reglementet att ingen utrullning ska få finnas inprogrammerad. En mycket tråkig bestämmelse som jag tycker ska ifrågasättas!
Här låter det som du förutsätter det är du själv som kör dina fordon, det låter så iallafall, men så är det ju inte på träffarna.
Att du och jag vill köra realistiskt innebär ju inte att nästa förare är bekväm med sådana köregenskaper.
Svar
Nej, det handlar om att man ska kunna släppa ut ett sådant lok i spelet utan att behöva ha specialinställningar för trafikspelslok! Det handlar om att hur man än vill köra så ska det vara möjligt att göra det, det handlar helt enkelt om att man inte ska förbjuda ett sätt att köra, istället får vi lära oss att det går att aktivera eller avaktivera denna funktionen med ett knapptryck så att alla ska kunna köra på sitt sätt!
Det kan inte vara ett oöverstigligt problem att lära sig vilken knapp man stänger av ett oönskat beteende med istället för att förbjuda sådant som vi fått tillgång till genom den tekniska utvecklingen som våra dekodrar gått igenom dom senaste åren!
Eke skrev:
Jag föreslår följande! Om man släpper ut fordon med utrullning i trafikspel så SKA dom ha en tydlig lapp på körhandtaget med vilken knapp (helst F4) som kontrollerar detta, det är inte svårare än att läsa i klartext på körhandtaget vilken knapp man ska trycka på!
Vad hjälper det när jag måste stanna snabbt i en nödsituation? Inte hinner jag att läsa på körhandtaget då.
Att alla handtag sedan bör ha alla funktioner listade håller jag med om.
Svar
Om du inte vill ha utrullningen borde du läst på körhandtaget innan du gav dig i väg med tåget! Det finns ju en viss förberedelsetid innan ett köruppdrag!
Och vill du ha utrullningen inkopplad borde du också då ha förberett dig för detta genom att läsa på!
Eke skrev:
Vi är alla olika i denna hobby som vi också är i det normala vardagslivet, att begränsa någras möjlighet att kunna köra realistiskt bara för att några inte vill lära sig att stänga av en för dom oönskad funktion med ett knapptryck tycker jag skulle vara mycket trångsynt och tråkigt för hobbyn och faktiskt lite egoistiskt!
Jag tror nog att det är väl så egoistist att "tvinga" på andra att köra med lok köregenskaper som man måste stänga av om man inte är bekväm med dem och kan ställa till det för osäkra användare.
Svar
Jag tvingar ingen att köra med utrullning, jag vill bara att dom som vill köra så ska få göra det istället för att "tvingas" köra utan!
Tycker fortfarande inte att det är ett oöverstigligt problem att lära sig trycka på en knapp för att slå på eller av denna funktion innan avfärd för att vara solidarisk så att alla får ut så mycket som möjligt ur vår hobby!
Eke skrev:
Jag har alltid mina lokfunktioner tydligt uppmärkta på mina körhandtag och har inte hört några klagomål på utrullningen eftersom den är lätt att stänga av, däremot har jag fått cred ett par gånger för fina köregenskaper från andra som också gillar ett realistiskt uppträdande av fordonen! och som sagt, dom som inte gillar det behöver inte använda det!
Personligen vill jag KÄNNA att tåget är tungt, jag vill inte simulera det!
Tågets tröghet bör motsvaras av dess vikt, där håller jag med dig. Tyvärr medger inte dekodrarna flera olika inställningar eller stegning upp/ner av trögheten via F-knappar.
Svar
håller med, men med den dynamiska bromsen får du i alla fall ett par olika grader av bromskraft du kan välja bland!
Och jag är säker på att det filas på mer avancerade sätt att kunna bromsa från dekodertillverkarna för framtiden! Ska vi förbjuda det också när det kommer ut på marknaden?
Eke skrev:
Den funktionsstandard jag tagit fram ska fungera för alla situationer, alla digitalsystem och alla dekodrar med aktuella funktioner! Om inte så är det ingen större vits med en standard!
Allt kretsar faktist inte kring din funktionstangentstandard peter.
Svar
Nej, helt riktigt! Det är min standard och jag tänker inte tvinga den på någon utan det är helt frivilligt om man vill följa den!
Viktigast när vi kör tillsammans är att vi inte har sönder varandras grejer och då måste man kunna stanna snabbt vid behov.
Sedan skall vi också kunna köra realistiskt och få en trevlig körupplevelse, men det har inte topp prio.
Svar
Ja, det är viktigt att vi har respekt för varandras grejor, men....för mig är det också hög prio att ha trevligt och kunna köra realistiskt om det nu är det som man vill! Det gör ju att fler kan vara nöjda med våra träffar och i slutänden borde kunna generera fler deltagare!
/Lars