Sida 2 av 5

Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?

Postat: 2015-08-16, 21:54
av JanFrelin
Det enda jag har reservationer för är behovet av att få ett helt körschema för en hel dag. Jag behöver raster ibland (annars klarar inte mina höfter en trafikdag), så jag skulle hellre se att tilldelas köruppdrag i mindre klumpar. Men det kan kan handla om mer än en tågrörelse.

Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?

Postat: 2015-08-16, 22:08
av StaffanWiman
Om jag förstår Toni rätt, så blir det ett begränsat antal köruppdrag, men som i gengäld täcker hela dagen, dvs som en riktig lokförares arbetsdag. Realistiskt och bra på sätt och vis.

Om det då blir exempelvis 15 (vet inte alls om siffran är realistiskt) så innebär det ju att endast 15 personer plus ett antal tkl och växlare (fast de kanske ingår i köruppdragen) summa kanske 20 pers. Då måste man ju rimligtvis även ha 20 som max antal tillåtna deltagare (+ kanske några som bara vill vara med och bygga och få se sina moduler i bruk - tack till dem!) så att man inte kommer till en träff, sätter upp sina moduler och sedan i princip inte får vara med.

Tidigare har allti antalet deltagare varit obestämt. Efter Tonis modell måste man från början tala om att det är max x deltagare och att det kanske inte är först till kvarn, utan träffarrangören väljer ut vilka som får vara med om det blir flera anmälda än platser. En möjlighet men vill vi ha det så???

Frågan blir då: Räcker antalet moduler till då?

För övrigt tycker jag att olika modeller kan prövas. Blir det inte lyckat kan man ändra till nästa gång. Och det är nog viktigt att den som ordnar en träff får fria händer att utforma den som han vill. Och det går flera tåg, alla träffar är olika. Alla som jag har varit med om hittills har varit lyckade. Stort tack till dem som vill lägga ner energi på att ordna träffar!!!

Staffan

Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?

Postat: 2015-08-16, 22:39
av UBJ
Jag tror Toni är inne på helt fel spår. Det finns många i MMM som inte gillar trafikspel alls eller vill ha en blandning av trafikspel och publika körningar. Vi kan under det senaste året se hur dom "röstat" med fötterna och helt enkelt inte deltagit i körningarna.
Personligen känner jag mig mer och mer utanför i MMM2r, jag tycker att 2rgruppen har utvecklats åt ett ganska trist håll. Jag har redan ett jobb, att på fritiden ägna sig åt en hårt uppstyrd verksamhet tilltalar inte mig. Sker ingen förändring så kommer jag välja att engagera mig i MMM 3r och smalspår där det fortfarande körs tåg med glimten i ögat och man inte blir utskälld om man råkar missa någon information.

Mvh UB

Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?

Postat: 2015-08-16, 23:21
av daniel
StaffanWiman skrev:Frågan blir då: Räcker antalet moduler till då?
Om man läser Tonis inlägg som startade tråden är det tre grupper som får företräde:
* De som deltar hela träffen, från att bygga banan, delta i alla trafikspel, till rivning av banan.
* De som jobbar med träffen, trafikplanering, banplanering, arrangören, m.m.
* De som tar med sig många moduler.

Eftersom de som har många moduler får företräde så lär det inte finnas brist på moduler.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Hur ska vi ha det på träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 00:09
av fs_toni
Hej,
jag anade att det kunde bli en del synpunkter - och det blev ju fort många. Först vill jag förtydliga att inget är hugget i sten vare sig för Rotebro16 och definitivt inte för MMM!
Jag är t ex inte med i styrelsen för MMM.

Som någon var inne på i ett tidigare inlägg så är man dock som träffarrangör beroende av att folk vill komma med sina moduler och av att de roller som behövs på en träff med trafikspel (banplanering, trafikspel, elektricitet, körhandtag mm) kan besättas. Vill folk inte komma och roller inte kan besättas, ja då är man inne på fel spår i sina tankar och får tänka om. "Folk" i detta sammanhang ska således ses ur perspektivet de som har så många moduler och stationer att bidra med att det kan bli en bra bana, respektive de som tar på sig ovannämnda roller. Dessa tongivande personers närvaro är nödvändig för att vi övriga som bara bidrar med enstaka moduler alls ska kunna ha en bana att köra på...

