Dom dekodrar som haft problem med Railcom på våra träffar är bara några stycken!
LLJ har några amerikanska som jag inte kommer ihåg vad dom heter och Jonas Hjelm har en Lenzdekoder som krånglat på vissa boosterdistrikt i Trollhättan! Jonas dekoder vet jag inte säkert om det är Railcom det beror på men det är inte omöjligt!
Mvh. Peter
Tågidentifiering i modulmiljö
Re: Tågidentifiering i modulmiljö
Vad är det för problem som har varit? Har loken blivit omöjliga att styra?
Har vi koll på exakt vilket av Jonas lok som har dekodern som strular? Går det i så fall att läsa ut versionsnummer ur dekodern?
@Lars: Har du koll på vilka dekodrar bland dina lok som har problem med RailCom? Det är ju bra att veta för framtiden om det är ett visst dekodermärke som man bör undvika om man vill köra RailCom.
Med vänlig hälsning
Daniel
Har vi koll på exakt vilket av Jonas lok som har dekodern som strular? Går det i så fall att läsa ut versionsnummer ur dekodern?
@Lars: Har du koll på vilka dekodrar bland dina lok som har problem med RailCom? Det är ju bra att veta för framtiden om det är ett visst dekodermärke som man bör undvika om man vill köra RailCom.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Tågidentifiering i modulmiljö
Det skulle väl i så fall vara Games On Track som har ett positioneringssystem med "satelliter" som man hänger i taket!Nicke skrev: Har jag missat nåt?
http://www.gamesontrack.dk/pages/websid ... Guid=64464
Re: Tågidentifiering i modulmiljö
Det är NCE dekodrar som inte fungerar för mig. Nu har jag 10 europeiska lok med dessa dekodrar, dessutom ett antal amerikanska lok.
Nu har jag kört amerikanskt ganska sparsamt de senaste åren, så det kan mycket väl finnas fler dekodermärken som inte gillar RailCom.
Någon som har erfarenhet från Broadway Limited Imports (BLI)?
Man tappar kontrollen över fordonet när man kommer in på ett boosterdistrikt med RailCom påslaget.
Så det rör sig om en betydande kostnad för mig att byta dessa, när det dessutom inte behövs, då jag anser att behovet att veta var tågen finns räcker med spårledning.
/Lars
Nu har jag kört amerikanskt ganska sparsamt de senaste åren, så det kan mycket väl finnas fler dekodermärken som inte gillar RailCom.
Någon som har erfarenhet från Broadway Limited Imports (BLI)?
Man tappar kontrollen över fordonet när man kommer in på ett boosterdistrikt med RailCom påslaget.
Så det rör sig om en betydande kostnad för mig att byta dessa, när det dessutom inte behövs, då jag anser att behovet att veta var tågen finns räcker med spårledning.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Tågidentifiering i modulmiljö
Måste vi veta identiteten på loken?
Jag tycker det vore bra om en trafikansvarig på en utställningskörning modell större (TM eller DT tex) kunde se trafiken över hela banan på en skärm för att kunna bilda sig en uppfattning om hur många tåg som finns på banan och i vilken riktning dom rör sig.
Då kan man plocka bort eller lägga till tåg, uppmana någon lokförare att köra åt andra hållet osv.
Skulle varje station också kunna ha en skärm så vore det förstås ännu bättre, tågklareraren skulle då se om ett tåg är på väg (något som var omöjligt på en del sträckor på TM pga bakgrunderna).
För ett sådant syfte så är tågens identitet mindre viktig inbillar jag mig.
Jag tror att det skulle räcka med att övervaka stationerna, deras mötesspår och in/utfartsspår.
Om man börjar på den nivån så kanske man kan få fram något användbart som sedan kan utvecklas efterhand?
Mvh UB
Jag tycker det vore bra om en trafikansvarig på en utställningskörning modell större (TM eller DT tex) kunde se trafiken över hela banan på en skärm för att kunna bilda sig en uppfattning om hur många tåg som finns på banan och i vilken riktning dom rör sig.
Då kan man plocka bort eller lägga till tåg, uppmana någon lokförare att köra åt andra hållet osv.
Skulle varje station också kunna ha en skärm så vore det förstås ännu bättre, tågklareraren skulle då se om ett tåg är på väg (något som var omöjligt på en del sträckor på TM pga bakgrunderna).
För ett sådant syfte så är tågens identitet mindre viktig inbillar jag mig.
Jag tror att det skulle räcka med att övervaka stationerna, deras mötesspår och in/utfartsspår.
Om man börjar på den nivån så kanske man kan få fram något användbart som sedan kan utvecklas efterhand?
Mvh UB
Re: Tågidentifiering i modulmiljö
Ok, jag har fått många synpunkter på att tågidentifiering inte behövs, därför startar jag en ny tråd om tågdetektering.
Här skulle jag gärna fortsätta få in svar på om några faktiskt har erfarenhet av identifiering.
Lasse har problem med NCE-dekodrar på RailCom, det är en viktig information.
Annat?
Någon som provat något och sett att det funkar eller inte funkar?
Jag tänker ändå att det kanske vore trevligt om man kunde läsa av identiteten vid in/utfart från magasin eller dylikt.
Sen kanske systemet kan hålla reda på var tåget befinner sig, men på magasinen lyfts ju tåg på och tas bort.
Eller så har man en knappsats som någon föreslog, men det hör alltså till den andra tråden nu.
Här skulle jag gärna fortsätta få in svar på om några faktiskt har erfarenhet av identifiering.
Lasse har problem med NCE-dekodrar på RailCom, det är en viktig information.
Annat?
Någon som provat något och sett att det funkar eller inte funkar?
Jag tänker ändå att det kanske vore trevligt om man kunde läsa av identiteten vid in/utfart från magasin eller dylikt.
Sen kanske systemet kan hålla reda på var tåget befinner sig, men på magasinen lyfts ju tåg på och tas bort.
Eller så har man en knappsats som någon föreslog, men det hör alltså till den andra tråden nu.