Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen

Allmäna diskussioner och information
ErikKuiper

Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen

Inlägg av ErikKuiper »

Jag kan förstå att alla inte är jätteslängda i geometri, så låt mig illustrera geometrin för två motställda växlar och hur lång raksträcka vi får mellan växlarna. Som exempel använder jag följande H0 växlar (Tillig EW3 saknas då jag inte har fullständiga data).
Peco Large, radie 1170 mm, 12,0 grader
Tillig EW5, radie 2200 mm, 9,4 grader
Tillig EW6, radie 2200 mm, 6,34 grader
Roco W10, radie 1946 mm, 10,0 grader

I samtliga växlar förutom Tilligs EW6 går det avvikande spåret i kurva till växelns slut. Tillig EW6 avslutar med ett rakt parti som börjar innan korsningsspetsen.

För en illustration om geometrin och förhållandet mellan de olika geometriska elementen (dvs ekvationen) se bilden nedan.
Motstående växlar.png
Motstående växlar.png (21.83 KiB) Visad 4139 gånger
Låt oss börja med att lägga växlarna direkt mot varandra (x = 0, perfekt S-kurva) och se vilket spåravstånd vi då får.
Peco Large, d=51 mm
Tillig EW5, d=59 mm
Roco W10, d=59 mm
Som vi ser här så är det bara Peco large som utan modifiering går att använda direkt med MMM:s dubbelspårsavstånd på 57 mm.

Om vi i stället lägger växlarna med ett spåravstånd på 57 mm (d=57), hur lång blir då den raka biten (x)?
Peco Large, x=28 mm
Tillig EW6, x=272 mm

Om vi tittar på Fremos dubbespårsavstånd på 46 mm så blir x=173 mm för Tillig EW6.

Den här lilla övningen visar att med tillgängliga standardväxlar med europeisk design så får vi "alltid" en perfekt S-kurva mellan två motstående växlar för de intressanta dubbelspårsavstånden (57 mm och mindre). Undantaget är Tillig EW6.

/Erik

Edit: Radien för Peco large är justerad efter kontrollmätning.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Växelgeometri, S-kurvor och näraliggande ämnen

Inlägg av LLJ »

Intressant jämförelse Erik.

Inte så konstigt att Tillig Ew6 används ganska mycket inom FREMO.

/Lars
ErikKuiper

Inlägg av ErikKuiper »

EW6 är en riktigt bra och användbar växel. Den tar lite plats, men det blir snyggt och trafiksäkrare.

/Erik
Användarvisningsbild
Magnus

Inlägg av Magnus »

Vad menar du med perfekt s-kurva? S-kurvor är ju alltid av ondo. För att undvika s-kurvan skall ditt mått "X"
vara lika lånkt somm längsta vagn. EW6 är åt rätt håll och väldigt vakra!

Magnus
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

@Magnus: Erik menar just det att förutom med Tillig Ew6, så fås en oönskad s-kurva.
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Fast man kan nog inte alltid ha måttet X lika långt som längsta fordonet! Längsta fordon torde väl vara personvagnarna på 303 mm och ska man ha X-mått efter det så blir det ju omöjligt att ha överföringsväxlar mellan dubbelspåren och vissa växelgator blir omöjliga att bygga!

Jag anser nog att långa personvagnar inte ska fremoiseras med stela koppel, och så verkar heller inte ske hos fremo utan dessa vagnar går i fasta vagnset med kortkoppel och kulisstyrningen i funktion!
Har endast sett en sådan vagn och den finns här i sverige!

S-kurvor kan nog vara acceptabla om växlarna har tillräckligt stor radie, har svårt att tänka mig att fremoiserade vagnar av normal längd skulle ha problem i S-kurvor bestående av två motstående EW5, EW6 eller Roco W10!

En fråga som är intressant är hur liten radie man kan ha på kurvorna i en S-kurva och ändå tillåta passage med fremoiserade vagnar!

