pcederstrand skrev:
men Eke det är bara att ändra kurvlutningen antingen i 3 stegs eller i 14/28 stegskurvan för du kan ju inte mena att du behöva 1 km/h upplösning i de höga hastigheterna?
i sollentuna14 hade vi en IB som central med default DCC128 för varje ny lokadress. Under hela lördagen klagade flera förare på lok som verkade felaktiga för dom var sega i starten ... varför ....
jo, jag kom på dagen efter när jag skulle använda min Daisy att de andra kört med de analog/incrementerande Freddarna där man måste vrida 70-11 varv för att ens komma upp i krypfart
Nej självklart behöver jag inte det, det är bara dom lägsta körstegen typ 1-5 som jag nyttjar det på och jag gör egna fartkurvor som är så flacka som det bara går i det lägsta området! Ändå kan jag märka en klar skillnad mellan 28 och 128 fartsteg!
Angående dom incrementala körreglagen satt du fingret på en punkt som jag glömde! Det är ju naturligtvis synnerligen irriterande som du skriver att vrida runt för många varv som då blir följden av dom 128 körstegen men det löser man ju genom att välja 28 för dom körhandtagen då!
Har för övrigt en Profi-boss med sådant reglage som jag satt en liten knopp på vredet och helt plötsligt har jag fått ett favorithandtag att köra växellok med trots 128 körsteg och incrementalvred och helt bortkopplad tröghet! Kör mina Ub/Ue-lok med superprecision med detta och det är inte det minsta irriterande med fler varv att vrida när man kan veva på med tummen! (ca: 4 varv)
Och som Daniel skrev tror jag det är en smaksak och tycker att den som kör ska få välja det han vill!
Otto BvL skrev:Hej
Faktum är att telegrammet för 128 steg är längre än det för 28. Vid fartändring sänds dessutom fler telegram per lok. Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar. Vid målbromsning i TC kan stoppunkten dessutom flyttas fram.
M.v.h. Otto BvL
Hmm....jo jag har nog trott att telegrammet kunde vara lite längre men ändå haft föreställningen att det mest skulle kunna vara av marginell påverkan.
Däremot att det skulle bli flera telegram per lok vid fartändring är jag tveksam till, är det inte en uppdatering per pollning oavsett om hastigheten ändrats eller ej? (Med Xpressnet alltså!)
pcederstrand skrev:1) Då är det fastlagt att "trafiken" på bussen ökar (och tom. kan förstöra inställningar)
Vad är det för inställningar som kan förstöras?
LLJ skrev:Otto BvL skrev:Hej
Är det många lok i centralen som uppdateras, blir förlängningen i uppdateringsintevall märkbar.
M.v.h. Otto BvL
Men detta gäller inte alla centraler, som nämnts ovan. Digitrax tömmer sin adresslista på overksamma lok (adresser som inte har handtag anslutet) ganska ofta.
En gissning är att Lenz LZV 100 är den central som har "störst problem" då adresslistan inte töms automatiskt.
Någon som vet hur Roco Z21 fungerar? Tömmer den sin adresslista automatiskt?
/Lars
Jo, Roco säger att den har en dynamisk loklista och det tolkar jag som att den gör purge, vilket inte Lenz gör och lider lite av!
Det vore kul om MMM kunde testa att köra lite med Roco-central någon gång eftersom den största ansamlingen Lenzhandtag finns i Stockholm och det är bra att testa så att man vet!
Här nere i syd har vi ju kört både Z21 och Multimus som central med goda resultat, men vi har ju inte samma mängd Lenzhandtag som MMM!
På DT14 hade vi bara 16 Lenz av ca: 50 körhandtag totalt!
Mvh. Eke