Sida 2 av 3

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2014-05-06, 19:47
av Arne Ivan
Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2014-05-06, 20:19
av Tompa
Arne Ivan skrev:Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Snabbfästen för turtlar. Hmm, hade jag inte tänkt på.
Men ärligt talat, vill man prompt ha turtlar får man bygga normal profil.

Annars har jag tänkt mig att RC-servon, som bygger 12-13mm, får plats under superlågprofilaren och det går säkert att få till en växelstyrmekaniskm som funkar till dessa.

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2014-05-06, 20:59
av Arne Ivan
Tompa skrev:
Arne Ivan skrev:Hmm... jag har turtlar hemma, 10 st. Tänk om man kunde fixa nån sorts snabbfäste så man kunde klicka dom på plats efter att man tagit isär modulerna från sin kompakttransport. För det verkar väldigt bra att kunna packa ihop mittsegmenten på en lågprofilmodul inne i ändbitarna.
Klart det går.. fast just nu har jag en massa annat att göra. Men jag ska fundera, och kanske prototypa. Annars verkar ju Viesmannmotorerna på oppansidan av bangårn väldigt kompakta och bra.
Snabbfästen för turtlar. Hmm, hade jag inte tänkt på.
Men ärligt talat, vill man prompt ha turtlar får man bygga normal profil.

Annars har jag tänkt mig att RC-servon, som bygger 12-13mm, får plats under superlågprofilaren och det går säkert att få till en växelstyrmekaniskm som funkar till dessa.
Prompt vet jag inte.. men dom verkar ge ganska små problem jämfört med andra när man lyssnat runt, och sen fick jag ett bra pris på 10 st.
En artikel om RC-servon såg jag i Model Railroading för ett tag sen. Men där var det monterat så att det sticker ner istf att ligga horisontellt. Och en ganska klumpig träkloss som det satt på. Det var också beskrivet hur man kopplar sig direkt på motorn för att slippa det där digitala styrdonet. Hmm, nåt sånt har jag sett på youtube också.

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 20:34
av Tompa
Jag triggar igång den här tråden igen. Jag har pratat med flera under sommaren som går i tankarna att bygga lite mer komplexa moduler i flera sektionen.

SuperSuper lågprofil
Just nu funderar jag på en ännu lägre profil, gärna under 30mm, men som ska kunna ha RC-servon som växelmotorer.

Bild

Så jag provbyggde lite växelstyrning under förmiddagen.
En tråd bockas

Bild

Och löds ihop med et tråd till

Bild

Alltihop klipps och bockas på nytt

Bild

och monteras på en servorarm som är klippt

Bild

och tråden hålls på plats med krympslang.

Bild

Prova att enkelt rigga en växel för att försäkra mig om att servoutslaget räcker, och det gör det med marginal.

Bild

Plyfan kommer hindra servoarmen att röra sig så mycket innan den tar i plyfan.

Bild

Ovan visas ett avstånd som motsvarande en 6mm tjock skiva och ca 60% av tillgängligt servoutslag används så det här kommer funka fiint.

Bild

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 20:49
av stasv
K räls ser jag. Blir det mkt annorlunda med C-räls?

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 21:02
av Tompa
Jag har inte ännu tittat på hur man bäst styr C-växlar med servo rent generellt.
Men eftersom C-rälsen är högre än K-rälsen så kommer med denna metod än mindre av max tillåtet servoutslag att användas så det borde funka.

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 21:02
av Tompa
stasv skrev:K räls ser jag. Blir det mkt annorlunda med C-räls?
Jag har inte ännu tittat på hur man bäst styr C-växlar med servo rent generellt.
Men eftersom C-rälsen är högre än K-rälsen så kommer med denna metod än mindre av max tillåtet servoutslag att användas så det borde funka.

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 21:27
av Nicke
C-växlar är mycket lätta att konvertera till servodrift.
Man tar bort den lilla växelförararmen på ovansidan.
Kvar blir ett lagom hål att sticka upp pianotråden i, det enda som behövs är att såga ur en liten slits ur plastbrickan som döljer mekanismen på växelns undersida. (Har för mig att jag skrivit om detta i MJ-magasinet, med bilder)

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-29, 21:30
av Nicke
Mycket kompakt lösning Tompa !

Är man lat, och har lite mer höjd/djup att bygga på, använder man MGPs växelfäste.
Tar lite mer plats nedåt då servoarmen sticker ner, runt 30mm gissar jag (har inte prylarna framför mig nu).

Re: Byggteknik superlågprofil

Postat: 2016-07-30, 11:07
av Tompa
Nicke skrev:C-växlar är mycket lätta att konvertera till servodrift.
Man tar bort den lilla växelförararmen på ovansidan.
Kvar blir ett lagom hål att sticka upp pianotråden i, det enda som behövs är att såga ur en liten slits ur plastbrickan som döljer mekanismen på växelns undersida. (Har för mig att jag skrivit om detta i MJ-magasinet, med bilder)
Det lät inte så svårt. Jag vet att vi pratat om det men har du skrivit om detta i MJmagasinet?
Det har jag helt missat i så fall. Vet du i vilket nummer?

Den här frågan kommer ju upp med jämna mellanrum.