Mvh. Peter
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Må den som besitter relativt långa perfekt fremoiserade vagnar utföra praktiska försök med olika växlar.

Staffan
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Jag vill påstå att det visst finns Fremoiserade långa personvagnar. Vid Fremodernträffen i Hartmannsdorf kunde man se allsköns olika koppel, även på godsvagnar, men det hänger nog snarare samman med att träffar med denna inriktning är relativt ovanliga.

Jag vill också påstå att konceptet är väl utprovat under lång tid, men vill man ha vederhäftiga svar så är det nog lämpligt att fråga i andra fora.

//Johnny
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Johnny skrev:Jag vill påstå att det visst finns Fremoiserade långa personvagnar. Vid Fremodernträffen i Hartmannsdorf kunde man se allsköns olika koppel, även på godsvagnar, men det hänger nog snarare samman med att träffar med denna inriktning är relativt ovanliga.

Jag vill också påstå att konceptet är väl utprovat under lång tid, men vill man ha vederhäftiga svar så är det nog lämpligt att fråga i andra fora.

//Johnny

Det har jag nog missat då, men det är ändå väldigt ovanligt med stela koppel på personvagnarna! Tror dom flesta vill se personvagnarna gå med bälgarna mot varandra med hjälp av kortkoppel och kulisser!

Håller med om att svaren om lämpligt material kanske blir bättre på ett fremo forum.
Men att konceptet är utprovat under lång tid betyder inte att det inte kan utvecklas och förändras, tänk på vad som står i inledningen till Fremonormen som Erik skrev i en annan tråd!

("Kom också ihåg vad som står i inledningen av normen "Die Norm ist also kein starres Werk, sondern „lebt“ von der Arbeit der Mitglieder. Schließlich ist einer der Maximen innerhalb des Vereins: Norm ist, was gebaut wird!".)

Normen är altså inte ett stelt regelverk som spikats för länge sedan utan utvecklas genom medlemarnas arbete och genom vad som verkligen blir byggt!
För oss här i sverige med våra många MMM-moduler som vi också vill kunna använda kan det ju innebära att vi vill kunna köra med vagnsmaterial som inte har stelopererade koppel för att kunna trafikera både MMM och Fremo-moduler!
Naturligtvis så är det ju inget problem med att ha moduler som klarar stela koppel, tvärt om kan det vara ganska snyggt och naturligtvis ska en fremomodul vara byggd enligt normen, men däremot så vill åtminstone inte jag låsa mina kulisser! Dom flesta här hemma och påfallande många i tyskland har ju inte heller gjort det på sitt rullande material och jag kan inte heller se några stora problem med detta åtminstone inte så länge tågen är rimligt långa!

Ursäkta om jag kom lite från ämnet om spårgeometri men det kan nog ses som lite näraliggande i alla fall! ;-)

Det jag vill komma fram till är nog att vi inte ska vara rädda för att påverka normen genom vårt arbete och våra önskemål om anpassning till svenska förhållanden, detta sker ju även i Norge och Danmark t.ex.!
Fremo-normen är ju faktiskt en tysk norm skriven för tyska förhållanden från början, men nu finns ju Fremo i många länder med olika behov!
Och även tekniska landvinningar måste ju kunna påverka normen, utvecklingen går ju faktiskt framåt! (i alla fall oftast!) ;)
Vem vet, rätt vad det är kanske det dyker upp ett välfungerande kortkoppel, då måste man väl kunna ta det till sig också om det inte innebär allt för stora problem med implementeringen!

Mvh. Peter
Johnny
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Att Fremo generellt sett skulle byta koppel anser jag helt osannolikt, det finns tusentals vagnar med GFN-koppel!
Att Sverige skulle ha ett eget koppel skulle medföra svårigheter vid internationella utbyten, något som även norrmännen har fått erfara.

Möjligen skulle något lämpligt kortkoppel kunna bli standard för epok V-VI. Dock är GFN-koppel påbjudet vid modernträffen i Kolding 2014.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"