webTAM och TrainDispatch

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: webTAM och TrainDispatch

Inlägg av ErikKuiper »

StefanFjällemark skrev:Var bestämmer att ett spår benämns UPPSPÅR respektive NEDSPÅR?
Klippt från Wikipedias artikel Järnvägsspår.
Wikipedia skrev:Trafikverket bestämmer för varje bana vad som är uppspårs- och nedspårsriktning. Huvudprincipen är att det vänstra spåret i banans längdmätningsriktning är nedspår (och längdmätningsbärande spår) och uppspår är det högra spåret (dvs vänstertrafik).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4314
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: webTAM och TrainDispatch

Inlägg av LLJ »

Syftet med webTam är att snabba upp tågklareringen. Min erfarenhet är att denna del är det främsta hindret för att få plats med fler tåg på en modulkörning.
Menar du i detta fallet att kunna köra fler tåg under samma totala tid? För det är ju antal spår på stationer och tågmagasin som sätter begränsningarna om att "få plats" rent fysiskt.

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 197
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: webTAM och TrainDispatch

Inlägg av UrbanJohansson »

StefanFjällemark skrev:
Syftet med webTam är att snabba upp tågklareringen. Min erfarenhet är att denna del är det främsta hindret för att få plats med fler tåg på en modulkörning.
Flera tåg?!?
Ska man ha flera tåg/per timme/sträcka så tror jag knappast att TAM är hindret, snarare bristen på dubbelspår/blocksträckor och stationer med en bra utformning av spårplanen (läs: Det är brist på stationer där växlingen inte blockerar tågspåren och som har minst 3 tågspår).
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3619
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: webTAM och TrainDispatch

Inlägg av daniel »

Har inte det också att göra med hur vana tågklarerarna är? För en erfaren tågklarerare så funkar TAM-bladen bra, men för mig skulle webTAM nog underlätta mycket. Om tågklareraren inte hinner med så blir det ju en propp i systemet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: webTAM och TrainDispatch

Inlägg av MathiasM »

Hej!
Ett alternativ skulle kunna vara att göra ett "elektroniskt TAM-blad" med vissa möjligheter till koppling mellan enheter och vissa funktioner?

Jag tror jag förstår lite av både Stefans och Johnnys poänger och håller med båda! ;)
Det brukar vara bra att göra en specifikation, d.v.s. specificera vad som denna nya pryl ska förbättra.
Då är det bra att börja fråga sig, vad behöver förbättras?


Göra det lättare för en oinvigd?
-Är detta då rätt väg att gå eller är det istället utbildning till mudulträffsklarerare som behövs?

Få klarerare att inte hoppa över något steg i klareringen?
-Själv tycker jag det uppstår lite problem när man glatt hoppar över vissa delar i klareringen. Oftast är det inkomna tåg som inte rapporteras. Då är ju stationssträckan inte fri!... men sedan körs det ändå. Varför uppstår detta? Kanske för att det är svårt att få tag på stationen via telefon? Kan man underlätta genom att klarera "tåg inkommit" via "web-applikation"?


Om det ska göras så borde det nog utgå från att ha ett TAM-blad per spår, likt Urban säger.
TAM-bladet ska vara likt verkligheten. (D.v.s. det ska vara blankt när man börjar. Tidtabeller och tågordning är egna dokument.)
Vissa göromål kunde ha snabbknappar. Om de trycks på fyllas en aktivitet i, t.ex. "tåg 211 har klart in efter tågmöte" vid spetsmöten. Man fyller i "211" samt trycker en knapp, på surfplattan.

Nu när det finns så fina telefoner och växlar till klarering så är det väl kul att använda dem!?
Man skulle kunna ha det så att det rings för att "begära linjen" men "tåg inkommit" kan ges via Webben genom snabbknapp.

... eller liknande.

Att ha en app som kan användas "stand alone" kanske inte är så dumt. Då kan man välja om man önskar använda papper eller app!

Mvh
Mathias
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"