Sen tycker jag det är fel att som UBJ och Mekanoid göra detta till en fråga om konflikt mellan trafikspel eller fria körningar. Det måste vara fullt rimligt att man får i MMM's regi anordna trafikspelsträffar, ty intresset för dem finns i hög grad. Punkt.

Att det råder brist på frikörningsträffar i MMM håller jag med om, speciellt när nu TM verkar svårt... Likväl att det finns många i MMM som inte gillar trafikspel alls och "röstat" med fötterna och helt enkelt inte deltagit i trafikspelskörningarna. Men lösningen på den problematiken är att ordna fler frikörningsträffar - inte att "handikappa" eller begränsa utvecklingen av trafikspelsträffar. Hur man får till arrangörer av fler frikörningsträffar förtjänar en egen tråd.

Mitt inlägg och de tankar som nämns syftar tvärtom till att UNDVIKA att även de som faktiskt gillar trafikspel börjar "rösta med fötterna" även de och prioritera annat istället för träffen. Således: detta handlar om synpunkter på tankar om att utveckla upplägget för Rotebro 16 som i båda tidigare tillfällen varit en trafikspelsträff - och kommer fortsätta vara det.

Kort om "kör-häftet". Tanken är att alla ska få en bra mix av roliga uppdrag och ingen råka få t ex svarte Petter med tre rälsbussar på raken. Eller att inte köruppdragen tar slut långt innan spelet. Självklart ska det finnas pauser inlagda mellan varje tåg i häftet, om inte annat för att förseningar kan uppstå. Som någon nämner kan man även aktivt välja att dela sitt körhäfte med andra eller en nybörjare.

Personligen gillar jag också Daniels idé om renodlade ranger-uppdrag mixat med.

Som Staffan säger så kan ju effekten bli på en populär träff med begränsad yta (matsalen i Rotebro är bara 20x10 meter) att man tvingas säga nej till några som anmält sig. Men hittills har det inte behövt ske utan denna tråd är snarast ett tecken på motsatt fråga: hur få dit lika många, och bidragande, trafikspelsdeltagare som förra året?
Då gäller det att ta intryck av deras synpunkter och ändra upplägget i den riktningen.

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 08:20
av LLJ
Har provat att köra med "köruppdragshäfte" vid en träff i Danmark. Som koncept fungerar det bra, men är känsligt för förseningar om man inte lägger in ordentligt med pauser mellan de olika deluppdragen. För långa pauser kan upplevas tråkigt. En nackdel med häften är att det krävs att det finns lika många förare som häften som kör. Det går inte enkelt att plocka bort tåg ifall man är för få förare.

/Lars

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 09:11
av StaffanWiman
Och jag har varit med om en träff i Tyskland, där köruppdraget innehöll ett tåg med alla dess avgångar under dagen. En gång fick jag köra ett persontåg fram och tillbaka x gånger under dagen. Det var ett fint tåg och det gick inte raka vägen, så det var helt ok för mig.
En annan gång var det ett godståg med rätt komplicerade anvisningar och där var det en klar fördel att få göra om det.
Ett kul alternativt upplägg, men i det stora hela föredrar jag nog de vanliga köruppdragen.

Jag tycker om alla träffar men bäst tycker jag om dem som innehåller både trafikspel, fri körning och även publik körning. DT är för mig träffen framför andra!

Vore det omöjligt att vika lite tid för fri körning på renodlade trafikspelsträffar?

Staffan

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 09:16
av UBJ
Den stora frågan är väl om man lockar fler genom att göra körningen än mer extrem.
Eller om man får fler deltagande genom att kompromissa lite.
En extrem körning lockar förstås det fåtal personer som är extremt intresserade (dessa har också ofta många moduler) och turnerar runt hela landet och halva Europa.

Det kan tyckas logiskt att man ska anpassa träffen helt efter deras önskningar men jag tror det är ett feltänk.
Vill man bygga verksamheten på sikt bör man anpassa träffen så att den funkar för dom som är lite intresserade av trafikspel men ändå tilltalar dom extremt intresserade, en klassisk kompromiss alltså.
Väljer man att enbart tillgodose dom mycket intresserade så kommer verksamheten att dö sotdöden.
Det är marginalväljarna som är dom intressanta för att tala politikerspråk, det är där man kan värva fler och man kan få verksamheten att växa.

