Elmis 4-spår
Elmis 4-spår
Håller på å bygger 4-spårsmoduler.
Inspiration är Staffan Holmers ”Podolsk” där han satte standarden 57/57/57 som spåravstånd. Alltså standard dubbelspår lagda bredvid varandra. Hade färdigt två växelmoduler från dubbel till 4-spår på Pålsboda körningen som dockades mot två av Podolsk (numera Tumba) rena 4-spårsmoduler. Gick mycket bra. Fortsätter nu med åtminstone 3 till rena 4-spårsmoduler. Totalt 5. Samtliga raka 337x1200 mm. Total 6m moduler.
Passar mitt koncept med IKEA Ivar 124x30 gavlar och transportlådor.
Har ju även 6 st 10 graders ”raka kurvor” radie 6,5 m, med samma mått (337x1200), totalt 7,2 m.
Dessutom finns två dubbelspårsrakor 337x1200.
Alltihopa i modernt utförande.
Sammanlagt 13 moduler 337x1200 med sammanlagd längd på 15+ meter.
Jag använder tieplates för dubbel och 4-spår från proprat.se
Där köper jag även stolpar och bryggor samt kabelkanaler.
Utliggarna löder jag ihop själv med pianotråd, fluss och en jigg som är en klinkerplatta där jag fräst spår för den klippta pianotråden och droppar fluss bara där jag ska löda.
Elmis
Inspiration är Staffan Holmers ”Podolsk” där han satte standarden 57/57/57 som spåravstånd. Alltså standard dubbelspår lagda bredvid varandra. Hade färdigt två växelmoduler från dubbel till 4-spår på Pålsboda körningen som dockades mot två av Podolsk (numera Tumba) rena 4-spårsmoduler. Gick mycket bra. Fortsätter nu med åtminstone 3 till rena 4-spårsmoduler. Totalt 5. Samtliga raka 337x1200 mm. Total 6m moduler.
Passar mitt koncept med IKEA Ivar 124x30 gavlar och transportlådor.
Har ju även 6 st 10 graders ”raka kurvor” radie 6,5 m, med samma mått (337x1200), totalt 7,2 m.
Dessutom finns två dubbelspårsrakor 337x1200.
Alltihopa i modernt utförande.
Sammanlagt 13 moduler 337x1200 med sammanlagd längd på 15+ meter.
Jag använder tieplates för dubbel och 4-spår från proprat.se
Där köper jag även stolpar och bryggor samt kabelkanaler.
Utliggarna löder jag ihop själv med pianotråd, fluss och en jigg som är en klinkerplatta där jag fräst spår för den klippta pianotråden och droppar fluss bara där jag ska löda.
Elmis
Re: Elmis 4-spår
Lite bygge av växelmoduler 2—>4-spår
Färdiggrusad med petskydd plexiglas
Rent 4-spår.
Lite limning och målning kvar innan grusning.
Lite limning och målning kvar innan grusning.
Har alltså påbörjat den andra av tre 4-spårsmoduler att placeras mellan växelmodulerna 2—>4-spår och tillbaka 4—>2-spår. Totalt 6m moduler. Funderar fortfarande på hur lösa 4-spårs kurvor i anständigt (slankt) utförande.
Har ju redan 6st 10- graders ”raka kurvor” modernt dubbelspår i radie 6,5m.
Å jag har redan kollat
att det går inte att göra 4-spårskurvor enligt samma koncept med 6,5m radie
.
Har ju redan 6st 10- graders ”raka kurvor” modernt dubbelspår i radie 6,5m.
Å jag har redan kollat
-
JohanWidén
Bra moduler att bygga
Dessa moduler skulle passa väldigt bra modul körningen i malmköping i slutet av Augusti då det kommer behövas mycket rak spår
Mvh Johan
Dessa moduler skulle passa väldigt bra modul körningen i malmköping i slutet av Augusti då det kommer behövas mycket rak spår
Mvh Johan