Ang. trasig D-Sub; det kanske till och med visar sig vara 2 st trasiga. Så kanske det är befogat med att, i alla fall lite grann, varna för Kjell & Co:s D-subbar? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... pol-p39315
Det ställde till med en hel del extrajobb att det var kortis i den första D-subben.
Efter bytet så var det kortis i den nya också, trots att vi testade den före monteringen, men sen "försvann" den kortisen
Så lite osäkra kort verkar dom vara.
Låter märkligt att det skulle vara fel på själva kontakten,särskilt som ni kollade före montering.
Något måste ha hänt i samband med lödning av kablarna.
Ja, Lars, det är min teori också. Men jag upplever själv att jag är ganska försiktig vid lödningen. Men man kan ju missa förstås. Fast jag har inte upplevt detta problemet tidigare, och det har blivit en del genom åren. Kanske mer darrhänt nu på ålderns höst?
En annan teori är att kanske lödspriten inte är så lämplig i sammanhanget? Kanske den löser upp nåt isolerande skikt?
Hur som helst, det ska väl lösa sig.
Tror ändock att kvaliteten kan variera på kontakterna, som allt annat.
Ska ta upp det med den lokala Kjell-handlaren i alla fall.
Lödsprit? Menar du flussmedel? Någon form av kemisk reaktion kan säkert ställa till det, och kanske ta lite tid innan kortslutning inträffar.
Blir intressant att höra vad Kjell&Co har att säga.
Då hade vi ytterligare en träff igår, på K. H. dan. Curt-Ove, Berndt, jag och givetvis Magnus. Curt-Ove hade med sig sina mycket fint ihopsatta modulstommar och började lägga kork på dom, med assistans av Magnus. Berndt och jag gjorde lite "finlir" med hans moduler. Och jag fick tillfälle att docka min modul för första gången. Det funkade mycket bra. Vi körde olika lok över alla Berndts växlar och ut på min modul och allt flöt på. Kul!
Som krydda på moset så körde Magnus sitt sprillans nya HG-lok också, och det är ett fint lok!
Sen "tjôtade" vi en hel del, och drack kaffe. Som ett ordinärt symöte, förlåt, jag menar moduljuntamöte!
Bilder bifogas, tagna av Curt-Ove!
Thomas