Modulidéer - H0
Re: Modulidéer - H0
Inspiration för den moderne rallaren finns det på http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/ där nutida och planerade projekt finns med länsvis. Där finns en hel del att lära om resonemanget kring modernisering och ombyggnader...
Re: Modulidéer - H0
@Micke: Och var har jag nämnt modern trafik? Att jag sedan själv gärna kör modern betyder inte att jag inte kan visa spårplaner från äldre tid, särskilt som det är tydligt angivet.
Men visst, att bygga Falköping enligt ovan redovisade spårplan rakt av är ett enormt projekt.
En modernare variant nedan
/Lars
Men visst, att bygga Falköping enligt ovan redovisade spårplan rakt av är ett enormt projekt.
En modernare variant nedan
/Lars
- Bilagor
-
- smalkoping1.jpg (28.65 KiB) Visad 4792 gånger
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulidéer - H0
inte mer än att jag vet att du helst kör modernt och drog parallellen till mig själv som helst kör på epok III/IV på tidstypisk bana...LLJ skrev:@Micke: Och var har jag nämnt modern trafik? Att jag sedan själv gärna kör modern betyder inte att jag inte kan visa spårplaner från äldre tid, särskilt som det är tydligt angivet.
/Lars
Re: Modulidéer - H0
Smalköping ser trevlig ut även om det inte finns så mycket godsspår! Den skulle ju kunna kombineras med en godsbangårdsmodul eller ett magasin som rangerbangård!
Mvh. Peter
Mvh. Peter
Re: Modulidéer - H0
En lite nyare skiss(1943), perrongerna breddade ett genomgående spår borttaget.LLJ skrev:En mellanstor station med förgrening:
Vaggeryd passar som en bra förebild.
Flera spår för både person och godstrafik.
/Lars
Söker man på samlingsportalen ser man ytterliggare ombyggnader bl.a. ett nytt godsmagasin och ramp med tillhörande spår...
Behöver man sedan utöka trafikområdet finns Massafabriken att tillgå
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Modulidéer - H0
Hej!
Trevligt med drömmar
Tänkte bara referera till diskussionen som vi hade i Jönköping.
"Vad gör en bra modulstation"?
En modulstation bör ha minst 3-4 godskunder
Stationen bör rangérspår
Eget växellok
Hm 9 av 10 stationer i Sverige har bara mötesspår och ett eller 2 stickspår till godsmagasin och/eller verksamhet - vilket gör dem "kedjeliga" i modulsammanhang. Vi har tre(?) Folkesta, Habbo och Sågsten vilka spelar i den kategorin. Stationerna fyller sin funktion ypperligt som linje/mötesstation och är samtidigt ett bra insteg till den som vill prova på tkl-jobbet.
Tar man en större station som t ex Vaggeryd så sysselsätter den 2-3 man och med 3 utgående linjer ställer den krav på den som innehar tkl-tjänsten.
Mariefred är byggd efter 1950-talets ritningar och med rätt belastning sysselsätter den 1-2 man, tkl + växelloksförare. Hur Mariefred fungerar som linjestation vet jag inte då jag inte tjänstgjort i den konstellationen.
Falköping är ett utmärkt exempel på en station som innehåller nästa alla krav som kan komma på en modulstation. Fördelen med Falköping är att de bägge (eg 3) sidolinjerna utgår åt samma håll (söder). Inom FREMO lägger man gärna huvudlinjen längs rummets väggar och låter sidobanorna gå in i lokalen (s mitt). Stationen är både knutpunkt och rangérstation i samma. En annan fördel är att person-, lokstalls- och rangérbangårdarna ligger på rad = dvs stationspersonalen når över samtliga spår från en och samma sida. De som kör tågen till och från Falköping går på stationens södra sida (stationshussidan). Fördelen är att man inte behöver gå "i vägen för varandra".
Våra norska vänner rekommenderar att man bygger i en längdskala på 1:120 pga snabbklockan. Man bör hinna rangéra under trafikspelet.
Jag skulle tro att man kan sysselsätta 5-6 man på en modul som Falköping (tkl, växellag 1 personbangården, växellag 2 godsbangården,) växellag 1 ansvarar även för lok till & från lokstallet.
Normalt undviker man att bygga stationer så långa enär de blir svårplacerade i moduluppställningen, jfr Rothenburg och Bickburg. Då är det lättare med krökta stationer t ex Treudelburg, Brebeck am Hohentor. De sistnämnda är c:a 6x6 meter i vinkel.
