Kanon Robert. Nu ska vi bara fila lite.
Jag har studerat
General Code of Operation Rules (GCOR) 4th edition lite och baserat på det har jag lite kommentarer.
Som Micke skriver så ska man
aldrig säga "over and out". "Over" betyder att man förväntar sig ett svar och "out" betyder att man inte förväntar sig ett svar. Att kombinera dessa är lite förvirrande (även om vi förstår vad folk menar). För att avsluta ett samtal så ska man säga sin identifikation och "out" till exempel "dispatcher out" eller "train 211 out".
Då ett tåg identifierar sig så tycker jag att man ska säga "train" och numret, inte bara numret. Bland annat med tanke på att folk ofta pratar lite för tidigt då de har tryckt PTT så är det bra att ha något givet ord innan den signifikanta identifieringen kommer, ett ord som inte är så viktigt om det inte kommer med helt. Sedan gör det också att dispatchern hinner spetsa öronen innan tågnumret kommer.
Sedan en annan viktig teknikalitet. Ett tåg måste
alltid ha en track warrant om det står på main, även main på en station (möjligen undantaget yards, men nog även där). Så om man kommer in på en station och står på main så är antingen senaste track warrant fortfarande giltig, eller så måste tåget få en ny track warrant som inkluderar spåret det står på. Detta gör också att om man ska rangera på en station och behöver main, så behöver man ha en track warrant. Detta krävs dock inte inom yard limits, men även där får man inte använda main för att ställa upp vagnar under någon längre tid. Det kan komma tåg som behöver passera.
Jag föredrar nog också att använda conductor eller engineer i stället för driver.
Jag kan komma med ett justerat förlag till helgen om Robert inte hinner innan.
/Erik