Val av tjocklek på plywood?

Allmänt om N-skala
KristoferJaxne

Val av tjocklek på plywood?

Inlägg av KristoferJaxne »

Hur tjock plywood behöver man egentligen för modulbyggen? I detta fall tänker jag främst på moduler i N-Re men det bör ju inte skilja mycket mellan skalorna.
Vad skulle rekommenderas som minimum tjocklek om man använder björkplywood för ramen/stommen till en modul? Jag har för mig sett det rekommenderas 10 eller 12 mm, men 10 mm verkar lite mer ovanligt. 12 mm tycker jag känns lite väl tjockt och blir ju tyngre. Kan 9 mm fungera eller blir det inte tillräckligt stabilt? Flera lokala byggvaruhus i närheten här saluför björkplywood från METSÄ WOOD, Birch Ply. Den erbjuds inte i 10 mm, men bland annat som 9 mm med 7 lager, eller 12 mm med 9 lager.
Tompa

Re: Val av tjocklek på plywood?

Inlägg av Tompa »

Det beror väl en del på konstruktionen. Jag har byggt många modulerna med 7mm. Men då är gavlarna i 14-15mm prefabricerade med hål.
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Gavlarna utsätts för stor påfrestning så där rekommenderar jag 12 mm.

För långsidorna beror det på hur du konstruerar modulen. Jag bygger mina med 50 mm tjock styrofoam-skiva och 4 mm plywood i långsidorna. Men då stadgar styrofoam-skivan upp.
KristoferJaxne

Min tanke är att bygga snarlikt den konstruktion som Pikart använder, se bilderna nedan. Dvs en ram av plywood för stabilitet och en basplatta väl integrerat i detta men vars höjd anpassas efter hur landskapet ska se ut. Sedan styrofoam/cellplast ovanpå detta för ett intressantare landskap. Modulerna från Pikart är 10 mm och det tycker jag ger god stabilitet, men jag har inte testat ännu att bygga någon modul med mer krävande komplexitet eller högre vikt så som en station med växelstyring och tillhörande elektronik etc. Jag har tänkt mig att använda samma tjocklek runt om och bara möjligen tunnare basplatta på ovansidan förutom för stationer eller liknande mer krävande moduler. För de moduler jag bygger själv från grunden känns det då lite onödigt om jag skulle konstruera de av 9 mm att då behöva även köpa en hel plywoodskiva 12 mm för bara gavlarna för det kommer ju räcka väldigt länge. Lösa gavlar finns också från Pikart och de är 10 mm de också.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej
Jag har byggt en 9 meter station med Pikart och har en hel del utrustning monterad på undersidan.
Har inte haft några problem med detta. Notera att jag målar vitt under innan jag monterar något.

IMG_4174.JPG
IMG_4048.JPG
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
KristoferJaxne

Jag kikade närmare på de modulbyggen och material jag har från Pikart och det är mycket riktigt 10 mm. Det såg dock ut att vara 9 lager på deras plywood men det alternativ jag hittat med 9 mm plywood är ju vara 7 lager. Det är ju med andra ord ändå viss skillnad. Så frågan är ju då om 9 mm plywood från Metsä kan fungera eller om det behövs något stabilare än så? Jag önskar ju som sagt bygga hela ramen från samma plywoodskiva för att nyttja skivorna jag köper bättre.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"