Tack Jesper för denna berätttelse ur RL(levande livet).
Jag har köpt (och får hem snart hoppas jag) en
Roco 47101 DB Doppeltragwagen Hangartner/Frey på vilken 4 aluminiumflak står.
2 med gröna Hangartnermärkta kapell och två med röda kapell märkta för firma Frey.
Frågor:
1) Var euroshuttleflaken helröda eller bara kapellet och flaket aluminiumfärgat ?
2) Såg du dem någonsin tillsammans ?
/Curt
överkurs: Vet du eller någon annan om Frey hörde ihop med Hangartner på något sätt ?
Trailerspotting
Re: Trailerspotting
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Euroshuttleflaken var helröda, de finns med på många filmsnuttar med Hectorrail.Qrt skrev:Tack Jesper för denna berätttelse ur RL(levande livet).
Jag har köpt (och får hem snart hoppas jag) en
Roco 47101 DB Doppeltragwagen Hangartner/Frey på vilken 4 aluminiumflak står.
2 med gröna Hangartnermärkta kapell och två med röda kapell märkta för firma Frey.
Frågor:
1) Var euroshuttleflaken helröda eller bara kapellet och flaket aluminiumfärgat ?
2) Såg du dem någonsin tillsammans ?
/Curt
överkurs: Vet du eller någon annan om Frey hörde ihop med Hangartner på något sätt ?
Ett exempel är https://www.youtube.com/watch?v=LWOP0_bfCNI
Att det är tidigt Hector ser vi t ex på de inhyrda Rc3-orna men också de tyska Sggmrs 715-vagnarna (=Roco-vagnen du köpt). Under Euroshuttles första år var de vagnarna vanliga tillsammans med DB och NS Sgns-/Sgnss-vagnar men efter några år så försvann Sggmrs-vagnarna helt från trafiken och ersattes av de fyraxlig Sgns/Sgnss. Hösten 2004, alltså strax efter att Hector Rail startat sin verksamhet, noterade jag att det var betydligt färre DB Sggmrs-vagnar än tidigare i Hallsberg.
Euroshuttle-flaken användes långt efter att själva företaget kursade 2006. Idag tror jag inte konceptet finns kvar överhuvudtaget och den gröna epoken i den här logistiklösningen var förmodligen rätt begränsad. Här skulle jag bli glad om någon kan rätta ev fel och komplettera om verksamhetens historia i Sverige.
När det gäller Frey är jag totalt okunnig.
//Jesper
Tack, Jesper. Fin video.
Kul att vagnen jag har köpt stämmer för den rullar fint och är i metall så kanske är den lika driftsäker som T1:orna. I så fall kanske jag skaffar en till.
Freyflaken skulle då nästan duga efter borttagande av texten om det inte var för att flaken är av aluminium och att pressarna inte går ända ner utefter sidorna.
Intresserad är jag av vems containrarna är.
Den typen verkar nämligen fortfarande vara i bruk med samma färg och logga.
Men Vilken och vilket bolag ?
/Curt
Kul att vagnen jag har köpt stämmer för den rullar fint och är i metall så kanske är den lika driftsäker som T1:orna. I så fall kanske jag skaffar en till.
Freyflaken skulle då nästan duga efter borttagande av texten om det inte var för att flaken är av aluminium och att pressarna inte går ända ner utefter sidorna.
Intresserad är jag av vems containrarna är.
Den typen verkar nämligen fortfarande vara i bruk med samma färg och logga.
Men Vilken och vilket bolag ?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------