Modernt industriområde (nära Rotebro)

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
fs_toni

Modernt industriområde (nära Rotebro)

Inlägg av fs_toni »

Nu är det dags att börja bygga så smått för "godskunder" som järnvägen kan ha i moderna tider framförallt i Stockholms läns område. En kombiterminal/station Rotebro finns ju redan. Och där har jag nu byggt och testat på träffen i Gullbrannagården den utfart från stationen som kan tänkas leda till industriområdet.

Jag har bestämt mig för att undvika kurvor i industriområdet i möjligaste mån och ha utgångspunkten typ en lastplats per modulbit à 60x120cm så det inte blir för smått. 60x120cm är det påtvingade måttet för att dessa ska kunna rymmas i bilen. Så kommer jag bygga en modulbit åt gången så att man kan börja använda dessa på träffar förr snarare än senare.

Transportlåda får bli en temporär variant intill dess jag har byggt klart åtminstone 3 modulbitar.

Jag tänker på följande möjliga spår för Epok 5b-6 trafik - att byggas troligen även i denna ordningsföljd:
Jästfabriken
Kylvarulager (t ex Norsk lax)
Lättkombi / frilast / terminal för växelflak
PostNord
DHL

Valet av industrier eller byggordning är inte spikat i sten. Om jag (eller annan) kommer på bättre förslag så kan jag ändra mig. Förutom jästfabriken som är ett måste, så påverkas valet dels av vad som kan verka rimligt realistiskt i epok 5b-6, men även av om det finns fina vagnar/containers/trailers i modell att trafikera med.
Elmis

Re: Modernt industriområde (nära Rotebro)

Inlägg av Elmis »

Spännande
Ser fram mot att se dessa moduler
Lite som att vänta på nästa avsnitt i en TV-serie
Niklas

Inlägg av Niklas »

Jästfabriken givet.
Du kan även göra en grusgrop, i norra delen av R så gick ju ett spår in i Antuna grusgrop. Närmre Upv har du ju också upplagsplats UL 13 Antuna. Vidare i Upv finns ju frilast området. När jag flyttade till Väsby -97 levererades telefonkataloger i Hbis vagnar till Upv frilast. Senare mer åt 2002-2005 byggde Fundia en "terminal" för armerningsjärn närmast lastkajen med en travers. Tror det var I-balkar och armerningsjärn som kom på Rs varnar och växlades in av en T44:a. Troligen samma T44 som lämnade och hämtade vagnarna vid jästfabriken vid denna tid.

Lycka till!

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

Niklas skrev: 2025-11-11, 23:47 Jästfabriken givet.
Du kan även göra en grusgrop, i norra delen av R så gick ju ett spår in i Antuna grusgrop. Närmre Upv har du ju också upplagsplats UL 13 Antuna. Vidare i Upv finns ju frilast området. När jag flyttade till Väsby -97 levererades telefonkataloger i Hbis vagnar till Upv frilast. Senare mer åt 2002-2005 byggde Fundia en "terminal" för armerningsjärn närmast lastkajen med en travers. Tror det var I-balkar och armerningsjärn som kom på Rs varnar och växlades in av en T44:a. Troligen samma T44 som lämnade och hämtade vagnarna vid jästfabriken vid denna tid.

Lycka till!

Bild
Tack!
Jo jag känner till grusgropen men den känns varken modern eller speciellt roande att bygga. Men jättebra tips på vad som levererats och med vilka vagnar till Upv frilast! Det kommer jag nog ha med i bilden på något sätt…
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

Premiär på träffen i Pålsboda (vet inte hur man orienterar bilderna rätt tyvärr - eller varför inte de i forumet hamnar rätt från början…)

IMG_7876.jpeg
IMG_7875.jpeg
IMG_7877.jpeg
IMG_7878.jpeg
IMG_7880.jpeg
IMG_7881.jpeg
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

fs_toni skrev: 2026-03-14, 15:11 eller varför inte de i forumet hamnar rätt från början…)
Moderna mobiltelefoner lägger in information om bildens orientering i själva bilden så att datorn kan visa bilden korrekt. Men forumet skalar ner storleken på bilden och då försvinner den informationen.

Lösningen är att klicka på bilden. Då visas den korrekt. Använd sedan "Bakåt" knappen för att komma tillbaka till tråden.
KristoferJaxne

Inlägg av KristoferJaxne »

Bra avbildning av jästbolaget, det kände jag igen direkt :)
En fundering jag fick när jag såg det är kring transporterna av jäst på järnväg. Vad har det skett med för vagnar och förekommer det fortfarande?
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

KristoferJaxne skrev: 2026-03-15, 22:17 Bra avbildning av jästbolaget, det kände jag igen direkt :)
En fundering jag fick när jag såg det är kring transporterna av jäst på järnväg. Vad har det skett med för vagnar och förekommer det fortfarande?
Nej sista vagnarna gick för drygt 10 år sedan. Det skickades melass från sockerbruket i Örtofta med tankvagnar av typen Zacens inhyrda från bolaget Ermewa som växlades in av Green Cargo T44.
KristoferJaxne

Inlägg av KristoferJaxne »

fs_toni skrev: 2026-03-15, 23:32 Nej sista vagnarna gick för drygt 10 år sedan. Det skickades melass från sockerbruket i Örtofta med tankvagnar av typen Zacens inhyrda från bolaget Ermewa som växlades in av Green Cargo T44.
Intressant med lite mer detaljer, tack! :)
Var det bara leveranser till Jästbolaget, aldrig leveranser därifrån på järnvägen?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"