Moduljuntan Borås PRO-avd

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av Sunesson »

Tack för besöket! Tiden går fort när man har roligt!
Här är 2 "goa gubbar" vid vårt fullständigt av allsköns prylar, vagnar verktyg mm belamrade köksbord! Vi funderar mycket på tillväxten inom hobbyn och tanken var att om det hade kommit nån yngre förmåga så kunde den personen ha suttit i stolen på gaveln :lol:
Får kanske bli en hemlig gäst nästa gång.
Bilagor
CIMG4154 (1280x960).jpg
Senast redigerad av 1 Sunesson, redigerad totalt 2016 gånger.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Vad har ni använt för innerbelysning?
I mina 80-talare (Roco), använde jag Rocos "original". :?
Men till Svenska Orientexpressens R7 blev det ESU:s digitala. :D

Undras, Ingvar. :D
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av CurtanSvensson »

Vi fick tag i Faller belysning (fruktskadat men helt)som vi satte kondensator och likriktare på. ;)
Curten
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Ang. vagnsbelysning i Curtans vagnar, Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av Sunesson »

Ja, efter att jag klurat lite på komponenter som funkar till vettigt pris så fick jag hem likriktare i en storlek som går att ha i en passagerarvagn. För denna LED.listen från Faller, nr 180648, är inte utrustad med varken det ena eller det andra, bara 5 LED. Och nu passade den ju i dessa vagnar, men annars är den nog bäst som perrongbelysning mm. Faller vill ju helst att man köper deras likriktare som är ganska dyr.

Så jag lödde dit både likriktarna och kondingarna i alla 5 vagnarna och sedan blev det riktigt bra. En vagn fungerade så där men det beror säkert på blecket för strömupptagningen , den spänner nog för dåligt mot hjulet.

När det gäller LED i vagnar så tycker jag att Hufing Tronic i Tyskland har bra sortiment, med redan monterade likriktare och så säljer man passande kondingar. Dessa LED-lister från Faller kostar hos Lippe nästan EUR 20, så dom är inte billiga.

Men som sagt, till slut blev det bra.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av CurtanSvensson »

Då har PRO-avd haft sitt återkommande månadsmöte hos Berndt. Denna gång arbetades det med att få ditt kadeekoppel på två st Y6 med tillhörande "osten". Det var inte så enkelt, dessa kom i en påse i små delar och skulle sättas ihop - denna fjäder-hoppsan!! :oops:
Men tillslut lyckades vi och det blev riktigt bra. På tre räls var man tvungen att kappa av ett kopplet för att släpskon tog emot. :cry:
Berndt han bjöd på denna gång hembakad - väldigt gott. Tack Berndt (frun hade nog bakat-kanske) Vi kanske hinner en gång till innan semestern drar igång - jaa semester och semester!!! :P Nästa gång blir det hos mig - kanske lite grill - vem vet :roll:
Bilagor
Berndt jobbar på
Berndt jobbar på
20160504_190340.jpg
Thomas gör allt för att få ditt fjädrarna
Thomas gör allt för att få ditt fjädrarna
Kadee koppel
Kadee koppel
20160505_203344.jpg
20160505_203449.jpg
Berndts hemma bana
Berndts hemma bana
20160504_190415.jpg
Curten
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av Sunesson »

Ja, tack än en gång för fikat, Berndt.
Ja, jag var ju med också.
Nja, om jag gjorde allt för att få dit fjädrarna, som det står i texten till en bild, det vet jag inte. Jag hade plåster på två fingertoppar som jag har problem med och dåliga "mek-glasögon", och var inte på humör för att meka, så nää, jag gjorde inte allt.
Jag var mer åskådare, kan jag inte göra ett bra jobb så tittar jag hellre på när andra jobbar.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1342
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av StefanFjällemark »

CurtanSvensson skrev:Denna gång arbetades det med att få ditt kadeekoppel på två st Y6 med tillhörande "osten". Det var inte så enkelt, dessa kom i en påse i små delar och skulle sättas ihop - denna fjäder-hoppsan!! :oops:
Jag vet, men efter att ha satt dessa koppel på alla mina rälsbussar och släp får man rutin. Hittade dessutom en ganska plattskallig skruv som gör att det inte tar i på "kuggstångsbanorna". I annat fall får man slipa ner skruvskallen. Jag har Kadee-koppel av denna typ till salu: 50 kr för 4 koppel. Köpte på mig direkt från USA.
WP_20150322_09_36_52_Raw.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av CurtanSvensson »

Då har delar av PRO-moduljunta, Berndt och undertecknad, varit ute på en resa till vårt grannland Danmark. Färja mellan Göteborg och Fredrikshamn för att bl a besöka Tim´s floorball & Modeltog. Efter en snabb taxiresa kom vi till butiken, som i huvudsak är inriktat på modeltåg med olika tillbehör. Affären som ägs av Tim, för övrigt en mycket trevlig och serviceinriktad person med humor, tog emot oss. Han har ägt butiken i 16 år och som dom senaste åren flyttats till nuvarande plats. Hade även en hel del begagnat mtrl. Här handlades av Berndt och Curtan, Trixvagnar till Fleischmann vagnar, byggsats och även järnvägslitteratur om Borås Övre station. Efter besök togs båten tillbaka till vårt kära moderland. Det handlades också på båten inför sommarens tillställningar.

Affären hittade Thomas på nätet - det tackar vi för. ;)

http://www.timsfloorballogmodeltog.dk/
Bilagor
Tur att det inte var dessa fartyg som vi skulle åka med.
Tur att det inte var dessa fartyg som vi skulle åka med.
Tim´s floorball & Modeltog
Tim´s floorball & Modeltog
Affärsinnehavaren själv
Affärsinnehavaren själv
20160607_125908.jpg
Är jag verkligen behov av detta ånglok från Roco
Är jag verkligen behov av detta ånglok från Roco
Borås Övre
Borås Övre
Curten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av LLJ »

Den Danska affären, brukar inte de vara på leksaksmarknaden i Helsingborg?

/Lars
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: Moduljuntan Borås PRO-avd

Inlägg av CurtanSvensson »

LLJ jag vet ej om Tim har varit med i Helsingborg däremot så har Tog og Tekno från Helsingör varit med.

http://www.togogtekno.dk/
Curten
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"