Tack för en mycket bra förklaring till trafikspels arbetet Erik.
Jag har själv både planerat bana och gjort trafikspel med XPLN ( programmet som Fremo tagit fram som används av Erik mfl)
Men banplanering när lokalen är lite 20 x 11 m - tar ca 10 timmar av pusslande, lägg sedan trafikspelsplaneringen på detta samt utskrifter av alla stationsblad, diagram, köruppdrag mm.
Jag är väldigt ödmjuk inför att "kritisera" uppläggen för jag vet arbetsinstasen som krävs.
Persontrafik - en möjlighet till intressantare uppdrag.
Jag har tillsammans med några till funderat på HUR man kan göra motorvagnen , persontågen mer intressanta för lokföraren.
Upplägget ser ungefär ut som följer idag efter lite eftertanke.
- personvagnen / vagnarna / motorvagnen får ett vagnskort med 4 fickor för "passagerarkort".
- "passagerarkort " är en väldigt enkel "fraktsedel" där destinationen på dessa passagerare är utskriven ( man kan vända dessa kort för T&R )
- vid varje station/hållplats finns "fickor/hållare" med resande ANKOMANDE / AVGÅENDE
- när lokföraren ankommer till stationen , tömms dom fickor på vagnskorten med passagrare till destinationen eller dom som ska byta till annat tåg. Självklart fyller han sedan på med nya passagerarkort som ska med i tågets riktning.
När man nyttjar ett sådan system ges möjlighet att ha en extra personal på passagerartåg dvs en konduktör/tågbefälhavare som håller koll på av - och påstigande samt att tåget inte avgår i förtid om man måste invänta anslutande motorvagnar eller likande.
Man låter sovvagnarna fungera som en godsvagn ( fast omlastning sker i själva trafikspelet ) på natten sover dom ju!
Rälsbussen blir betydligt mer intressant att köra - kan ju tom behövas extra vagn på vissa sträckor eller tidpunkter !!
Vi på VMJF kommer under hösten testa systemet under en körhelg för att ev testa det i fullskala på Värnamo Moduldagar 2016
Nu har ni fått lite "inside information"
/Fredde