Sida 2 av 2
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-22, 13:57
av Henrik Maude
Hej
Rotebro i januari var min första modulkörning någonsin. Tyckte att jag som ny kom in i gruppen ganska smidigt. Har därefter även varit med på MJ-Hobbys helghappening i mars. I Rotebro var det trafikspel men den som planerat trafikspelet hade lagt in två extratåg i varje trafikspel som möjliggjorde att deltagarna kunde köra sitt eget material. Det var ett bra alternativ för att möjliggöra för deltagarna att köra sitt eget material. På MJ Hobby var det fri körning helt och hållet. Det gav större möjlighet att köra eget material men kunde tyvärr innebära mycket väntetid eftersom tågen inte var synkade.
Det är helt klart bra att vara med även vid upp och nedplockning. Dels för att extra händer behövs men även för att det ger en god möjlighet att diskutera mudulkonstruktioner samt att få en förståelse för det elektriska mm.
Har en inte deltagit vid någon tidigare modulkörning är det bra att ta rygg på någon mer erfarenhet för att till att börja med köra ett tågset tillsammans och därigenom snabbt förstå hur allt fungerar och att ha en specifik person att fråga om problem uppstår.
/ Henrik
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-25, 14:32
av fs_toni
Oskar OH skrev:
När det gäller lokaler för publika körningar så har ett förslag jag hört varit Spårvägsmuseet. Jag tror dock att det kan bli svårt för mig eller mina andra intresserade kompisar, som jag inte vet om de är med på forumet eller inte, att skaffa fram en lämplig lokal pga åldern. Inget illa menat om nu någon skulle ta illa upp. Men jag tror faktiskt att det är lättare för de lite äldre medlemmarna att skaffa lokal än en grupp 15-16 åringar, även om man förklarar vad man ska göra.
Jag hade inte riktigt koll på din ålder och själklart bör de lite äldre medlemmarna ta tag i frågan.
Men fortfarande är det så i en ideell hobbyföreningen att medlemmarnas engagemang krävs för att något ska hända. Om få eller ingen orkar eller vill - inte ens i grupp - så sker tyvärr inget. Och man kan inte heller kräva att alltid samma (eller styrelsen) ska ordna. (Det är det som är skillnaden mellan företag och förening: i en förening hjälps alla åt och ingen får betalt - och det är svårt att "kräva" något).
För närvarande bland hugade träff-arrangörer finns en övervikt bland de som främst gillar trafikspel, bland de som gillar fria och publika körningar mer sällan hittas hugade träff-arrangörer...
Vore kul om en grupp kunde bildas tycker jag med medlemmar som har lust, ork och engagemang att hålla i frågan om att arrangera regelbundna publika körningar/frikörningar i MMM!
Vilka vill kliva fram?

Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-25, 15:25
av LLJ
Ett skäl till att trafikspelsträffar är mer populära att anordna kan vara att publiken "stjäl" golvyta i den lokal man har hyrt.
Antalet nya modulbyggare per besökare är ganska lågt (åtminstone är det min erfarenhet).
Så det egna utbytet av träffen blir större med en icke publik körning, åtminstone för mig.
/Lars
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 02:35
av Oskar OH
fs_toni skrev:Jag hade inte riktigt koll på din ålder och själklart bör de lite äldre medlemmarna ta tag i frågan.
Men fortfarande är det så i en ideell hobbyföreningen att medlemmarnas engagemang krävs för att något ska hända. Om få eller ingen orkar eller vill - inte ens i grupp - så sker tyvärr inget. Och man kan inte heller kräva att alltid samma (eller styrelsen) ska ordna. (Det är det som är skillnaden mellan företag och förening: i en förening hjälps alla åt och ingen får betalt - och det är svårt att "kräva" något).
Det är lugnt. Själv är jag visserligen 20, men som en av ledarna för Spårvägssällskapets juniorsektion i Stockholm så träffar jag ofta just 15-16 åringar, och de flesta av dem är även medlemmar i MMM och/eller Modul Syd. Det var faktiskt där jag fick förslaget att köra på Spårvägsmuseet. Rätt logiskt egentligen då vi tidigare visat upp vår modellspårväg där. Men om jag inte minns helt fel så var det museet som frågade om vi ville visa upp den.
