Clarion Yard / "Tågmagasinet"
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Då rälsen blir PECO´s code 55 passar detta modulpaket både för AmN och N-RE. Blir därför lite osäker under vilken rubrik jag ska skriva om bygget.
Så här är det tänkt i alla fall. Som synes blir kortaste spår 1600mm och längsta 2300mm. Spårskifte och lokvändning sker mha lös lokbrygga.
Så här är det tänkt i alla fall. Som synes blir kortaste spår 1600mm och längsta 2300mm. Spårskifte och lokvändning sker mha lös lokbrygga.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Hmm...ca 32mm. Jag kanske ska ta bort ett par spår och öka avståndet? 7 spår torde ju räcka till.MickeC skrev:Blir det inte väldig tätt mellan spåren, både hanteringsmässigt och för att läsa signatur och nummer?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"

I mitt magasin har jag 50mm mellan spåren men så långt kanske man inte behöver gå. Det lättast är att lägga upp parallella spår, prova sig fram och sedan mäta...
Rent tekniskt borde du få med 8 spår med 50mm (eller 9 med 40mm) emellan på en normalbred modul...
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Jag använder slanka växlar och vill inte gå förbi modulskarven med växelgatan så jag är lite begränsad.
Jag ska följa ditt råd och ägna mig åt lite empirisk forskning.
Jag ska följa ditt råd och ägna mig åt lite empirisk forskning.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.
Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.
/Lars
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.
Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Nu skojar du med ossLLJ skrev:Kan bara hålla med Micke, det ser tätt ut.
På Grey Yard har jag 50 mm cc. Får in 7 spår på 280 mm bredd.
/Lars

Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Den är nog 360 mm bred
/Lars


/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Sedan är det ju inget som säger att alla spåravstånd måste vara lika. Man kan ju anpassa efter funktion, "plockspår" där vagnar hela tiden byts och växlas med 0-5-0 kan ha större avstånd, Rena uppställningsspår för persontåg och heltåg mindre...
- RobertKlarén
- Inlägg: 1531
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
- Ort: Habo
- Kontakt:
Re: Clarion Yard / "Tågmagasinet"
Hur tänker du där Lasse. Kan du visa?LLJ skrev:
Om du ersätter växlarna till lokspåren med korsningsväxlar, så vinner du en del i längd.
/Lars
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Done is better than perfect
Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)