Här kommer två förslag till "Skogsråvara"
Den första får sin inleveranser av bark och massaved/stockar via smalspår (H0e). Massaveden levereras antingen vidare som den är, eller hackas till flis före vidare transport med normalspåret.
Den andra får sin leverans antingen via järnväg, eller direkt från skogen via bil. Massaveden levereras antingen vidare som den är, eller hackas till flis före vidare transport med tåg.
SIH0 modulens huvudmått är 2000 x 500 mm i båda fallen. Smalspåret kräver en extra sidomodul för att klara kurvan med radien 400 mm.
Normalspåret använder Peco Large code 75 växlar och flex. Smalspåret använder Peco code 80 OO9 smalspårs växlar och flex.
/Lars
Har du en idé till industrimodul, men saknar spårplan?
Re: Har du en idé till industrimodul, men saknar spårplan?
- Bilagor
-
- SIH0_skogsmtrl1.jpg (34.39 KiB) Visad 1557 gånger
-
- SIH0_skogsmtrl2.jpg (34.77 KiB) Visad 1557 gånger
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Har du en idé till industrimodul, men saknar spårplan?
Jag köper din skiss med ett litet tillägg.daniel skrev:Här är en ideskiss till en grossist. Jag har inte ritat in några växlar utan visar bara själva iden med modulen. Spåret överst är genomgångsspår (om ett sådant önskas). Under detta finns två spår med lastkaj, till olika delar av huset. Iden kommer från Alvesta där huset med postterminalen har en liknande utformning. Det övre spåret kan t ex vara inkommande gods och det undre spåret utgående gods.
Med vänlig hälsning
Daniel
Jag låter huset sluta där spår 3 slutar.
Sen lägger jag spår 2's lastkaj med tak mellan spår 2 och 3 och har husväggen mot spår 2 ren för varumärkesreklam och graffitti.
Då kan man se alla vagnar från valfri sida, då funkar den även vid körning från ena sidan.
T.ex vid växling vid publik körning.
Vi kan köra rundgång vid behov. Och behov lär det ju förhoppningsvis finnas.
Lite funderar jag på om jag ska lägga ett spårkors vid växeln till spår 3 och göra ett utdragsspår. Det känns som om det kan behövas.
Jo, om rundgång...? Det här är ju ingen station. Möjligen hållplats för en rälsbuss så att arbetarna kommer dit.
Men hur gör jag för att få göra rundgång vid växling.
Går jag till närmaste station (jag har troligen ingen telefon) och frågar om jag kan få disponera banan, så får han kolla med nästa station om det är OK. Det måste jag i så fall göra för varje rundgång jag gör för att inte hålla linjen för länge. Och jag måste ge klartecken när jag är borta från linjen. Är det så man gör?
Hmm, utdragsspåret var nog bra ändå. Det är bara när ett godståg ska hämta avgående vagnar från spår 2 som man måste rangera på linjen, och det kan man ju göra från valfritt håll. Då faller ju rundgångsbehovet.
Men samma fråga om bandisposition är ju relevant om jag ska avgå med firmaloket och några vagnar, eller ankomma till laget. Båda stationerna måste ju veta att jag inte är ute på spåret och hyssar längre.
/Arne (med lite bygglust igen).
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län