wiFRED Server

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
StaffanWiman

Re: wiFRED Server

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tror jag har lyckats göra en beställning men inte fått bekräftelse ännu. Leverans troligen i sommar.
/Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2026-03-09, 23:16 Jag har läst på Github, men förstår inte helt. Är din server ett alternativ till den WiThrottle server som går att starta via JMRI?

Just nu har jag stött på fyra setuper för att köra Wifreds:
  1. Yamorc 7001/7010 + withrottle server på wifi-kortet i Yamorcen
  2. DCC-central med Ethernet + Dator (PC eler RPi) i samma nätverk med JMRI Withrottleserver
  3. DCC-central med Loconet + Digitras LNWI LocoNet WiFi Interface eller Uhlenbrock 63860 (server på Loconet-adapter)
  4. DCC-central med Loconet + RPI med PiLocoBuffer (Server på PiLocobuffer)
Vilken pusselbit är din server ett alternativ till?
Det uppenbara är om hårdvaran har wiThrottle inbyggt, då behöver man ingen separat server. Detta gäller väl A och C.

Min wiFRED-server kräver ingen annan programvara för att köras, inget JMRI.

Min wiFRED server kan köras i fall B och D. Man kan också välja att köra mot Z21 direkt. På Rälsbiten i Vänersborg kör vi wiFRED-server på en dator på samma nät som vår Z21. wiFRED ansluts till Z21ans wi-fi-router.

En finess som min wiFRED-server har, är att den samlar in data från alla anslutna wiFREDar. Nästa release får en webbsida där inställningarna visas och där det ska vara enkelt att byta lokadresser i wiFRED. Man får även varning om samma adress används av olika wiFRED.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Jag undrar två saker:
- Om man kör direkt mot Z21 bör det väl gå att även köra med Z21-appen och den trådlösa Multimusen?
- En säkerhetsfördel med den trådbundna FREDen är ju att den bara är programmerad för en adress. wiFRED har väl 4 adresser som man kan välja mellan? Stämmer det? Praktiskt, men risk att man kör iväg med fel lok.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

StaffanWiman skrev: 2026-03-16, 08:47 - Om man kör direkt mot Z21 bör det väl gå att även köra med Z21-appen och den trådlösa Multimusen?
- JA om du har en trådlös router kopplad till Z21.
- En säkerhetsfördel med den trådbundna FREDen är ju att den bara är programmerad för en adress. wiFRED har väl 4 adresser som man kan välja mellan? Stämmer det? Praktiskt, men risk att man kör iväg med fel lok.
- wiFRED har upp till fyra lokadresser, och man kan välja att köra ett eller flera lok samtidigt. Praktiskt om man vill ha ett enkelt sätt att köra multipeldrift utan att behöva byta adresser i loken. Min wiFRED-server visar alla anslutna wiFREDs på en webbsida, och vilka adresser som är kopplade till var och en av knapparna. Via webbsidan kan man också byta lokadresser i sin wiFRED..
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

wiFRED Server 1.3.0
I denna version kan man se anslutna wiFREDs på en websida där följande uppgifter visas om wiFREDen:
- Namn
- IP-address
- Programversion
- Batterinivå
- Lokadresser 1-4, dessa kan också ändras via webbsidan
- Senast sedd

Om en lokadress används av flera wiFREDs, så visas detta också på webbsidan.

Webbsidan visas inte automatiskt vid start, man får ange i konfigurationsfilen att man vill att den ska starta automatiskt. Anledningen är att man i många fall kör utan skärm, t.ex. FREMOs PiLocoBuffer.
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Tack Stefan, för nyttig information.
Det blir mycket för mig att sätta mig in i när jag får de två wiFREDarna som jag har beställt. MIn tanke var att ha en för egen användning och en att låna ut vid trafikspelen.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Kontakt:

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2026-03-15, 11:22 Det uppenbara är om hårdvaran har wiThrottle inbyggt, då behöver man ingen separat server. Detta gäller väl A och C.

Min wiFRED-server kräver ingen annan programvara för att köras, inget JMRI.

Min wiFRED server kan köras i fall B och D. Man kan också välja att köra mot Z21 direkt. På Rälsbiten i Vänersborg kör vi wiFRED-server på en dator på samma nät som vår Z21. wiFRED ansluts till Z21ans wi-fi-router.

En finess som min wiFRED-server har, är att den samlar in data från alla anslutna wiFREDar. Nästa release får en webbsida där inställningarna visas och där det ska vara enkelt att byta lokadresser i wiFRED. Man får även varning om samma adress används av olika wiFRED.
Aha! Jag förstår. Smart!

JMRI och withrottle servern kan ju vara lite knölig att få till innan den har konfigurerats som autostart.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Kontakt:

Inlägg av AlexanderEhn »

Aha!
Bakom länken till Releases fanns filen att ladda ner.
Skärmbild 2026-03-18 204134.png
Skärmbild 2026-03-18 204134.png (58.6 KiB) Visad 155 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark

Igår fick jag chans att testa wiFRED-servern på vår bana i Vänersborg. Vi har en dator där wiFRED-servern är installerad och som startar automatiskt när datorn startar. Det blev några ändringar och en buggrapport till utvecklarna av wiFRED, som dock gick att kringgå.

Nytt är en webbsidan som visar anslutna wiFREDar och lite uppgifter, bland annat lokadresserna samt en knapp Konfigurera som öppnar wiFREDens egen webbsida för inställningar.
Man kan även konfigurera att webbsidan skall öppnas automatisk när wiFRED-servern startas.

En sak som jag upptäckte, var att man INTE skall ha en wiFREDs konfigurationssida öppen och samtidigt försöka köra tåg. wiFREDdens inbyggda webbserver verkar konkurrera med datakommunikationen mellan wiFREDden och wiFRED-servern så att tåget nödstoppas lite då ock då.

wiFRED-servern finns att hämta här: https://github.com/tellurianinteractive ... WiThrottle, på höger sida under Releases.

Aktiva adresser visas med grön bakgrund. Man kan ha mer än en aktiv adress, t.ex. när man kör lok i multipeldrift även då de har olika lokadresser.

IMG_4605.JPG

Visa att man bytt aktiv lok-address.

IMG_4607.JPG

Man kan och byta en lokadress i wiFREDen. Klicka på adressen, skriv en ny och klicka Spara.

IMG_4606.JPG
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"