Personligen så kräver jag inget. Jag bara undrar som sagt om man inte skulle kunna, under åtminstone ett år, försöka lägga lite mera fokus på publika körningar.
fs_toni skrev:För närvarande bland hugade träff-arrangörer finns en övervikt bland de som främst gillar trafikspel, bland de som gillar fria och publika körningar mer sällan hittas hugade träff-arrangörer...
Vore kul om en grupp kunde bildas tycker jag med medlemmar som har lust, ork och engagemang att hålla i frågan om att arrangera regelbundna publika körningar/frikörningar i MMM!
Vilka vill kliva fram?

Visst vore det kul.
LLJ skrev:Ett skäl till att trafikspelsträffar är mer populära att anordna kan vara att publiken "stjäl" golvyta i den lokal man har hyrt.
Antalet nya modulbyggare per besökare är ganska lågt (åtminstone är det min erfarenhet).
Så det egna utbytet av träffen blir större med en icke publik körning, åtminstone för mig.
/Lars
Så kan det mycket väl vara. På en "privat" körning kan man ju bygga banan lite hur som helst och man kan använda en mindre lokal då man inte behöver ta hänsyn till någon publik.
Men visst försökte man under Hobbymässan 2014 locka nya byggare med att man kunde få hjälp med nya moduler?
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 10:52
av UBJ
Det stora problemet är att hitta tillräckligt stora lokaler.
Vad vi hittills erbjudits på Spårvägsmuseet har inte varit tillräckligt stort.
Får vi bara tips på lokal så finns det folk som vill ordna själva körningen.
Med vänlig hälsning UB
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 18:18
av StaffanWiman
Och hur långt kan stockholmare tänka sig att resa? Vi hade en mycket trevlig publik körning på Munktellmuseet i Eskilstuna i helgen. Stor lokal, helt underbart bemötande av museets personal, entusiastisk publik - i synnerhet de barn som fick prova på att köra lite.
Staffan (som bor i södra Östergötland)
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 19:01
av Oskar OH
UBJ skrev:Det stora problemet är att hitta tillräckligt stora lokaler.
Vad vi hittills erbjudits på Spårvägsmuseet har inte varit tillräckligt stort.
Får vi bara tips på lokal så finns det folk som vill ordna själva körningen.
Med vänlig hälsning UB
Så föreningen har alltså blivit erbjudna utrymme av Spårvägsmuseet? Vart har det utrymmet varit, på ett ungefär?
Ett annat tips iofs som också kommit från Spårvägssällskapets ungdomar har varit att ha en körning under Spårvägens dag. Det förstår jag dock om det blir nedröstat på en gång eftersom det bara handlar om en dag och det är i en aktiv vagnhall, vilket innebär att man inte kan vara där dagen innan och bygga upp banan.
StaffanWiman skrev:Och hur långt kan stockholmare tänka sig att resa? Vi hade en mycket trevlig publik körning på Munktellmuseet i Eskilstuna i helgen. Stor lokal, helt underbart bemötande av museets personal, entusiastisk publik - i synnerhet de barn som fick prova på att köra lite.
Staffan (som bor i södra Östergötland)
Jag som inte äger någon modul skulle kunna tänka mig att åka nästan vart som helst i Sverige för en körning, förutsatt att jag har råd.
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 19:51
av StaffanWiman
Om man inte har råd så kan man kolla vilka som är anmälda och fråga om man får åka med. Det brukar inte vara omöjligt.
Det blir en körning i Kil om några veckor. Kanske någon från Stockhom ska Kila dit?
Staffan
Re: Publika körningar i Stockholm
Postat: 2016-04-26, 23:25
av Eke
Bra tips om Kil! Där brukar vara lite lugnt och mycket tid för egen körning!
Med vänlig hälsning. Eke