För egen del kommer jag inte att delta i en träff där det krävs deltagande på lördagskvällen.
Om jag kört trafikspel hela dagen så är jag inte sugen på att köra ett spel till på kvällen.
Jag tror inte lösningen på lördagskvällsproblemet är att tvinga folk att stanna kvar utan att man ska utforma kvällen så att den blir givande för dom som vill stanna kvar. Gör tex ett helt annat spel som passar för ca 10 personer eller så gör man ett trevligt kvällsprogram med middag och en intern uppvisningskörning med nyinköpta modeller eller något tema, tex långa persontåg. Någon kanske har lust att hålla ett lite föredrag om sitt specialområde. Det finns en hel del man kan hitta på och som jag tror tillför mer än bara mer av samma.

När det gäller trafikspelen så tycker jag att det saknas lite fantasi hos dom som skapar spelen. Om deltagare inte gillar persontrafik så varför inte stryka den helt? Det finns väl en hel del banor som nästan bara har godstrafik?
Ett trafikspel skulle också kunna ha ett tema, tex vara mest inriktat på skogsindustri, pappersbruk, sågverk osv.
Eller varför inte låta en stor rangerbangård (vi har ett 9-spårigt magasin tex) vara stommen i ett spel och låta spelet handla om hur olika godståg växlas ihop och körs.

Mvh UB

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 10:20
av fs_toni
UBJ skrev:Den stora frågan är väl om man lockar fler genom att göra körningen än mer extrem.
Eller om man får fler deltagande genom att kompromissa lite.
En extrem körning lockar förstås det fåtal personer som är extremt intresserade (dessa har också ofta många moduler) och turnerar runt hela landet och halva Europa.
Ja just - och motivet till denna tråd är ju att jag REDAN vet de som är tveksamma att närvara om det blir för lite trafikspel.
Jag vet de som varit missnöjda med att lördagen och söndagen blåsts av i deras tycke alltför tidigt. Samt de som tycker det blir tråkigt när köruppdragen tar slut. Eftersom jag själv varit senaste åren på en hel del träffar så hör man hur snacket går.

Av denna tråd så förstår jag även att några motsatsvis inte vill närvara om det blir för hårt uppstyrt eller för begränsad frikörningstid.

hur man än gör med träffupplägget så kommer några att välja bort träffen Rotebro 16 så den avgörande frågan blir sannolikt rent krasst vilket upplägg som gör det mest möjligt för träffen att bemanna de viktiga funktionerna inom banplanering, trafikspel, elektricitet och transport samt att få med tillräckligt antal moduler för en bra bana och lagom antal deltagare för trafikspelet.

Jag ska prata runt lite muntligt tror jag, men den som vill får gärna skriva mer i denna tråd.

Re: Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?

Postat: 2015-08-17, 11:40
av hakang
Jag tycker att:

- Den som ordnar en träff (och pratar vi Rotebro gör ju Toni dels ett stort arbete, dels ett mycket bra sådant) har sin fulla rätt att styra upp ALLA detaljer på vilket sätt han vill.

- MMM som förening borde ägna sig åt att arrangera och styra upp de körningar som är för stora för enskilda initiativ, typ Tekniska Museet, JvM, MJHobbyexperten, MJ-mässan etc.

- MMM som förening borde stötta alla enskilda initiativ med de gemensamma resurser om står till förfogande, under förutsättning att ett initiativ är öppet för alla MMM-medlemmar (som uppfyller de ev. krav som ställs för deltagande).

- När det gäller balansen mellan trafikspel och uppvisningar ska man ha klart för sig att de gånger vi får tillgång till stora utrymmen utan att behöva betala en massa för det är det ofta (=alltid?) kopplat till att vi visar upp oss för besökare. Härav följer att de stora körningarna (som MMM som förening bör arrangera) i huvudsak kommer att vara publikinriktade!

- Det är rätt tråkigt att köra tåg. Jag tycker det är roligare att bygga och titta på, eller vara tågklarerare på en stor station (av vilka det finns fasansfullt få...).

- De gånger jag har haft kul när jag har kört har varit på trafikspelskörningar, men det ju även då som i lumpen, det man minns mest är den långa väntan på att det ska bli dags att stressa.

- Det blir roligare om köruppdrag dras som enskilda uppdrag.

- Många banor är rätt fantasilöst uppbyggda, samtidigt inser jag att begränsningarna avseende tillgängliga moduler, utrymme etc. oftast lämnar rätt lite utrymme för den som planerar banan.

- När frikörning tillåts händer det ofta att den urartar till att bli nån sorts jävla lek utan vare sig tanke, vett eller sans.

/H