Själv har jag det intrycket att tyska stationer är, i betydligt, större utsträckning byggda i vinkel/kurva än vad som är fallet i Sverige.
Trevligt med drömmar
Tänkte bara referera till diskussionen som vi hade i Jönköping.
"Vad gör en bra modulstation"?
En modulstation bör ha minst 3-4 godskunder
Stationen bör rangérspår
Eget växellok
Hm 9 av 10 stationer i Sverige har bara mötesspår och ett eller 2 stickspår till godsmagasin och/eller verksamhet - vilket gör dem "kedjeliga" i modulsammanhang. Vi har tre(?) Folkesta, Habbo och Sågsten vilka spelar i den kategorin. Stationerna fyller sin funktion ypperligt som linje/mötesstation och är samtidigt ett bra insteg till den som vill prova på tkl-jobbet.
Tar man en större station som t ex Vaggeryd så sysselsätter den 2-3 man och med 3 utgående linjer ställer den krav på den som innehar tkl-tjänsten.
Mariefred är byggd efter 1950-talets ritningar och med rätt belastning sysselsätter den 1-2 man, tkl + växelloksförare. Hur Mariefred fungerar som linjestation vet jag inte då jag inte tjänstgjort i den konstellationen.
Falköping är ett utmärkt exempel på en station som innehåller nästa alla krav som kan komma på en modulstation. Fördelen med Falköping är att de bägge (eg 3) sidolinjerna utgår åt samma håll (söder). Inom FREMO lägger man gärna huvudlinjen längs rummets väggar och låter sidobanorna gå in i lokalen (s mitt). Stationen är både knutpunkt och rangérstation i samma. En annan fördel är att person-, lokstalls- och rangérbangårdarna ligger på rad = dvs stationspersonalen når över samtliga spår från en och samma sida. De som kör tågen till och från Falköping går på stationens södra sida (stationshussidan). Fördelen är att man inte behöver gå "i vägen för varandra".
Våra norska vänner rekommenderar att man bygger i en längdskala på 1:120 pga snabbklockan. Man bör hinna rangéra under trafikspelet.
Jag skulle tro att man kan sysselsätta 5-6 man på en modul som Falköping (tkl, växellag 1 personbangården, växellag 2 godsbangården,) växellag 1 ansvarar även för lok till & från lokstallet.
Normalt undviker man att bygga stationer så långa enär de blir svårplacerade i moduluppställningen, jfr Rothenburg och Bickburg. Då är det lättare med krökta stationer t ex Treudelburg, Brebeck am Hohentor. De sistnämnda är c:a 6x6 meter i vinkel.
Själv har jag det intrycket att tyska stationer är, i betydligt, större utsträckning byggda i vinkel/kurva än vad som är fallet i Sverige.
Urban "Södra Station" Johansson
Re: Modulidéer - H0
Kan bara hålla med dig där Urban, de flesta svenskbyggda moduler är raka.
Waldhagen nedan är en trevlig station, byggd helt utan förebild.
/Lars
Waldhagen nedan är en trevlig station, byggd helt utan förebild.
/Lars
- Bilagor
-
- waldhagen.JPG (160.73 KiB) Visad 4750 gånger
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Modulidéer - H0
Det kan ju vara så enkelt att det finns fler böjda/krökta förebilder...UrbanJohansson skrev:Hej!
...
Själv har jag det intrycket att tyska stationer är, i betydligt, större utsträckning byggda i vinkel/kurva än vad som är fallet i Sverige.
Man får leta anledningen i var järnvägar är byggda men även under vilken tidsepoker. Följer linjen en flod eller har befintlig bebyggelse styrt utrymmet. Det finns exempel på det i Sverige också. Jönköping C är ett exempel men även gamla Jönköping H.
(Vad gäller krökta modulstationer är Kristineberg ett ypperligt exempel...)
Re: Modulidéer - H0
Jag envisas med Kisa. Stationen har lokstall där en lokomotiv för det mesta varit stationerad, och flera godskunder. Under vissa faser har stationen dessutom varit utbytesstation mellan lokalgodståg och strykande godståg.
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
http://www.ekeving.se/r/bgd/SJ_div/L/Kisa_1958-1988.jpg
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Modulidéer - H0
Ditt nästa projekt efter kurvorna Janne?
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till