Re: 2R/3R-norm avsiktförklaring!
Postat: 2016-04-24, 23:37
Hej Eke!
Jag tycker du ska kalla det för Svensk Standard Modul - då det passar ihop med de vanligaste modulerna i Sverige.
Notera dock att FREMO har vissa minimikrav:
minsta tekniska radie för fordonen är 1000 mm, rekommenderat är minst 2 m radie i spår och helst även växlar. Vilket borgar för att man kan köra problemfritt med långa tåg.
Har man (som t ex MMM) ett "krav" att en modul med radie 600 mm (t ex Västerås- /MMM-modul) ska sitta i "mitten av banan" slipper man givetvis alla som har "fremo-iserade" fordon - och troligen även dem och deras ev. medverkan.
Fritt utrymme längs spåret efter NEM 102
Minsta modulbredd i gaveln är 300 mm vid centrerat spår - dvs spåret får inte ligga närmare kanten än 150 mm. (IH-standarden) för FREMO annars gäller 500 mm i modulgaveln vid centrerat spår (250 + 250 mm).
Fordonsprofil enligt NEM 301 - dock att kontaktledningen enligt kap 9 i FREMO-standarden får sitta som lägst på 57 mm höjd över räls överkant.
Jag kan inte se något hinder för "piggar" enligt NEM 340. Korrekt justerade Kadee ska klara "piggarna" med 0,18 mm marginal
Övriga NEM-fordon har 0,4 mm i marginal när det gäller kopplen (NEM 360) ...
Med FREMO-skarv dvs kant-i-kant löser man dockningen mellan två moduler med antingen 1 bult eller med en juste tving
Det finns egentligen inget skäl till att ha fler hål än vad resp standard kräver av nödvändighet.
Fundera lite på om det öht är nödvändigt att ta hänsyn till Västerås-/MMM-moduler med skarvjärn och strömbrytare på modulen. Hur många sådana finns det i "aktiv tjänst"?
Jag tycker du ska kalla det för Svensk Standard Modul - då det passar ihop med de vanligaste modulerna i Sverige.
Notera dock att FREMO har vissa minimikrav:
minsta tekniska radie för fordonen är 1000 mm, rekommenderat är minst 2 m radie i spår och helst även växlar. Vilket borgar för att man kan köra problemfritt med långa tåg.
Har man (som t ex MMM) ett "krav" att en modul med radie 600 mm (t ex Västerås- /MMM-modul) ska sitta i "mitten av banan" slipper man givetvis alla som har "fremo-iserade" fordon - och troligen även dem och deras ev. medverkan.
Fritt utrymme längs spåret efter NEM 102
Minsta modulbredd i gaveln är 300 mm vid centrerat spår - dvs spåret får inte ligga närmare kanten än 150 mm. (IH-standarden) för FREMO annars gäller 500 mm i modulgaveln vid centrerat spår (250 + 250 mm).
Fordonsprofil enligt NEM 301 - dock att kontaktledningen enligt kap 9 i FREMO-standarden får sitta som lägst på 57 mm höjd över räls överkant.
Jag kan inte se något hinder för "piggar" enligt NEM 340. Korrekt justerade Kadee ska klara "piggarna" med 0,18 mm marginal

Med FREMO-skarv dvs kant-i-kant löser man dockningen mellan två moduler med antingen 1 bult eller med en juste tving

Fundera lite på om det öht är nödvändigt att ta hänsyn till Västerås-/MMM-moduler med skarvjärn och strömbrytare på modulen. Hur många sådana finns det i "aktiv tjänst"?