Jag tror nog att man skulle kunna få tekniken att funka, dom allra slankaste växlarna måste nog användas i växelgatan för att minska rullmotståndet i växelkurvorna. (Weinert har t.ex. en Y-växel med hela 4360mm radie som skulle kunna användas)
Moduldelen med växelgatan måste nog ha lite mer lutning än spåren på modulerna efter och dom sista kan nog vara horisontella som naturlig broms!
Testade för några år sedan lite olika vagnars rullmotstånd och fann att fyraxliga vagnar av samma fabrikat rullar lite trögare men att tvåaxliga antagligen rullar lite trögare i kurvorna, med lite tur kan man nog finna en kompromiss i lutningen på dom olika bangårdsdelarna där dom två rullbeteendena jämnas ut lite!
Har funderat att rigga upp Dörrby i lite olika lutningar för att försöka finna en bra lutning som skulle kunna användas genom att testa alla mina godsvagnar av olika fabrikat, och dom som är alldeles för tröga kan väl få en ruta på vagnskortet "FÅR EJ SKJUTAS ÖVER VALL" motsvarande den märkning som finns på vissa vagnar även i verkligheten!
Har lite funderingar på ett alternativ till "trådbromsen" som skulle kunna vara enkelt och effektivt utan skaderisken! (som jag dock inte tror är överdrivet stor trots allt)
Kan väl bli ett nytt projekt när "Multibussprojektet" börjar bli färdigt!
Mvh. Eke