Spår avstånd , dubbelspår?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
Eke

Re: Spår avstånd , dubbelspår?

Inlägg av Eke »

Tänk lite på att vi har lite bredare fordon i sverige än i Tyskland och att tyskarna dessutom inte ens kan ha backspeglar på sina smala lok!
Fremos 46mm passar inte så bra i sverige!
Några exempel är t.ex Regina som blir knappt 40mm i H0, Roco:s 80-talare är bara lite drygt 36mm (det finns flera svenska modeller som är bredare än dom) Secu-boxarna som också finns i modell blir uppåt 42mm i bredd skalenlig, men jag har inte mätt på modellen hur det verkligen förhåller sig!
Är det någon som har monterat speglarna på sitt Roco Rc-lok som kan mäta bredden på det, bara lokkorgen är 36mm så med speglar blir det nog riktigt brett!
MMM:s 57mm är nog ganska bra för svenska förhållanden tror jag!

Mvh. Peter
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Eke skrev:Tänk lite på att vi har lite bredare fordon i sverige än i Tyskland och att tyskarna dessutom inte ens kan ha backspeglar på sina smala lok!
Fremos 46mm passar inte så bra i sverige!
Några exempel är t.ex Regina som blir knappt 40mm i H0, Roco:s 80-talare är bara lite drygt 36mm (det finns flera svenska modeller som är bredare än dom) Secu-boxarna som också finns i modell blir uppåt 42mm i bredd skalenlig, men jag har inte mätt på modellen hur det verkligen förhåller sig!
Är det någon som har monterat speglarna på sitt Roco Rc-lok som kan mäta bredden på det, bara lokkorgen är 36mm så med speglar blir det nog riktigt brett!
MMM:s 57mm är nog ganska bra för svenska förhållanden tror jag!

Mvh. Peter
Hej!
Givetvis finns det olika profiler i olika länder - liksom olika modulstandarder har, av olika anledningar, olika mått.
Både Regina och Storaboxarna går utanför normal lastprofil (Lastprofil A) och bägge dessa kräver specialtillstånd på de sträckor där de går. Vad jag kan se fungerar det utmärkt med 46 mm C-C även om tågen med Secu-boxarna kommer nära varandra. 8-)

Svenskt dubbelspår har normalt ett C-C på 4,5 meter vilket motsvarar 52 mm. Bygger man efter FREMO så är det C-C på 46 mm som gäller, och bygger man efter MMM-standarden är det 57 mm som gäller, konstigare än så är det inte. :D
Urban "Södra Station" Johansson
plj

Inlägg av plj »

Att man har tätare mellan spåren i andra delar av Europa har jag sett på diverse järnvägsfilmer. I några fall av parallellkörning har man sett att passagerare utan svårighet har kunnat ta varandra i händerna mellan vagnarna.
PLj
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"