Använda Säo-blanketter?

Allmäna diskussioner och information
TobiasHamström

Använda Säo-blanketter?

Inlägg av TobiasHamström »

Hej alla glada!

En god vän till mig som har jobbat länge och jobbar inom järnvägen skänkte mig häromdagen ett stort antal gamla S-blanketter från Säo-tiden. De kommer från både Banverket och SJ och är av varierande ålder, vissa är över 40 år medan vissa är som högst 15 år. Dessa blanketter är: S1 (Vagnuttagning), S1a (Vagnuttagning med hjälpfordon), S2 (spårarbete), S5 (extratåg/inställt tåg), S6 (kvitto till tågledare), S8 (framgångsorder), S9 (mötesorder), S10 (varsamhetsorder), S11 (allmänna order), S12 (tågföljdsorder), S15 (stations- och linjedisposition) och S16 (order via radio eller telefon, ersätter S1, S1a, S10, S11).

Nu kommer själva frågan: Går det att använda dessa på modulkörningar (kör själv N-RE), och då tänker jag mest på blankett S1, S2, S5, S9, S11 och S16, för att göra trafikspelet lite roligare för tågklareraren och förarna? Jag tänker att man kan använda dem, men de ska också vara ifyllda på ett sån't sätt att en person som inte läst Säo ska förstå budskapet.

Om inte annat kan undertecknad skriva i dem för att slippa komma ihåg flyttade möten och extratåg :lol:

Till exempel blir budskapet i en bl. S9 då följande:

1. Tåg 01 går A (station) - B (station). Möte i C (station).
2. Nytillkommet möte i C.

ELLER

5. Tåg 01 skall kvarhållas i B och där möta tåg 02. Förutvarande mötesstation C.

Kan jag få lite kritik på min idé, tycker ni att man ska få använda dessa blanketter på modulträffar i ModulSyd eller blir det för krångligt?
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Använda Säo-blanketter?

Inlägg av LLJ »

På sikt kan man kanske använda dessa blanketter, men för tillfället räcker TAM ganska långt.

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Kontakt:

Inlägg av FreddePettersson »

Hej Tobias
Kul ide att nyttja blanketter, tror kanske att det lite tidigt än att börja använda men jag gillar ideen.

DOCK vore det kul om du kunde scanna dessa i PdF och lägga upp någonstans här på forumet så vi andra kan se dessa.
Tror att i framtiden kanske delar av dom kan nyttjas som mallar i prgramvaror för trafikspel

/Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
AndersB

Inlägg av AndersB »

Jag hade tyckt det vore kul med en liten "utbildning" på dom, om inte annat så för "allmänbildning".
Kanske kunde du på någon körning gå igenom dom och så kunde vi ju prova med ett kort enklare trafikspel?
mvh/anders
plj

Inlägg av plj »

Jag tycker idén är god så släng inte blanketterna. Jag håller dock med tidigare inläggsskrivare att vi nog inte är mogna för detta ännu. Det är ju inte så länge sedan detta med körning efter tidtabell var nytt för många. Nu har vi börjat köra med vagnskort som också innebär lite tankemöda.
Ska vi använda S-blanketter så måste snabbheten på klockan minskas. Det tar minst lika lång tid att skriva blanketter och få dem signerade som i skala 1:1. Vi måste också lära oss hur det fungerar med dessa blanketter. Under normal drift behövs inte så många blanketter skrivas. Det är ju vid oregelbundenheter som de behövs. Det är ju vid ändrad tågföljd, extratåg, inställda tåg, felaktiga signaler o.dyl. som det måste skrivas mycket. Kan ju vara intressant när vi blivit mera "varma i kläderna".
PLj
UrbanJohansson

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Absolut ska vi använda blanketterna!

Det blir en ny dimension på trafikspelet :D :D :D

Kanske kan det vara en idé att börja på en bibana till den stora modulbanan?
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
JanFrelin

Inlägg av JanFrelin »

Inte mig emot, ska man ändå flytta ett möte är det lika bra att få en blankett. Jag tycker gott klockorna kan saktas i största allmänhet.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"