Sida 2 av 3
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-02-27, 15:19
av SethSwede
Mittlinjen hade bara 2-4vagnar
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-02-27, 16:05
av daniel
LLJ skrev:daniel skrev:Vi hade tills för några år sedan en petroleumdepå i Växjö. Jag är lite osäker på vad den innehöll men troligast är väl eldningsolja. Nu har kommunen satsat stort på fjärrvärme så jag gissar att det är därför den har rivits. Men de sista åren trafikerades den av ett V5-lok och tre-fyra boggitankvagnar. Depån hade fyra tappställen så mer än fyra vagnar kunde inte lossas samtidigt. Jag tror att tåget gick som VUT (vagnuttagning) från Alvesta till Växjö.
Gick troligen som tåg om det inte rangerade längs linjen.
Jag läste den grafiska tidtabellen och jag tror det var där jag läste att den gick som VUT.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-02-27, 16:07
av daniel
SethSwede skrev:Mittlinjen hade bara 2-4vagnar
Var gick detta tåget? Mellan vilka ändstationer?
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-02-27, 16:45
av Robban
SethSwede skrev:Mittlinjen hade bara 2-4vagnar
Mellan Uppsala och Sala var det vanligt med bara 2 vagnar för ca: 15 år sedan (Rc och 2 80-talare)
Robban
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-17, 23:17
av BjörnGunnarsson
daniel skrev:SethSwede skrev:Mittlinjen hade bara 2-4vagnar
Var gick detta tåget? Mellan vilka ändstationer?
Med vänlig hälsning
Daniel
Kan vara ute och cykla lite men mittlinjen gick väl mellan Östersund och rakt över till lämplig ort i Norge!?
Tågkompaniet var väl de som körde det röda tågsättet.En av de tidigare icke-SJ uppläggen som kom till.
M.v.h Björn.
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-17, 23:55
av StefanFjällemark
Svenska tåg är max 630 meter långa, på gång att ökas till 750 meter. Dividerat med 87 blir det 7,24 meter respektive 8,62 meter.
Samtidigt skall vi komma ihåg att vi knappast har skalenlig längd på stationer och i ännu mindre grad avståndet mellan stationer. På Bohusbanan finns det 8 stationer på 87 km, det gör knappt 10 km mellan varje station. Dividerat med 87 blir det ca 115 meter, och det är väl ganska tätt för att vara järnväg. På våra modulkörningar kan vi vara glada om avståndet är 11,5 meter, vilket motsvarar 1 km i verkligheten.
Så frågan är vad förebildsenlig längd för ett tåg skall vara när längdskalan på modulbanorna snarare är 1:870 än 1:87? Om sista vagnen på ett lång tåg fortfarande inte lämnat föregående station när loket nått nästa, antyder det väl en tåglängd på flera kilometer vad beträffar längdskalan?
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-18, 05:26
av Qrt
Hej Stefan.
Jag tror att många som bryr sig om den här typen av diskussioner har klart för sig att vår hobby hela tiden handlar om att kompromissa.
Men man kan väl försöka prova olika saker. Liksom ha något rätt varje gång. Men med tyngdpunkten olika.
Ibland på framförandet och hanteringen i trafikspel men Ibland kanske istället med tyngdpunkten på tågets längd och sammansättning.
Idag provade jag en mätvagn på klubben.
Det är 70 meter från kajkanten i hamnen till lokalbanans anslutning till "stambanan"
Med 5 stationer ojämnt fördelade på sträckan så är det förstås bitvis tätt. Men för trafikspel är det en mycket trevlig miljö.
Paradsträckan på stambanan är emellertid hela 27 synliga meter. Då får man faktiskt plats med att låta ett fullängdståg rusa fram utan att det biter sig i svansen. Det som begränsar är tågmagasinet med 2½ meters "parkeringsplatser" och i undantagsfall dubbelt dvs 5 meter. Så någon enstaka gång kan vi i alla fall låta rulla ½ modernt tåg framför våra ögon. Det är mäktigt med 7 till 11 personvagnar eller kombitrafikvagnar istället för de vanliga praktiska 3.
Anledningen till att jag bryr mig om tåglängder och tågsammansättningar är att jag i så många år saknade den riktiga känslan när ett modelljärnvägsståg for förbi. Jag visste då ännu inte varför men det fattades något. Nu vet jag att det berodde på att varken loken eller vagnarna var skalenliga och att tågen var för korta i jämförelse med det jag var van vid att åka med eller se.
Så när det ändå har satts upp en lång modulbana i en gymnastiksal, matsal eller ett helt Folkets Hus blir jag glad om det under en liten tid även tillåts att längre tåg än vad om är praktiskt vid trafikspel rullar runt.
Men även om LLJ lika väl som jag gärna ser att det rullar långa modelltåg framför våra ögon så startade han ju den här tråden med att slå ett slag för de korta tågen. Så jag ser gärna fler exempel på sådana här.
/Curt
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-18, 09:17
av StefanFjällemark
Qrt skrev:
Så när det ändå har satts upp en lång modulbana i en gymnastiksal, matsal eller ett helt Folkets Hus blir jag glad om det under en liten tid även tillåts att längre tåg än vad om är praktiskt vid trafikspel rullar runt.
Men även om LLJ lika väl som jag gärna ser att det rullar långa modelltåg framför våra ögon så startade han ju den här tråden med att slå ett slag för de korta tågen. Så jag ser gärna fler exempel på sådana här.
Jag håller med, på en modulträff finns det tillfälle att köra betydligt längre tåg än vad man annars i regel kan på sin hemmabana. Själv gillar jag utmaningen att försöka göra rundgång med ett tåg som är så långt att hela tåget inte får plats i magasin eller på en station.
Så ett udda exempel på ett kort tåg som är exakt efter en förebild jag hittade på YouTube. En svensk mätvagn på de Sjællandske lokalbanorna i en parentes av två MX. Denna kombination rullade på Timmele-träffen i september 2015.
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-18, 10:51
av Qrt
StefanFjällemark skrev:Själv gillar jag utmaningen att försöka göra rundgång med ett tåg som är så långt att hela tåget inte får plats i magasin eller på en station.
Det är helt min tekopp.
För övrigt har jag länge velat ha Strixvagnen till just till den konstellationen! (Passande lok har jag redan dessutom!)
Vagnen rullade mycket i Danmark.
/Curt
Re: Förebildsenlig längd på tågen....
Postat: 2016-03-18, 11:53
av BjörnGunnarsson
Min upplevelse är dessutom att om man har publikkörning så är långa tåg mycket uppskattade,kanske främst i dom yngre delarna av publiken men även en stor del av den vuxna publiken blir smått begeistrade.
Själv gillar jag också att rulla runt med lite längre tåg vilket oftast är "lättare" i n-skalan där jag håller till men det beror naturligtvis på bana/moduler också.
M.v.h Björn.