Töva Timmerterminal
- MickeWestberg
- Inlägg: 2212
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Tyresö
Re: Töva Timmerterminal
Det viktigaste i första läget är att få klar modulen, det rullande materialen får jag ta efterhand
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Töva Timmerterminal
Raderat på begäran.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
- MickeWestberg
- Inlägg: 2212
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Tyresö
Re: Töva Timmerterminal
Intressanta åsikter Urban. Du har rätt i att i Timmerområdet så ser man mest bara rälshuvudet då det ligger bark och övriga restprodukter från lossning över spårområdet. Men varför pratar alla om fremo, jag ska bygga huvudlinje och dubbelspår eller mötesspåret i mmm standard, har inga avsikter att delta i fremoträffar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Re: Töva Timmerterminal
Urban är sedan länge Fremoit och flera i ModulSyd åker regelbundet på Fremoträffar. Men har du inga sådana planer så kan du lika gärna bygga efter MMM-standard.
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Töva Timmerterminal
Raderat på begäran.
Senast redigerad av 1 UrbanJohansson, redigerad totalt 2016 gånger.
Urban "Södra Station" Johansson
Re: Töva Timmerterminal
Kan ju vara det som Daniel tänkte på.UrbanJohansson skrev:- Följ FREMOs spårstandard - inga sura diskussioner och då kan du på sikt förlänga modulen och köra tåg med 4-5 meters längd utan problem.
Inget, det går på hushållsbudgeten precis som kattens resor till veterinären, ungarnas hockeyskjutsar etc.vad kostar det inte att åka på olika modulträffar? (boende, drivmedel, bilhyra mm)

Det tycker jag låter som en riktigt bra idé.Om du är riktigt djärv bygger du hela modulen med din gamla räls - för provkörning av spårplan - och byter successivt ut mot mera lämplig när du konstaterat att spårplanen är rätt
Fast å andra sidan, Micke har ju redan byggt flera moduler så han kanske inte behöver provbygga.
Men jag fann en sak i tråden om <Petro Leum>
Spårspärr med nyckel. Avancerat. Som måste hämtas och sedan lämnas åter på närmaste bemannade station.LLJ skrev:Snyggt!
Saknar en spårspärr som hindrar vagnarna från att rulla ut i tågspår.
(Det finns fungerande, av tysk modell, på en del FREMO moduler. Då krävs nyckel där man först låser upp spårspärren för att sedan frigöra en annan nyckel för att manövrera växeln)/Lars

Det är ju klart som korvspad att Töva ska ha en sådan.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Töva Timmerterminal
Förstår inte heller vad du menar Daniel.daniel skrev:Urban är sedan länge Fremoit och flera i ModulSyd åker regelbundet på Fremoträffar. Men har du inga sådana planer så kan du lika gärna bygga efter MMM-standard.
Med vänlig hälsning
Daniel
Urban menar bara att om Micke bygger med kurvradier och ev även rälshöjd enligt FREMO kommer det att fungera bra. Att det i ändarna sedan är MMM gavlar har ingen betydelse.
FREMO har trots allt samlat på sig en hel del erfarenheter genom åren och vet vad man bör undvika för att slippa problem.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Töva Timmerterminal
Läs tråden igen! 
Jag kommenterade följande kommentar:
Med vänlig hälsning
Daniel

Jag kommenterade följande kommentar:
För Stockholmare som enbart kör på träffar med MMM-moduler kan det bli lite tröttsamt att alla moduler ska bli "fremoiserade". Det är viss skillnad mellan att skriva "FREMOs spårstandard" och att skriva "ha helst minsta radie XX mm för att klara vagnar med stelt koppel". ModulSyd är kanske på väg att bli "fremoiserad" men det gäller långt ifrån alla i MMM. Om vi i syd driver på för hårt med fremoisering så kan det snarare riskera att bli en splittring mellan de som kör Fremo och de som håller sig till rena MMM-moduler.MickeWestberg skrev:Men varför pratar alla om fremo, jag ska bygga huvudlinje och dubbelspår eller mötesspåret i mmm standard, har inga avsikter att delta i fremoträffar.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Töva Timmerterminal
En länk för den som inte har koll på grannfora
Ämne: Timmerlastning,växeltransport med mera.. [Många bilder]
"fotograferade 16.03.31 "
Vilket jag antar är i år med tanke på färgbilderna och avsaknaden av ånglok.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg177475
Lägg märke till
a)hur gunnebo(?)stängslet böljar som om det vore av tyg.
b) variationen av firmor och deras loktyper som drar timmertåg.
c) att även andra spektakulära tåg än timmertåg får röra sig bland barken och spånet innanför växeln och industrispåret ner mot timmerterminalen i Kil.
/Curt
Ämne: Timmerlastning,växeltransport med mera.. [Många bilder]
"fotograferade 16.03.31 "
Vilket jag antar är i år med tanke på färgbilderna och avsaknaden av ånglok.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg177475
Lägg märke till
a)hur gunnebo(?)stängslet böljar som om det vore av tyg.
b) variationen av firmor och deras loktyper som drar timmertåg.
c) att även andra spektakulära tåg än timmertåg får röra sig bland barken och spånet innanför växeln och industrispåret ner mot timmerterminalen i Kil.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Töva Timmerterminal
I det här fallet handlar det inte om att klara fordon med stela koppel utan helt enkelt att kunna backa med ett helt timmertåg, kanske 4-3 m långt, genom en växelgata.daniel skrev: Det är viss skillnad mellan att skriva "FREMOs spårstandard" och att skriva "ha helst minsta radie XX mm för att klara vagnar med stelt koppel".
Använder man växlar med radie uppåt 1100 mm eller mer så är risken för urspårningar inte alls lika stor som t.ex. att använda Peco medium med 600 mm radie.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till