H0e frågor

Allmänt om H0
Tompa

Re: H0e frågor

Inlägg av Tompa »

En egen avdelning för H0e kanske vore på sin plats nu när vi är Svenskt Modulforum.
Vi kan även samlas i en smalspårsavdelning, där vi pinnar H0e/H0n3/... med den viktigaste informationen

Om jag sammafattar vad vi i "Stockholm-H0e" har sagt håller vi oss till följande

H0e Norm
http://www.fremo-net.eu/index.php?eID=t ... e-Norm.pdf

Modulnormen (dcc-H0e-elektrik.pdf)
http://www.fremo-net.eu/index.php?eID=t ... ektrik.pdf

1. Anslutningskompabiliteten mot FREMO H0e moduler får inte åsidosättas.
2. Min Radie = 400
3. Inga krav på landskap, men vi uppmuntrar till att göra något sorts landskap då landskapade moduler är roligare att köra på.
4. Gavelprofil tillåts gå under RUK
Bild

5. Höjd RÖK 1300 +-15
6. Rekommendera Gavelhål 10mm och att vi använder det som standard. Den som har 8mm som Normen säger ska ha med 6mm bult och stora brickor.
7. Rekomendation att INTE använda Roco växlar då de verkar oxidera hejdlöst
8. Förslag 2R/3R/H0e kombo Gavel (ännu inte provad)
Bild

9. Rekommendation att Körströmskablaget räcker 300mm utanför modulkanten
10. Koppel under utredning
Qrt

Inlägg av Qrt »

Jag föreslår att ett forum döpt till "MMM H0e" inrättas under GRUPPER. Inte för att bara medlemmar i MMM har med det att göra, tvärtom, utan för att det handlar om ett speciellt sätt att umgås och köra tåg och att "the MMMMälarvalley way" ;) skiljer sig från många andra som t ex FREMOs.
LLJ skrev:Jag försökte att få till en H0e avdelning här på forumet för en tid sedan, men admin ansåg att det var för få byggare. Om vi kunde få en egen avdelning, så kunde avvikelse listan ligga "klistrad" där, ihop med länkar till original normen./Lars
fs_toni skrev:Det som jag upplever positivt med H0e så som det körs hos MMM i Mälardalen är just formatet, smidigheten, enkelheten och avsaknaden av krav, kombinerat med fokus på att köra och umgås socialt. Många moduler är fortfarande inte stort mer än trä-rena med fasthäftade spår på, men ingen tittar snett på det så länge man kan köra lite trafikspel.
Visst. Kanske är det för få som bygger superrealistiska H0emoduler och modeller i Sverige men som toni skriver ligger fokus inte på sånt utan på fungerande störningsfri trafik.
Eftersom den här inriktningen är ganska ny finns det en hel del problem att diskutera och finna en lösning på. Koppelfrågan är nog den största just nu.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Qrt skrev:Jag föreslår att ett forum döpt till "MMM H0e" inrättas under GRUPPER. Inte för att bara medlemmar i MMM har med det att göra, tvärtom, utan för att det handlar om ett speciellt sätt att umgås och köra tåg och att "the MMMMälarvalley way" ;) skiljer sig från många andra som t ex FREMOs.
Nu blev jag nyfiken: Har du varit på en riktig FREMO-träff,annordnad av FREMO, för FREMO medlemmar och inbjudna gäster?

Det du beskriver låter som den lite fördomsfulla och felaktiga bild som finns om FREMO tyvärr.
Långt ifrån alla moduler är färdiga med super landskap på en FREMO träff. Det finns hela skaran från träfärdigt till färdig modul med massor med detaljer.

Det jag läst och fått reda på via PM om era H0e träffar tycker jag låter precis som en FREMO träff, man träffas, bygger ihop en bana, kör och har trevligt.
Det som möjligen skiljer sig är att FREMO brukar vara mer strikt när det gäller förebilder och inte blanda dessa hur som helst.

Det vore roligt om man kunde utöka dessa H0e körningar, så fler kan vara med.
Jämför med FREMO, där det körs med banor med ibland 100m H0e moduler.
Därmed inte sagt att man behöver ha en stor bana för att ha kul. Men några meter mellan varje trafikplats vore väl inte fel?

/Lars
Qrt

Inlägg av Qrt »

Hej Lars
Nej jag har inte varit på någon Fremoträff och tror att jag skulle trivas utmärkt även där men ja, mycket som skrivs om Fremo, även av Fremoträffdeltagare, spär på bilden.
Men när jag nu försökte vara rolig blev det fel. Jag skrev "the MMMMälarvalley way" men det var helt fel stavat. Även MMMs modulträffar kräver rejäl organisation.
Jag menade bara just våra små H0e körningar. En form av trafikspelsträff som i alla fall jag inte har varit med om tidigare.

Medan de flesta normalspårskörningar jag har varit på (hos USMS,Slamra,VärnamoMJ mmm) har arrangerats i stora salar med tillhörande nödvändig organisation så genomförs dessa H0e träffar i mycket mindre skala. Medan det är underbart som en stor fest i dagarna tre att åka på modulträff i normalspår så är dessa H0e träffar mycket mer otvungna, som en spontan pizza i trädgården med polarna en lördag. Ändå handlar det om riktiga trafikspel.
LLJ skrev:Det jag läst och fått reda på via PM om era H0e träffar tycker jag låter precis som en FREMO träff, man träffas, bygger ihop en bana, kör och har trevligt.
Det som möjligen skiljer sig är att FREMO brukar vara mer strikt när det gäller förebilder och inte blanda dessa hur som helst./Lars
Du skriver det själv. Vi är inte fler än att alla behövs, alla är med, alla pratar med alla och det viktiga för trafikspelet är hur loken fungerar och hur vagnarna kopplar, inte hur de ser ut.
LLJ skrev:Det vore roligt om man kunde utöka dessa H0e körningar, så fler kan vara med. /Lars
Än är inte gränsen nådd för den lilla lokal vi håller till i så du och andra är säkert välkommen ner med eller utan modul eller annan materiel nästa gång. Men om man utökar till 100 meter, ja då spelar det ingen roll vilken skala man kör i. Det blir genast en modulträff av samma slag som redan finns på många platser i landet och utomlands. Med stor organisation, anmälningslistor och nödvändigt tjat om plikter hit och dit.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"