Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag har flyttat några inlägg efter Olles önskemål hit:
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=786
Mvh Daniel
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=786
Mvh Daniel
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke
Clarion Yard ska byggas. Material finns, nu är det bara allokering av tid som krävs.
Jag har skaffat PECOs code 55 växlar och spår för att kunna använda magasinet också med N-RE. Initialt har jag tänkt att låta hjärtstycket i växlarna vara strömlöst och lösa frågan med polskifte vid en senare tidpunkt. Jag har testat med amerikanska lok vilka oftast har 4 eller fler axlar men hur fungerar det med de mindre Europeska loken? Fungerar det ändå?
Jag har skaffat PECOs code 55 växlar och spår för att kunna använda magasinet också med N-RE. Initialt har jag tänkt att låta hjärtstycket i växlarna vara strömlöst och lösa frågan med polskifte vid en senare tidpunkt. Jag har testat med amerikanska lok vilka oftast har 4 eller fler axlar men hur fungerar det med de mindre Europeska loken? Fungerar det ändå?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke
Jag tycker det är en dålig idé. Det kommer bli ett ständig källa till irritation när man kör små två och treaxliga lok och andra med ramverk. Det är lika bra att göra rätt från början...RobertKlarén skrev:Clarion Yard ska byggas. Material finns, nu är det bara allokering av tid som krävs.
...
Initialt har jag tänkt att låta hjärtstycket i växlarna vara strömlöst och lösa frågan med polskifte vid en senare tidpunkt. Jag har testat med amerikanska lok vilka oftast har 4 eller fler axlar men hur fungerar det med de mindre Europeska loken? Fungerar det ändå?
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
@Robert: har du byggt om växlarna för DCC? Risken är annars stor att du snart får problem med matningen i dem.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag har PECOs electrofrog växlar. Vad behöver jag bygga om? Atlas och ME fungerar direktLLJ skrev:@Robert: har du byggt om växlarna för DCC? Risken är annars stor att du snart får problem med matningen i dem.
/Lars
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet" - hjärtstycke
Jag kommer att löda dit en liten vit sladd till hjärtstycket och troligen ansluta en (eller egentligen två) sådan http://www.handlaidtrack.com/Universal- ... fj003u.htmför automatisk polvändning.MickeC skrev:
Jag tycker det är en dålig idé. Det kommer bli ett ständig källa till irritation när man kör små två och treaxliga lok och andra med ramverk. Det är lika bra att göra rätt från början...
Det borde väl fungera?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag har byggt så här. Huruvida det funkar med att bara löda en sladd till hjärtstycket utan att kapa vet jag inte, jag kan tänka mig att det är risk för kortslutning då.
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag gör på motsvarande vis med lite variation, lövsåg istället för Dremel. Då den gamla tråden försvunnit kommer här en repris (ligger under N-skala allmänt) Nygammal trådMarcusHorn skrev:Jag har byggt så här. Huruvida det funkar med att bara löda en sladd till hjärtstycket utan att kapa vet jag inte, jag kan tänka mig att det är risk för kortslutning då.
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Så var det kommet en bit på väg, snart all räls på plats. Behöver komplettera för en sönderlödd växel och lite flex bara. Sedan el och ett par växelmotorer som får sköta tunga och hjärtstycket på trevägsväxeln. I övrigt blir det spänningslösa hjärtstycken tills vidare.
Senast redigerad av 1 RobertKlarén, redigerad totalt 2014 gånger.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)